رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستبافت ایران:بی‌توجهی به اشتغال موجود در صنعت فرش به معنای مهاجرت از روستاهاست

تهران (پانا) - رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستبافت ایران با تأکید بر اینکه دولت نباید نسبت به مسائل و مشکل‌های صنعت فرش بی‌توجه باشد می‌گوید از بین بردن زمینه تولید فرش به معنای مهاجرت از روستاها، از بین رفتن محیط زیست و بسیاری از آسیب‌های دیگر است.

کد مطلب: ۸۴۸۸۹۲
لینک کوتاه کپی شد
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستبافت ایران:بی‌توجهی به اشتغال موجود در صنعت فرش به معنای مهاجرت از روستاهاست

احمد کریمی‌اصفهانی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف ایران در نشست هم‌اندیشی تجارت فرش دستباف ایرانی در کشورهای خارجی که در دومین روز برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه فرش دستباف برگزار شد اظهار کرد: اقتصاد علمی است که ده‌ها دکترا را در درون خود دارد. تجربه و علم باید در تلفیق باهم منجر به پیشرفت صنایع شوند. اقتصاد نیازمند ثبات و برنامه‌ریزی است و طبیعی است که تاجر فرش نیز برای برنامه‌ریزی نیاز به ثبات قوانین و مقررات دارد.

وی افزود: تا 60 سال پیش برای هر اروپایی افتخاری بود که فرش ایرانی را خریداری کند. امروز تعدد زیراندازها و کف‌پوش‌ها اقبال به فرش دستباف را کاهش داده است اما با حفظ کیفیت می‌توان هنوز هم خریداران فرش را به خرید این محصول ترغیب کرد.

کریمی‌اصفهانی تصریح کرد: یکی از امور مهم در تجارت تبلیغات است و باید با تجمیع بودجه‌های خصوصی و دولتی به تبلیغات فرش ایرانی در بازارهای جهانی پرداخت.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف ایران تأکید کرد: تجار نباید اجازه دهند که در انبار آن‌ها کالای رقبای فرش ایران مانند هند،‌چین یا پاکستان وارد شود.

وی با بیان اینکه دولت نباید نسبت به مسائل و مشکل‌های صنعت فرش بی‌توجه باشد تصریح کرد: از بین بردن زمینه تولید فرش به معنای مهاجرت از روستاها، از بین رفتن محیط زیست و بسیاری از آسیب‌های دیگر است.

وی با بیان اینکه در تمامی موزه‌های دنیا فرش ایرانی وجود دارد گفت: فرش مانند کالاهای دیگر نیست فرش را سرباز فرش می‌فروشد. سرباز فرش تاجر است و باید برای هر تخته فرش یک سفیر وجود داشته باشد.

در ادامه این نشست حمید ذوالانواری، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف استان فارس اظهار کرد: نبودن امکانات،‌ نبود مواد اولیه مرغوب، نبود بیمه برای بافنده و بسیاری از مشکل‌های دیگر موجب شده است در بخش اشتغال‌زایی روستایی به افول بافنده برسیم و با سرعت بیشتری تعداد بافنده‌ها در حال کاهش است.ژ

مشکل صادرات فرش نبود متقاضی و خریدار نیست

وی افزود: هندوستان سال گذشته یک میلیارد دلار فرش به فروش رسانده است و تنها یک شرکت خصوصی این کشور توانسته 62 میلیون دلار فرش به فروش برساند، بنابراین مشکل صادرات فرش نبود خریدار و متقاضی نیست.

وی با اشاره به طرد برخی از تجار یهودی و کلیمی کشور گفت:‌ این تجار طردشده در برخی کشورهای رقیب ایران شروع به تولید و صادرات گسترده فرش کرده‌اند.

ذوالانواری با اشاره به مشکل کپی‌برداری نقشه‌های فرش ایرانی گفت: تا زمانی که قانون کپی رایت را رعایت نمی‌کنیم دنیا هم به‌راحتی نقوش ما را کپی می‌کند. ثبت نقشه‌ها و طرح‌های فرش ایرانی زمانی صورت می‌گیرد که مصداق دقیق آن نوش داروی بعد از مرگ سهراب است، به‌طور مثال فرش گبه قشقایی زمانی ثبت شد که کپی گسترده از آن صورت گرفته بود.

صنعت فرش از نبود نقشه راه در رنج است

در ادامه این نشست ملکی‌جو، معاون شرکت سهامی فرش نیز اظهار کرد:‌ نباید مشکل فرش را فقط در بازار دید. فرش ایران از نبود برنامه استراتژیک در رنج است در حالی که برنامه استراتژیک فرش در مرکز سهامی فرش تهیه شده است و می‌تواند نقشه راه این صنعت هنر باشد.

ملکی‌جو خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم بازار قوی داشته باشیم باید در تمامی این فرایندها متناسب با بازار رویکرد مناسب داشته باشیم و به این منظور برنامه استراتژیک شرکت سهامی فرش که در آن فرصت‌ها و چالش‌ها معین شده است باید مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه این نشست وقف‌چی رئیس فراکسیون فرش دستباف مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تجارو تولیدکنندگان فرش فرصت این دوره مجلس را غنیمت بشمارند تا بتوان با همکاری مجلس قوانین مخل در تولید این صنعت را مرتفع کرد.

وی خطاب به تجار و بازرگانان حاضر در این نشست افزود: سالیان سال است که مشکل صنعت فرش را مطرح کرده‌اید و ممکن است ناامید شده باشید اما باید یک بار دیگر این موضوع‌ها مطرح شوند تا بتوان به راهکارهای اجرایی برای حل مشکل دست یافت.

نهاد دولتی ناظر بر صنعت فرش نباید محدود به یک مرکز باشد

وقف‌چی با تأکید بر ساماندهی بخش خصوصی در صنعت فرش اظهار کرد: فرش کشور احیا نخواهد شد مگر آنکه نهاد دولتی این صنعت محدود به یک مرکز نباشد.

در ادامه این نشست مسعود کمالی اردکانی، مدیر کل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی سازمان توسعه تجارت اظهار کرد: سازمان توسعه تجارت به‌عنوان متولی برای کمک به بخش خصوصی در توسعه صادرات است.

وی بابیان اینکه در 250 کشور جهان رایزنان مختلف در زمینه‌های سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی وجود دارند گفت: تنها در 20 کشور که مهم‌ترین مناسبات اقتصادی با آن‌ها در جریان است رایزن بازرگانی وجود دارد .80 درصد تجارت خارجی کشور در این بازارها در حال انجام است که باید در زمینه توسعه مناسبات تلاش بیشتری داشته باشند.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات معدنی سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: زنجیره‌ای که منجر به ورود به یک بازار می‌شود باید تکمیل شود و باید با ادبیات دنیا وارد تجارت با آن‌ها شد.

اردکانی تصریح کرد: سازمان توسعه تجارت حمایت‌ها و کمک‌هایی را از صادرکنندگان انجام می‌دهد که البته میزان آن اندک است و از یک هزار و 300 میلیارد تومان بودجه پیشنهادی برای تبلیغات و کمک صادراتی، تنها 20 میلیارد تومان آن مصوب شده است.

افزود: برای تأسیس مرکز تجاری، ثبت برند و اعزام هیات‌های تجاری بودجه‌ای به مرکز ملی فرش اختصاص یافته است که میزان آن اندک است اما این امیدواری وجود دارد که بتواند تأثیر مناسبی در افزایش سهم ایران در بازار صادراتی داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار