عراقچی: هنوز به نقطه‌ای نرسیده‌ایم که به طور کامل از برجام قطع امید کنیم

فرصت ایران به اروپایی‌ها بی‌پایان نیست

تهران (پانا) - معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران با تاکید بر محدود بودن مدت اروپایی‌ها برای تامین منافع ایران از برجام، متذکر شد که جمهوری اسلامی ایران هنوز به نقطه‌ای نرسیده است که به صورت کامل از توافق هسته‌ای قطع امید کند و از آن خارج شود.

کد مطلب: ۸۷۴۵۳۳
لینک کوتاه کپی شد
عراقچی: هنوز به نقطه‌ای نرسیده‌ایم که به طور کامل از برجام قطع امید کنیم

به گزارش ایرنا، سید عباس عراقچی که به الجزیره، پایتخت الجزایر، سفر کرده است با اشاره به آخرین وضع سازوکار ویژه مالی کشورهای اروپایی برای حفظ برجام و تامین منافع اقتصادی ایران از این توافق هسته‌ای، اظهار کرد: «سازوکار ویژه مالی یکی از موضوعات کنونی مذاکره ما با کشورهای اروپایی است، آن‌ها در تلاش هستند که این سازوکار را تشکیل دهند تا یک نظام دریافت و پرداخت برای تعاملات اقتصادی ایران ایجاد شود.»

او ادامه داد: «به دلیل حساسیت موضوع نمی‌تواند هیچ یک از شایعات و گفته‌های موجود در مورد کشورهای میزبان سازوکار ویژه مالی ایران با اروپا را تایید کند چراکه آمریکایی‌ها در عمل ثابت کرده‌اند به دنبال بستن همه راه‌های موجود هستند و فشارهایشان را بر همه کشورهای اروپایی که تلاش دارند با این سازوکار، کار کنند، از اکنون شروع کرده‌اند.»

عراقچی در مورد نوع تعامل اروپایی‌ها با ایران در موضوع برجام نیز گفت: «ما تاکنون اراده سیاسی در کشورهای اروپایی را شاهد بوده‌ایم و نشانه‌ای نداریم که خلاف این اراده باشد البته آن‌ها هنوز موفق نشده‌اند که راه‌حل‌های عملیاتی مورد نیاز برای منافع ایران را در برجام طراحی و عملیاتی کنند.»

معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران افزود: «ما شاهد هستیم که فشارهای آمریکا بسیار زیاد است و گره‌های فنی و حقوقی که بر سر این راه وجود دارد، بسیارجدی است ولی اروپایی‌ها درحال تلاش برای بازکردن این گره‌ها هستند. آن‌ها تاکنون نتوانسته‌اند راه‌حل‌های عملیاتی معرفی کنند ولی ما هم قرار نیست تا ابد صبر کنیم، حتما در زمان خود، تصمیمات مقتضی را خواهیم گرفت اما اکنون چون در جریان تلاش‌هایی که انجام می‌دهند هستیم و آن‌ها ما را در جریان این تلاش‌ها قرار می‌دهند، تصور ما این است که باید فرصت بیشتری داده شود تا اروپایی‌ها بتوانند این راه‌حل‌ها را عملیاتی کنند اما آن ها هم باید بدانند این فرصت چندان زیاد نیست و حتما بی‌پایان نخواهد بود.»

کاهش شدید منافع اقتصادی ایران از برجام در اثر تحریم‌های آمریکا

عراقچی در بخش دیگری از اظهارات خود در مورد منافع برجام برای ایران نیز بیان کرد: «منافع ایران از برجام فقط اقتصادی نیست. ما منافع سیاسی و منافع دیگری هم داریم که مجموعه منافع ما تا زمانی که تامین باشد، در برجام باقی خواهیم ماند، ما هنوز به نقطه‌ای نرسیده‌ایم که به طور کامل از برجام قطع امید کنیم.»

او یادآور شد: «تصور می‌کنیم که این توافق ظرفیت‌هایی دارد که می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. برجام تاکنون موجب شده که آمریکا در انزوا قرار گیرد و به این لحاظ موفق بوده است. همچنین موجب حمایت و پشتیبانی جامعه بین‌المللی از ایران شده که این خود فی‌نفسه بسیار ارزشمند است.»

معاون وزیر امور خارجه تاکید کرد: «البته منافع اقتصادی کشورما از برجام در اثر تحریم‌های آمریکا به شدت کاهش پیدا کرده است ولی اروپایی‌ها و دیگران تلاش می‌کنند که راه‌های جبرانی پیدا کنند.»

این دیپلمات با سابقه ایرانی در ادامه با اشاره به شفافیت برنامه هسته‌ای کشورمان، اظهار کرد: «برجام بسیاری از تحریم‌ها در مورد برنامه هسته‌ای ایران را از بین برده است، برنامه هسته‌ای ایران اکنون در محیطی بسیار شفاف و منطقی به حرکت خود ادامه می‌دهد و اتهام‌هایی که سابقا وجود داشته و پرونده PMD، همه این‌ها بسته شده است. قطعنامه‌های شورای امنیت که ایران را تهدید معرفی می‌کرد، همه از بین رفته است، این‌ها مزایایی است که باعث شده ماندن ایران در برجام همچنان منفعت داشته باشد.»

عراقچی تاکید کرد: «تا زمانی که این منافع وجود دارد، ایران به حضور در برجام ادامه می‌دهد ولی از لحظه‌ای که به این نتیجه برسد که این منافع وجود ندارد، تصمیم دیگری خواهد گرفت.»

او ادامه داد: «تلاش ایران و اعضای باقیمانده در برجام این است که این توافقنامه حفظ شود، اراده سیاسی در همه اعضا وجود دارد ولی حفظ برجام منوط به آن است که توازن در آن برقرار باشد و خواسته‌ها و منافع اقتصادی ایران از برجام تامین شود. ما اکنون با کشورهای اروپایی، روسیه و چین در حال مذاکره هستیم تا آن قسمت از مزایای اقتصادی برجام هم دوباره تا حدامکان تامین شود.»

معاون سیاسی وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: «مذاکرات با اروپایی‌ها و همچنین روسیه و چین به عنوان بقیه اعضای برجام از نزدیک ادامه دارد، جلسات کارشناسی و جلسات در سطوح بالا با این کشورها وجود داشته است و ملاقات‌ها و دیدارهای دوجانبه هم به صورت مرتب وجود دارد.»

تکرار تجربه شکست خورده آمریکایی‌ها توسط ترامپ

عراقچی در ادامه با اشاره به آثار تحریم‌های ایالات متحده آمریکا بر جمهوری اسلامی ایران ایران، بیان کرد: «تحریم‌های آمریکا موضوع جدیدی نیست. نزدیک 40 سال است که ایران با این تحریم‌ها روبرواست و اکنون بسیار خوب می‌داند چگونه راه خود را پیدا کند. طی 40 سال گذشته با وجود تحریم‌های آمریکا، ایران قوی‌تر شده است. روسای جمهوری قبلی آمریکا این مسیر را امتحان کرده و هر تحریمی که می‌توانستند را اعمال کردند ولی در نهایت مجبور به آمدن پای میز مذاکره شدند. آقای ترامپ تجربه شکست خورده را تکرار می‌کند.»

معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: «توافق هسته‌ای نمرده، فقط آمریکا از آن خارج شده است، ایران و سه کشور اروپایی، روسیه و چین این توافق را ادامه می‌دهند. این کشورها متعهد شده‌اند که نبودن آمریکا در توافق هسته‌ای را جبران می‌کنند. ایران با آمریکا به عنوان کشوری که تعهدات خود را نقض کرده و از توافقی که همه دنیا از آن پشتیبانی می‌کند، خارج شده است، هیچ‌گونه مذاکره‌ای نخواهد کرد و حاضر نیست در این زمینه عقب‌نشینی کند یا امتیازی بدهد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار