در کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران مطرح شد

تاکید برالزام دستگاه‌ها برای همکاری درباره معاینه فنی موتورخانه‌ها

تهران (پانا) - در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران، موضوع معاینه فنی خودروهای سنگین و اتصال آن به سامانه سیمفا، طرح ساماندهی ناوگان حمل و نقل دیزلی درون شهری و تبیین آیین‌نامه‌های اجرایی قانون هوای پاک مورد بررسی قرار گرفت.

کد مطلب: ۸۶۰۰۲۲
لینک کوتاه کپی شد
تاکید برالزام دستگاه‌ها برای همکاری درباره معاینه فنی موتورخانه‌ها

به گزارش روابط عمومی محیط زیست استان تهران، کیومرث کلانتری، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به مصوبات هشتمین کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران در سال 97 اظهار کرد: امروز موضوع اتصال معاینه فنی خودروهای سنگین به سامانه سیمفا بررسی شد و مقرر شد در جلسه‌ای که به‌طور اختصاصی درباره این موضوع فردا در وزارت کشور برگزار خواهد شد تصمیمات نهایی اتخاذ و سپس کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران پیگیری لازم درباره تسریع در اجرای این مصوبه را به انجام رساند.

وی افزود: هم‌اکنون سامانه سیمفا تنها معاینه فنی خودروهای سبک را پوشش می‌دهد و تاکید ما بر این است که معاینه فنی خودروهای سنگین نیز به این سامانه افزوده شود.

کلانتری ادامه داد: موضوع دیگری که در این نشست بررسی شد طرح ساماندهی ناوگان بار و مسافر دیزل درون شهری مبتنی بر پیمایش و طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده بود که در وزارت کشور این طرح ساماندهی با دو موضوع صرفه‌جویی در مصرف سوخت و هم کاهش آلودگی‌های محیط زیستی آغاز شده و این طرح اکنون از جایگزینی خودروهای نو به‌جای فرسوده تا جایگزینی خودروهای تجاری و همچنین مدیریت بر مصرف سوخت را در حال انجام دارد و بر مبنای گزارش ارائه شده مقرر شد خروجی اجرای این طرح در راستای حفظ محیط زیست و کاهش بارآلودگی‌های محیط زیستی باشد.

دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوا با اشاره به اینکه پیگیری یکی از مصوبات قبلی درباره معاینه فنی موتورخانه دستگاه‌های دولتی از موضوعات دیگر این جلسه بود، تصریح کرد: اداره کل استاندارد برمبنای قانون هوای پاک تکلیف دارد که موتورخانه‌های شهر تهران با اولویت فازاول بر روی دستگاه‌های دولتی را تست و آزمایش کند.

وی گفت: در این جلسه تاکید فراوانی بر همکاری دستگاه‌های اجرایی در راستای این طرح با توجه به آغاز شش ماهه دوم سال و افزایش بار آلاینده‌های محیط زیستی شد و دستگاه‌هایی که این همکاری را در راستای اجرای این طرح نداشته باشند حتما سازمان برنامه و بودجه از طریق مدیریت و تخصیص بر اعتبارات، موضوع الزام این دستگاه‌ها را در این‌باره پیگیری خواهد کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران همچنین به گزارش رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت درباره پیگیری‌های افزایش سهم خودروهای تجاری با اولویت اتوبوس و کامیون برای کلانشهر تهران اشاره کرد و گفت: بر اساس این گزارش وزارتخانه مربوطه اولویت اختصاص و سرعت در تحویل این خودروها را به شهر تهران تخصیص داده است که این موضوع می‌تواند نوید بخش افزایش اتوبوس‌های گازسوز برای جایگزینی در سیستم فرسوده ناوگان حمل و نقل عمومی تهران باشد.

کلانتری گفت: آخرین موضوعی که در جلسه امروز به آن پرداخته شد بحث تبیین آیین‌نامه‌های قانون هوای پاک بود که این قانون مرداد 96 تصویب و ابلاغ شده است و آیین‌نامه‌های اجرایی آن باید تدوین می‌شد. تاکنون 6 آیین‌نامه و دستورالعمل ضوابط برای این قانون تدوین شده است و به تصویب دولت رسیده است و در آن تکالیفی برای دستگاه‌های اجرایی وجود دارد و 26 دستگاه مسئولیت قانونی دارند و نظارت بر اجرای آن هم به عهده سازمان محیط زیست است و در این راستا ما باید هم به دولت و هم به مردم گزارش دهیم که چه دستگاهی به تکالیف خود عمل کرده‌اند و چه دستگاه‌هایی از تکالیف خود کوتاهی کرده‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران تاکید کرد: در قانون هوای پاک جرم‌انگاری نسبت به این تکالیف قانونی دیده شده است و تخطی از این قانون جرم است و سازمان محیط زیست بدون هرگونه مسامحه در راستای اجرای کامل قانون ورود پیدا خواهد کرد و هیچ دستگاهی حق عدول از این قانون را ندارد و قابل گذشت نیست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار