معاون ابتدایی آموزش‌وپرورش: تکالیف مهارت‌محور جایگزین مشق شب در پایه‌های اول تا سوم ابتدایی می‌شود

حکیم‌زاده: مربیان پیش‌دبستانی مشمول دریافت حقوق بر اساس قانون کار هستند

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از جایگزینی تکالیف مهارت‌محور به جای مشق شب در پایه‌های اول تا سوم ابتدایی خبر داد.

کد مطلب: ۸۴۹۶۸۸
لینک کوتاه کپی شد
معاون ابتدایی آموزش‌وپرورش: تکالیف مهارت‌محور جایگزین مشق شب در پایه‌های اول تا سوم ابتدایی می‌شود

رضوان حکیم‌زاده در نشست خبری که در نمایشگاه دستاوردها و عملکرد یک‌ساله وزارت آموزش و پرورش در دبیرستان البرز در حال برگزاری است، درباره آمار دانش‌آموزان ابتدایی در حال تحصیل گفت: «تا به امروز هفت میلیون و ۸۲۹ هزار و ۳۶۷ نفر در دوره ابتدایی ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد یک میلیون و ۲۹۶ هزار و ۹۲۶ دانش‌آموز کلاس اولی هستند.»

حکیم‌زاده از جایگزینی تکالیف مهارت‌محور به جای مشق شب در پایه‌های اول تا سوم ابتدایی خبر داد و گفت: «در پایه‌های چهارم تا ششم ابتدایی نیز برنامه ویژه مدرسه داریم که ۲ ساعت از ساعت آموزشی بر اساس نیازهای دانش‌آموزان از سوی مدارس برنامه‌ریزی می‌شود.»

او با ابراز امیدواری از تحصیل همه دانش‌آموزان گفت: «پیش‌بینی ما این است که ۵۰ هزار نفر افزایش ثبت‌نام در کلاس اول را داشته باشیم.»

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در‌باره پذیرش اتباع خارجی گفت: «دستورالعمل نحوه ثبت‌نام و پذیرش پیش‌دبستانی تدوین شد و اقدام خوبی بود. در این دستورالعمل رسمی بودن دوره و اداره آن به دو شیوه دولتی و غیردولتی مورد اشاره قرار گرفت و از استان‌ها خواسته شد همانند سال قبل مدارس دولتی از تمام ظرفیت خود برای پوشش پیش‌دبستانی استفاده کنند.»

حکیم‌زاده از افزایش نرخ پیش‌دبستانی از ۳۸ به بالای ۷۴ درصد خبر داد و گفت: «هدف‌گذاری ما این است که نرخ پوشش تحصیلی در دو استان به صد درصد برسد. اکنون نرخ پوشش در چند استان محروم کشور به بالای ۸۰ و در برخی به بالای ۹۰ درصد رسیده است.»

حکیم‌زاده در ادامه به درجه‌بندی مربیان پیش‌دبستانی اشاره کرد و گفت: «برای اولین بار در دستورالعمل پیش‌دبستانی اشاره شده است حتما باید براساس قانون کار، مربیان مشمول پرداخت حقوق شوند. اگر این دستورالعمل به خوبی پیگیری شود مبنای خوبی خواهد بود تا موارد اداری بیمه و خدمات و‌... رعایت شوند.»

او ادامه داد: «برای درجه‌بندی مربیان، استاندارد صلاحیت‌های حرفه‌ای را تنظیم و پیش‌بینی کردیم مربیان از سطوح عادی و پیشرفته و حرفه‌ای مدنظر باشند که اگر این چارچوب تصویب شود می‌توانیم ساماندهی خوبی از جهت مبناهای علمی برای به کارگیری علمی آنها داشته باشیم.»

نرخ تکرار پایه در دوره ابتدایی بحث دیگری بود که معاون دوره ابتدایی وزیر آموزش و پرورش درباره آن صحبت کرد و گفت: «با توسعه پیش‌دبستانی‌ها نرخ سه درصدی تکرار پایه کاهش یافته است. ما به دنبال این هستیم که این سیاست را برای پیش‌دبستانی‌ها نیز اجرا کنیم، بر همین اساس برنامه‌های جبرانی برای دانش‌آموزانی که در برخی دروس ضعف داشتند برگزار کردیم و نتایج آن مثبت بود.»

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به اجرای طرح شهاب اشاره کرد و گفت: «انواع هوش‌های هشت گانه در این طرح مورد توجه است و معلمان می‌آموزند چگونه استعداد برتر دانش‌آموزان را در زمینه‌های مختلف شناسایی کنند. اگر طرح شهاب با همین قوت ادامه یابد امیدواریم یکی از روش‌های خوب برای شناسایی استعدادهای برتر شکل بگیرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار