از خرسندی انگلیس تا تلاش آلمان برای حفظ برجام؛ وزرای خارجه قدرت‌های جهانی پس از کمیسیون مشترک چه گفتند

تهران (پانا) - کمیسیون مشترک برجام در سطح وزرای امور خارجه کشورهای ایران و 5 قدرت جهانی (فرانسه، انگلستان، آلمان، روسیه و چین) برگزار شد.

کد مطلب: ۸۳۵۱۰۶
لینک کوتاه کپی شد
از خرسندی انگلیس تا تلاش آلمان برای حفظ برجام؛ وزرای خارجه قدرت‌های جهانی پس از کمیسیون مشترک چه گفتند

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با قرائت پایانی این نشست متذکر شد که کشورهای درگیر توافق کردند که گفت‌وگو و رایزنی‌ها بر سر برجام ادامه داشته باشد.

در قسمتی از این بیانیه آمده است:

«اعضای برجام مجددا بر تعهد خود نسبت به اجرای کامل و موثر توافق هسته ای تاکید نمودند. آنها خاطرنشان نمودند که برجام یک عنصر کلیدی در ساختار جهانی عدم اشاعه بوده و یک دستاورد بسیار مهم در حوزه دیپلماسی چندجانبه می باشد که بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ با اتفاق آرا مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفته است.

اعضای برجام از یازدهمین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در تاریخ ۲۴ ماه می که ایفای تعهدات هسته ای از سوی ایران را مورد تایید قرار داد ابراز خرسندی نمودند.

همه اعضای برجام بر ضرورت تداوم اجرای کامل و موثر تمامی تعهدات هسته ای تاکید کردند. آنها از پیشرفت های صورت گرفته در پروژه مدرنیزاسیون رآکتور تحقیقاتی اراک استقبال کرده و از اینکه انگلستان مسئولیت ریاست مشترک کارگروه اراک را عهده دار شده است ابراز خرسندی نمودند. اعضای برجام کماکان پروژه مدرن سازی رآکتور تحقیقاتی اراک به عنوان بخشی از برجام و طرح تبدیل تاسیسات فردو به یک مرکز هسته ای، فیزیک و فناوری را مورد حمایت قرار خواهند داد. اعضای برجام همچنین از پروژه های مهم در حوزه های همکاری هسته ای صلح آمیز که در چارچوب پیوست شماره سه برجام انجام می شود استقبال به عمل آوردند.

اعضای برجام اذعان نمودند که در ازای اجرای تعهدات هسته ای از سوی ایران، رفع تحریم ها، از جمله برخورداری از منافع اقتصادی حاصله از آن، بخش حیاتی برجام است. آنها همچنین به این نکته توجه نمودند که کنشگران اقتصادی که به دنبال کسب و کار مشروع با ایران بوده اند، با حسن نیت و بر مبنای تعهدات مندرج در برجام که در بالاترین سطح مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفته است عمل نموده اند.» ( متن کامل اینجا )

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان نیز در پایان این نشست با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به جزئیات نشست کمیسیون مشترک برجام، متذکر شد که همه طرف‌ها بر تداوم برجام تاکید دارند، او همچنین گفت که به نظر می‌رسد تعهدات اروپا برای حفظ برجام و تامین منافع ایران در چاچوب این توافق هسته‌ای عملیاتی به نظر می‌رسد. ( اینجا )

تاکید چین و روسیه بر تداوم حیات برجام

به گزارش خبرگزاری تاس، سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه پس از دیدار دوجانبه با وانگ یی همتای چینی خود در وین گفت: «همچون همتایان چینی‌مان، ما نیز خواهان حفظ و اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هستیم.»

لاوروف که برای شرکت در نشست کمیسیون مشترک به پایتخت اتریش سفر کرده است، اظهار کرد: «وضعیت پیچیده است اما مثل چین و دیگر طرف‌های توافق، مسکو متعهد حقوق بین‌الملل و تصمیمی شورای امنیت سازمان ملل است که توافق را تبدیل به بخشی از قوانین بین‌المللی کرد.»

خرسندی انگلیس از واگذاری ریاست مشترک پروژه به‌ روز رسانی رآکتور اراک به این کشور

آلیستر برت، معاون امور خاورمیانه وزیر امور خارجه انگلستان که به جای جانسون در نشست روز جمعه کمیسیون مشترک برجام در پایتخت اتریش شرکت کرده بود، با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود با اشاره به جزئیات نشست امروز نوشت: «بسیار خوب است که امروز شاهد حمایت قاطع از توافق هسته‌ای با ایران در کمیسیون مشترک در وین بودیم. لازم است که تمام طرف‌ها به‌طور کامل به تعهداتشان عمل کنند.»

اوادامه داد: «از اینکه قرار است بریتانیا ریاست مشترک پروژه نوسازی رآکتور اراک را به عهده بگیرد بسیار خرسند هستیم.»

همکاری آلمان برای حفظ برجام

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان گفت این کشور همکاری‌ها با سایر طرف‌های برجام برای حفظ توافق هسته‌ای برجام بعد از خروج آمریکا از آن را ادامه می‌دهد.

حساب کاربری وزارت امور خارجه آلمان در شبکه اجتماعی توئیتر به نقل از ماس نوشت: «توافق هسته‌ای با ایران اروپا را امن‌تر می‌کند. ما با فرانسه، انگلیس، چین، روسیه، ایران و اتحادیه برای حفظ این توافق همکاری می‌کنیم.»

در همین رابطه یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان به پانا گفت: «تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به ریاست وزیر امور خارجه امشب به تهران باز می‌گردند.»

پیش از این برخی اخبار از احتمال ماندن برخی اعضای تیم در وین برای ادامه مذاکرات خبر داده بود.

سرنوشت برجام در تهران و با تصمیم مسئولان جمهوری اسلامی مشخص خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار