مدیر کل منابع طبیعی آذربایجان غربی:

جایگاه ویژه طرحهای آبخیز داری در احیاء و حفاظت از عرصه های ملی

ارومیه(پانا)- مدیر کل منابع طبیعی استان آذربایجان غربی گفت: طرحهای آبخیزداری به دلیل گسترده بودن و جامع بودن اهداف آن در عرصه های ملی بیش از سایر طرحهای منابع طبیعی تاثیر گذار است.

کد مطلب: ۸۳۴۶۴۸
لینک کوتاه کپی شد
جایگاه ویژه طرحهای آبخیز داری در احیاء و حفاظت از عرصه های ملی

مدیر کل منابع طبیعی استان آذربایجان غربی با بیان اینکه طرحهای منابع طبیعی برای احیاء و حفاظت از عرصه های ملی مهم و تاثیر گذار هستند گفت: طرحهای آبخیزداری به دلیل گسترده بودن و جامع بودن اهداف آن در عرصه های ملی بیش از سایر طرحهای منابع طبیعی تاثیر گذار است.

موسوی ادامه داد: ریاست سازمان نیز در گردهمایی اخیر مدیران منابع طبیعی استانها، با تاکید بر اقدامات منابع طبیعی در قالب مدیریت جامع حوزه آبخیز بر این امریعنی آبخیزداری تاکید بیشتری را داشت.

وی با اشاره به اینکه دولت توجه ویژه ای به موضوع آبخیزداری داشته و اعتبارات قابل توجهی نیز به این موضوع اختصاص داده است خاطر نشان کرد: این وظیفه ماست تا از این موقعیتی که ایجاد شده است در جهت بهبود وضعیت پوشش گیاهی، تقویت سفره های آب زیرزمینی و ذخیره آب تلاش کنیم.

موسوی افزود: هم اینک در آذربایجان غربی نزدیک به یک میلیون هکتار از عرصه های ملی در آن مطالعات آبخیزداری توسط اداره کل منابع طبیعی انجام شده و در عین حال نیز در سطحی بالغ بر 80 هزار هکتار طرح های مکانیکی، بیو مکانیکی و بیو لوژیکی آبخیزداری اجرا شده است که از مهمترین آثار طرحهای آبخیزداری توسعه پوشش گیاهی، جلوگیری از رسوب و فرسایش خاک، پیشگیری از ایجاد سیل در بالا دست عرصه ها و حفظ و جذب نزولات آسمانی در سطوح زیر زمینی است که با انجام طرحهای آبخیزداری به اهداف کلی در حوزه های جامع آبخیز می توان دست یافت.

مدیر کل منابع طبیعی آذربایجانغربی با اشاره به آمار حوزه های آبریز استان ادامه داد:استان ما چهار حوزه آبریز اصلی دارد که عبارتند از: حوزه آبریز دریاچه ارومیه 59 % ، حوزه آبریز ارس 31% ، حوزه ی آبریززاب 9% و حوزه ی آبریز سفید رود 1% از مساحت کل استان را به خود اختصاص داده اند که به ترتیب شامل 2205900، 1186100، 329200 و42900 هکتار می باشد.

د وی تکمیل کرد: در این میان کل اراضی مستعد برای عملیات آبخیزداری در آذربایجان غربی بالغ بر سه میلیون یکصد هزار هکتار است که امیدواریم در آینده با جذب اعتبارات این بخش که خوشبختانه در سال جاری نیز با حمایت صندوق ذخیره ارزی که برای طرحهای آبخیزداری سازمان جنگل اقدامات موثری انجام شده است، بتوانیم به اهداف تعریف شده در حوزه های آبخیز برسیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار