همزمان با عصر یازدهم محرم

آیین سنتی و مذهبی خیمه برداری در نوش آباد برگزار شد

کاشان(پانا)-آئین سنتی و مذهبی خیمه برداری نوش آباد به عنوان بزرگترین تعزیه میدانی همزمان با عصر یازدهم محرم، در مجموعه فرهنگی مذهبی عاشورا این شهر برگزار شد

کد مطلب: ۸۵۵۵۵۳
لینک کوتاه کپی شد
آیین سنتی و مذهبی خیمه برداری در  نوش آباد برگزار شد

این آئین در زمینی به وسعت 20 هکتار اجرا می شود که وقایع عصر عاشورا و حضور عربهای بنی اسد روایت می کند. در یک گوش از زمین تعزیه، خیمه های حسینی به صورت نیم دایره برپا شده است و در گوشه ای دیگر، نخلستان و نهرعلقمه بازآفرینی شده است.

آئین سنتی و مذهبی خیمه برداری نوش آباد با تعزیه امام حسین (ع) آغاز می شود که پس از شهادت آن حضرت، لشگر اشقیاء سوار بر اسب یا پیاده، با سنگ و خنجر به خیمه ها و اهل حرم یورش می برند، بر پیکر شهدامی تازند، کودکان را با تازیانه می نوازند و زنان حرم را به اسارت می برند.
بخش دوم این آئین، حضور زنان بنی اسد برای یاری امام حسین است اما زمانی می رسند که واقعه عاشورا به پایان رسیده است . کشته ها در میدان افتاده، خاندان حسینی به اسارت برده شده و خیمه هایشان در آتش سوخته است.
قوم بنی اسد که لباس های سفید عربی بر تن دارند، تکه هایی از چوب نی در دست گرفته و از بالای سر، با ریتمی خاص بر هم می زنند و در میدان تعزیه می گردند و میخوانند:
ای خیل عرب، حرمت از این کشته بدارید
هرچند شهید است، غریب است به خاکش بسپارید

در این گریه و شروه، سواری سبزپوش که به روایتی، شبیه خوان امام سجاد علیه السلام است، در میان آنها گشته و اسامی شهدا را معرفی می کند و بنی اسد آنها را دفن می کنند.
آئین های سنتی و مذهبی خیمه کوبی عصر هشتم محرم و خیمه برداری عصر یازدهم که در نوش آباد برگزار می شود، بزرگترین مراسم آیینی مذهبی بر اساس یک سنت دیرینه است که سال92 به شماره 598 در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار