در کنفرانس همکاری‌های هسته‌ای ایران و اروپا

عراقچی: اگر ایران از منافع برجام منتفع نشود برجام زنده نمی‌ماند

تهران (پانا) - معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر به نتیجه نرسیدن اقدامات اروپا برای تامین منافع ایران در چهارچوب توافق هسته‌ای، متذکر شد که اگر کشورمان از منافع برجام منتفع نشود، این توافق بین‌المللی زنده نخواهد ماند.

کد مطلب: ۸۷۳۵۲۵
لینک کوتاه کپی شد
عراقچی: اگر ایران از منافع برجام منتفع نشود برجام زنده نمی‌ماند

به گزارش اعتماد، سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به مشکلات ایجاد شده پیش‌روی توافق هسته‌ای موسوم به برجام، اظهار کرد: «ادامه همکاری‌های هسته‌ای ایران و اروپا نشان می‌دهد که برجام هنوز زنده‌است و همه ما تلاش می‌کنیم این توافق را زنده نگاه داریم و آن را از کوران حوادث نجات بدهیم.»

او ادامه داد: «برجام یک دستاورد مهم در حوزه دیپلماسی است اما حقیقت این است که جان برجام در خطر است و ما در شرایط سختی قرار داریم.»

اهم اظهارات عراقچی به شرح زیر است:

* برگزاری این سمینار میان ایران و اروپا از لحاظ زمانی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. همکاری‌های صلح آمیز هسته‌ای میان ایران و اروپا همواره از اهمیت برخوردار بوده اما برگزاری این کنفرانس در مقطع زمانی فعلی می‌تواند پیامی مهم برای جامعه جهانی باشد. پیام این نشست این است که همکاری با ایران از جمله در حوزه بسیار حساسی از تکنولوژی که تکنولوژی هسته‌ای است ادامه دارد.

* این سمینار و ادامه همکاری‌های هسته‌ای ایران و اروپا نشان می‌دهد که برجام هنوز زنده‌است و همه ما تلاش می‌کنیم این توافق را زنده نگاه داریم و آن را از کوران حوادث نجات بدهیم.

* برجام یک دستاورد مهم در حوزه دیپلماسی است اما حقیقت این است که جان برجام در خطر است و ما در شرایط سختی قرار داریم.

* کمیسیونر کانیته گفتند که برجام به خوبی در حال اجرا است اما من می‌گویم که بله اما تنها از سوی یک طرف این توافق. از سوی طرف غیرایرانی و دیگر این توافق،تعهدها در حال اجرا شدن نیستند. ایران به تمام تعهدات خود در برجام پایبند بوده و 13 گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی براین امر صحه گذاشته اند. اما ایران از منفعت‌های برداشته شدن تحریم‌های هسته‌ای برخوردار نشده‌است. با برگشت تحریم‌های هسته‌ای آمریکا می‌توان گفت که دستاورد ایران از برداشته شدن تحریم‌ها تقریبا به صفر نزدیک شده‌است.

* برجام به آمریکا یا ایران یا سایر کشورهای حاضر در توافق تعلق ندارد بلکه یک توافق بین‌المللی متعلق به شورای امنیت است. می‌توان گفت که برجام توسط شورای امنیت تایید نشده بلکه تصمیم شورای امنیت است.

* آمریکا قطعنامه شورای امنیت را نقض کرده و علاوه بر آن کسانی را که این توافق را نقض نکرده‌اند تنبیه می‌کند.

* نجات برجام یک مسئولیت بین‌المللی است و همه باید تلاش کنیم که این توافق هسته‌ای ادامه پیدا کند.

* ما از تلاش های اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی برای نجات برجام قدردانی می‌کنیم. ما می‌دانیم که اروپایی‌ها برای نجات برجام تلاش می‌کنند و مواضعی که تاکنون گرفته‌اند از جمله بیانیه‌های که در این زمینه صادر کرده‌اند، بسیار مهم هستند. ما می‌دانیم که کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا در سمت صحیح برای حفظ این توافق قرار گرفته‌اند ولی حقیقت این است که این تلاش‌ها تاکنون به راهکارهای عملی نرسیده است. هنوز از مکانیسمی که طبق آن ایران بتواند از توافق هسته‌ای منتفع شود و مانع از آن شود که تحریم‌های آمریکا توافق را تخریب کند،خبری نیست. ما در تماس مستقیم با کشورهای اروپایی هستیم و نشست‌های کارشناسی برای بحث درباره این مکانیسم برگزار شده است .

* اگر ایران از منافع برجام منتفع نشود ، برجام هم زنده نمی‌ماند. فعلا توازن منافع در این توافق از بین رفته است. براساس برجام ،توازنی میان منافع هرکدام از طرفین از توافق به وجود آمده است که اکنون این توازن از میان رفته‌است. ما باید با همکاری با یکدیگر این توازن را بازگردانیم.

* با وجود آنکه 6 ماه زمان کمی برای مشخص کردن جزئیات ساز و کارهای جدید نبوده اما هنوز خبری نشده و ما همچنان منتظر اقدام‌های عملی اروپا هستیم و به کار با سه کشور اروپایی برای تبیین جزئیات این مکانیسم ادامه می‌دهیم.

* همکاری های هسته ای ایران با اروپا صرفا در فردو و نطنز نبوده و ابعاد دیگری هم داشته که برخی از آنها یا متوقف شده یا در حال توقف به دلیل تحریم‌های آمریکا هستند. آمریکا نام‌های بسیاری را در لیست تحریمی قرار داده و کمپانی ها را تهدید کرده است. در چنین شرایطی کانال های بانکی هم برای انجام امور مالی میان ایران و اروپا وجود ندارد و همین مساله همکاری های هسته ای میان دو طرف را هم دچار چالش هایی کرده است.

* اقدام اروپا برای ایجاد یک ساز و کار مالی ویژه ( SPV ) برای همکاری‌های هسته‌ای ایران و اروپا هم یک امر واجب است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار