ضرورت ترویج فرهنگ کارآفرینی دریایی در بین دانش‌آموزان

تهران (پانا) - دبیر بخش دانش‌آموزی چهارمین جشنواره ملی «دریا مسیر پیشرفت» با اشاره به لزوم سوق دادن ایده‌ و طرح‌‎های نوآورانه و خلاقانه دانش‌آموزان به سمت حوزه‌های کارآفرینی، گفت: حمایت از طرح‌های برگزیده دانش‌آموزی برای تجاری‌سازی شدن یک ضرورت است.

کد مطلب: ۸۶۲۱۷۴
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت ترویج فرهنگ کارآفرینی دریایی در بین دانش‌آموزان

علیرضا نظری در این باره به پانا گفت: از آنجایی که دیدگاه دانش‌آموزان به علم و دانش فقط پرداختن به جنبه تئوری است، باید با ترویج و فرهنگ‌سازی دانش‌بنیان دیدگاه آنان را نسبت به حوزه‌های عملیاتی افزایش داد.

وی با بیان اینکه آشنا شدن با مفاهیم کارآفرینی، یکی از مهمترین محورهای فعالیت پژوهشسراها است، افزود: پرداختن به علوم و فنون نوین یکی از اهداف پژوهشسرا است که در آن تلاش می‌شود استعداد دانش‌آموزان در حوزه‌های متنوع شناسایی و پس از آن، زمینه رشد و ایده‌پردازی درآن فراهم شود.
نظری ادامه داد: تعدد بخش‌های دانش‌آموزی در جشنواره دریا باعث آگاهی دانش‌آموزان از حوزه دریا و صنایع، مشاغل، کارآفرینی و ثروت‌آفرینی‌های آن و همچنین آشنایی با رشته‌های مرتبط با دریا می‌شود.
دبیر بخش دانش‌آموزی چهارمین جشنواره ملی «دریا مسیر پیشرفت» اظهار داشت: استعدادیابی، هدایت، شکوفایی خلاقیت و حمایت استعدادهای دانش‌آموزان، از مهمترین اهداف این بخش از جشنواره است؛ علاوه بر آن، حمایت از دانش‌آموزان دارای ایده و طرح‌ها (ابداعات و اختراعات) که منجر به کارآفرینی خواهد شد، نیز یکی از اولویت‌های این بخش است.

وی اضافه کرد: از آنجاییکه هر ساله دانش‌آموزان در جشنواره خوارزمی و سایر جشنواره‌های دانش‌آموزی، ایده‌ها و طرح‌های بدیعی با رویکرد تجاری‌سازی و کارآفرینی و با محوریت دریا ارائه می‌دهند و از سوی دیگر، نهادها و سازمان‌های مرتبط با حوزه دریا در جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت حضور دارند، اضافه‌شدن بخش دانش‌آموزی سبب تجمیع سرمایه و ایده می‌شود.

نظری گفت: دانش‌آموزی که در قالب ماکت سه سال در جشنواره مقام کسب می‌کند یعنی توانمندی این دارد که طراح صنعتی در قسمت ساخت تجهیزات دریایی باشد؛ دانش آموزی که در بخش ابداعات و اختراعات (دو سال مقام کسب می‌کند یعنی به‌صورت بالقوه در آینده توان حضور در سازمان‌ها و ارگان‌های دریایی و اثرگذای از طریق ایده‌پردازی در این حوزه را دارد؛ بنابراین این بخش، یکی از مهمترین قسمت‌های جشنواره است که برگزیدگان آن اگر از سوی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری مورد حمایت قرار بگیرند می‌توانند به افرادی اثرگذار در این صنعت تبدیل شوند. علاوه بر آن، حمایت از این افراد (با توجه به سن کم و روحیه آسیب‌پذیر) سبب رونق بیشتر و ترغیب و تشویق دیگر دانش‌آموزان به حضور در جشنواره خواهد شد.
دبیر بخش دانش‌آموزی چهارمین جشنواره ملی «دریا مسیر پیشرفت» با بیان اینکه در هر بخش و هر مقطع 3 اثر برگزیده خواهد شد، تصریح کرد: خلاقیت، نوآوری وکیفیت بالا آثار، از مهمترین ملاک‌های ارزیابی آثار است.

وی در پایان یادآور شد: دانش‌آموزان از طرف دبیرخانه دانش‌آموزی جشنواره، پژوهشسرای دانش‌آموزی امیرکبیر از حمایت‌های معنوی برخودار خواهند بود؛ علاوه بر آن، دبیرخانه زمینۀ فعالیت‌های علمی-پژوهشی را ایجاد خواهد کرد که افراد ایده‌های نو و خلاقانه خود را در آن پرورش داده و به سمت کارآفرینی سوق دهند. در این بین حمایت بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری نیز می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای برای رسیدن این دانش‌آموزان (خاصه افرادی که در مناطق کم‌برخوردار ساکن هستند) به مرحلۀ اثرگذاری و کارآفرینی دارد.

چهارمین دوره جشنواره ملی «دریا مسیر پیشرفت» در بخش‌های «جشنواره فیلم کوتاه و عکس دانشجویی»، «مسابقات ربات‌های زیردریایی(ROV) »، «مسابقات طراحی و ساخت شناورهای دریایی (RSV) «، «مسابقه ملی ایده‌پردازی دریایی»، «طرح‌ها و دستاوردهای فناورانه دریایی کشور»، «جشنواره دانش‌آموزی دریا»، «نمایشگاه دستاوردهای فناورانه دریایی کشور»، «رویداد استارت‌آپ دمو اپلیکیشن دریایی» و «رویداد کارآفرینی هوشمندسازی بنادر» به همت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی و ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان، یکم الی سوم آبان‌ماه اول تا سوم آبان‌ماه در باغ موزه دفاع‌مقدس برگزار می‌شود.
علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت mitc.isti.ir مراجعه کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار