نگاهی به تاریخچه و حال پیشتازی و اردوی ملی:

اردوهایی که زندگی را تمرین می‌دهد 

افزایش طراوت دانش‌آموزی؛ در گرو برگزاری اردوی ملی

تهران (پانا) - هشتمین اردوی ملی جشنواره مهارت‌های تشکیلاتی دانش‌آموزان پیشتاز سازمان دانش‌آموزی در دو بخش جداگانه دختران و پسران و برای هر اردو با حضور 1312 دانش‌آموز برگزار می‌شود. اردوی پسران 11 تا 14 مرداد برگزار شد و اردوی دختران 2 تا 5 شهریور برگزار می شود.

کد مطلب: ۸۴۳۰۹۵
لینک کوتاه کپی شد
اردوهایی که زندگی را تمرین می‌دهد 

پیش‌آهنگی، برای اولین بار در سال ۱۳۰۴شمسی، توسط میرزا احمد امین‌زاده در ایران تأسیس شد و تا حدود سال ۱۳۱۰ فعالیت‌های آن ادامه پیدا کرد. حدود سال ۱۳۱۰ امین‌زاده به عراق مسافرت کرد و پس از آن برای مدتی سید رضا اخوی سرپرستی پیش‌آهنگی را عهده‌دار شد. سال ۱۳۱۳ ترویج پیش‌آهنگی مورد توجه دولت قرار گرفت و وزارت فرهنگ مامور اجرای آن شد و با طرح جدیدی شروع به فعالیت کرد. در مهر همان سال گیبسن، متخصص آمریکایی، برای سرپرستی تربیت‌ بدنی و پیش‌آهنگی به ایران دعوت شد.

برگزاری نخستین دوره کلاس مربیان پیش‌آهنگ با حضور 40 مربی تهرانی

نخستین دوره کلاس مربیان پیش‌آهنگی، خرداد ۱۳۱۴ با شرکت ۴۰ نفر از مربیان تهران و ۴۴ نفر از مربیان شهرستان‌ها به مدت ۱۵ روز تشکیل شد، محل این اردو در منظریه بود. در طول تعطیلات تابستان همان سال مقررات و آیین‌نامه‌های لازم برای اجرای پیش‌آهنگی در رسدها تهیه و تدوین شد و فعالیت‌های پیش‌آهنگی روز به روز در تمام شهرستان‌های کشور توسعه پیدا کرد، اما با آغاز وقایع شهریور سال ۱۳۲۰ این فعالیت‌ها متوقف شد و در یازده سال جز در یکی دو دسته کوچک، فعالیت پیش‌آهنگی به چشم نمی‌خورد.

سال ۱۳۴۱ اولین کنگره پیش‌آهنگی ایران با شرکت نمایندگان شوراهای پیش‌آهنگی تمام استان‌های کشور در منظریه برگزار شد و سال ۱۳۴۲ دبیر انجمن طرفداران سازمان پیش‌آهنگی علی هاشمی، به مدت ۱۴ سال برای این مسئولیت برگزیده شد. در سال ۱۳۴۲ دومین کنگره پیش‌آهنگی ایران علاوه برجلسه سالیانه شورای عالی پیش‌آهنگی ایران با حضور تمام استانداران، مدیران کل فرهنگ استان‌ها و نمایندگان شوراهای پیش‌آهنگی استان‌ها در تهران، برگزار شد.

بعد از انقلاب در شهریور 64 مجلس شورای اسلامی سازمان پیش‌آهنگی را برای استفاده از امکانات و تجهیزات آن منحل کرد اما در سال ۱۳۸۴ سازمان پیش‌آهنگی ایران فعالیت‌های خود را در زمینه مشارکت رشد نوجوانان و جوانان به ریاست پورمهر محسن زنجانی آغاز کرد. در سال ۱۳۸۹ در مراسمی در برج میلاد تشکیلات نهضت پیشاهنگی هلال احمر رسما شروع به فعالیت کرد.

سازمان پیش‌آهنگی می‌کوشید تا نوجوانان ایرانی را با مهارت‌های گوناگون آشنا کند از جمله این مهارت‌ها می‌توان به نحوه اردو زدن، نکات بهداشتی، قوانین راهنمایی و رانندگی، کاردستی، بازی و نقاشی، حرکات ورزشی، کمک‌های اولیه، سرود و آداب معاشرت، شعر، دانستن درباره طناب، قدرت طناب، انواع گره‌ها، بستن دو چوب، ساخت مهار، قایق، پل، ارابه، برج و ماکت برای کسب نشان لیاقت برای بروز استعدادهای دانش‌آموزان اشاره کرد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در دوران اصلاحات با توجه به ضرورت یادگیری و آموزش مهارت‌های اردویی سازمان دانش‌آموزی تشکیل شد.

دکتر بنایی، بزرگ مرد پیش‌آهنگان

دکتر حسین بنایی بزرگمرد تاریخ ورزش، تعلیم و تربیت، پیش‌آهنگی، مؤسس بسیاری از شرکت‌های تعاونی، بنیانگذار مسابقات ورزشی مدارس و دانشگاه‌ها، بانی دوره عالی تربیت بدنی در دانشسرای عالی، استاد دانشگاه، هنرمند خلاق، نقاش (در رشته‌های کلاسیک، مدرن، کاریکاتور، مینیاتور)، مؤلف 57 کتاب تربیتی، مترجم زبان‌های فرانسه و انگلیسی، خوشنویس، عاشق خدمت برای تربیت نسل آینده، بانی اردوگاه‌ها و مؤسسات ورزشی و خانه‌های پیش‌آهنگی، قهرمان و مروج رشته‌های مختلف ورزشی، انسانی شجاع، متدین، اصیل‌زاده، مرد بزرگی است که در بازه مردان پیش‌آهنگان قرار گرفته است.

تربیت اجتماعی، از اهداف برگزاری اردوهای ملی

همه ما می‌دانیم یکی از اهداف اردوهای دانش‌آموزی تربیت سیاسی و اجتماعی دانش‌آموزان است خوب است به بخش اجتماعی آن دامن زده شود تا بتوانیم برای رسیدن به اهداف آموزش وپرورش در راستای وضعیت اجتماعی دانش‌آموزان گامی موثر برداریم.

تلاش مربیان در مشارکت‌های همه جانبه آموزش و پرورش

یکی از مربیان حاضر در هشتمین دوره از اردوی ملی توسعه مشارکت در آموزش وپرورش را جز اصول جامعه و کشور دانست که این توسعه باید به صورت همه جانبه باشد و بدون مشارکت نمی‌توان در آموزش و پرورش مدیریت داشت و تحول ایجاد کرد. دراین راستا نباید از مشارکت دانش‌آموزان غافل بود زیرا در طول نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کارهای بزرگی توسط دانش‌آموزان انجام شده است شاید در ابتدا نتواند کار را به صورت 100 درصد انجام دهد اما همان کار ناقص می تواند زمینه‌سازی برای پیشرفت‌های آینده نسل بعدی کشور باشد.

بنابراین تمام مربیان موظفند که در زمینه تربیت دانش‌آموزان این کشور عزیزمان تلاش کنند و با برنامه جلو بروند.

همیشه مورد تاکید سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش بوده که بسیج دانش‌آموزی، اتحادیه انجمن اسلامی، هلال احمر و پیشتازان و فرزانگان سازمان دانش‌آموزی 4 تشکل فراگیر و قانونی جمهوری اسلامی هستند و حمایت و هماهنگی آنان از سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش است. تعدد تشکل‌های دانش‌آموزی یک فرصت و امتیاز استثنایی است. دانش‌آموزان از این تعدد تشکل‌ها استقبال کرده‌اند و هیچ دانش‌آموزی نباید خارج از چتر تربیتی تشکل‌ها باشد.

سازمان دانش‌آموزی با ایجاد پایگاه‌هایی در سطح مدارس کشور، دانش‌آموزان علاقه‌مند را به صورت گروهی و با حمایت مربیان کارآزموده به مناطق مختلف اعزام می‌کند تا دانش‌آموزان از برنامه‌های فرهنگی و هنری بهره‌مند شوند. این‌گونه است که اردوی ملی برپا می‌شود.

اردو تنها جای تفریح، جشنواره نیست بلکه باید در آن آموزش‌های لازم برای تغییر رفتار، همدلی و همفکری و کار تشکیلاتی منظم و با انظباط باشد.

تاثیر برگزاری این اردوها در زندگی شغلی و تحصیلی دانش‌آموزان

محمدرضا امیرآبادی یکی از عوامل اجرایی اردوی ملی دانش‌آموزان پیشتاز است که امسال در قسمت معاونت آموزشی در کنار داوران اردو فعالیت کرده است.

او که به عنوان پیشکسوت اردوی ملی شناخته شده است درباره کیفیت برگزاری اردوی امسال که به صورت جشنواره‌ای برگزار شد به پانا گفت: «کیفیت اردوی امسال که برای اولین بار به صورت جشنواره مهارتی برگزار می‌شود بسیار خوب بود.»

او ادامه داد: «در این اردو تمام مدرسان و مربیان زبده در ۵ مهارت شرکت داشتند.»

امیرآبادی از شرکت و حضور دانش‌آموزان در فعالیت‌های گروهی و آموزشی خبر داد و افزود: «تمام برنامه‌های اردو تیمی و گروهی است که این موضوع مورد توجه وزیر آموزش و پرورش هم بوده و خواهد بود.»

این پیشکسوت اردویی که از استان خراسان جنوبی شهر بیرجند در اردوی ملی امسال شرکت کرده بود یکی از ویژگی‌های اردوهای سازمان دانش‌آموزی را به صورت برگزاری تیمی و گروهی با کیفیت بالا خواند.

او از آموزش چندین هزار دانش‌آموز در چند سال گذشته در این اردوها خبر داد و درباره تاثیر برگزاری این اردوها در زندگی شغلی و تحصیلی دانش‌آموزان گفت: «دانش‌آموزان در این اردوها باهم زیستن و به زیستن را تجربه می‌کنند. آنان با آموزش مهارت‌ها مشارکت را به صورت تیمی می‌آموزند.»

امیرآبادی اظهار امیدواری کرد مسئولان آینده کشور از این افراد خلاق و توانا باشد.

پیش‌آهنگی یعنی پیشرو بودن، پیشگام بودن. پیش‌آهنگی کلاس درس نیست، تکرارها و خمودگی‌ها نیست، پیش‌آهنگی یک مکتب است که طراوت می‌زاید و نیکی می‌آموزد.

امید است با برگزاری اردوهای ملی گامی به سوی ارتقای مهارت‌های مربیان پیشتاز و فرزانه با وجود ضرورت برگزاری این اردوها برداریم.

مریم احمدی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار