سرشماری دوباره موش‌های پایتخت

آمارهای گذشته موش‌های پایتخت زیر سوال رفت

تهران (پانا) - کسی از جمعیت این جوندگان کوچک که زیر پایتخت زندگی می‌کنند، اطلاعی ندارد. پنهان نیستند. محل گردهمایی‌شان مخازن زباله است یا جوی‌های کم‌آب. کمتر پیش می‌آید چند قدمی در خیابان‌های این شهر بزنیم و مقابل چشمانمان سبز نشوند. هرچند مسئولان گذشته مدیریت شهری معتقد بودند طرح‌های مبارزه با موش در پایتخت جواب داده و 70 درصد از جمعیت موش‌های پایتخت کاسته شده است اما مدیران جدید شهر می‌گویند تا کنون هیج پژوهشی در خصوص آمار موش‌های تهرانی انجام نشده است.

کد مطلب: ۸۳۴۰۴۱
لینک کوتاه کپی شد
سرشماری دوباره موش‌های پایتخت

فرهاد افشار مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر در این رابطه می‌گوید: تاکنون پژوهشی در مورد جمعیت موش‌ها صورت نگرفته است بنابراین باید در وهله اول به دنبال برآورد جمعیت موش‌های تهران باشیم. تجربیات در دنیا نشان داده است که هرگاه بشر به دنبال ریشه‌کنی گونه‌ای از جانوران بوده، با مسائل حادتری مواجه شده است که حل آن مشکل نیاز به صرف انرژی و اعتبار بیشتری داشته است، بنابراین در شهرداری تهران به دنبال ریشه‌کن کردن موش‌ها نیستیم.

به گفته افشار، شرکت‌های متعددی در مناطق شهرداری تهران در حوزه طعمه‌گذاری، انسداد کلونی‌ها و... فعالیت می‌کنند که اثربخشی فعالیت‌های این شرکت‌ها باید سنجیده شود تا برای شدت و کیفیت عملکرد آینده برنامه‌ریزی کنیم.

او در مورد تخمین جمعیت موش‌ها می‌گوید: روش‌های متعددی برای تخمین جمعیت موش‌ها وجود دارد. علم آمار با مشخص کردن یک نمونه و تعمیم آن به سطح شهر با روش‌های دست‌گیری و آزادسازی می‌تواند، جمعیت موش‌ها را تخمین بزند که در این راستا قراردادهایی با مجموعه‌های پژوهشی منعقد شده تا در یک بازه زمانی جمعیت موش‌های تهران را برآورده کنیم.

محمد حقانی یکی از اعضای سابق شورای شهر تهران درباره این مشکل قدیمی می‌گوید: وجود موش در تمام شهرها و کشورهای دنیا امری عادی است و اینگونه نیست که تنها شهر تهران با این معضل روبه‌رو باشد.

او ادامه می‌دهد: همانطور که اکوسیستم هر شهر و یا کلانشهری باعث وجود انواع پرندگان، حشرات و سایر گونه‌های حیوانی است، در تهران نیز این اکوسیستم وجود دارد و نمی‌توان به طور کامل ادعا کرد که با انجام هر روشی تمامی حیوانات مزاحم با زندگی شهری به ویژه موش‌ها از بین می‌رود. مثل این است که بگوییم توانسته‌ایم تمامی حشرات را در تهران از بین ببریم.

حقانی با اشاره به تاثیرات خطرناکی که موش‌ها در بهداشت شهر و شهروندان دارند، می‌گوید: شهروندان باید بدانند که موش‌ها عامل انتقال 35 نوع ویروس و امراض خطرناک هستند و رعایت نظافت در شهرها امر مهمی است که باعث می‌شود بهداشت محیط زیست در کلانشهری همچون تهران با این وسعت رعایت شود.

اما راهکار صحیح و پایدار مبارزه با موش در محیط شهری چیست؟

کارشناسان محیط زیست معتقدند، بهترین شیوه برای کاهش و کنترل جمعیت موش‌ها به‌عنوان یک آفت و انگل در محیط شهری، اصلاح شیوه دفع و جمع‌آوری زباله و ایجاد فرهنگ رعایت بهداشت در محیط‌های شهری است.

در صورت اصلاح شیوه دفع زباله‌ها و پاکسازی کامل معابر و جوی‌های شهر از پسماندهای مواد غذایی، موش‌ها با کمبود منابع غذایی مواجه شده و خودبه‌خود از رشد جمعیت آنها کاسته می‌شود.

مشکل موش در پایتخت مشکل قدیمی است که به گفته کارشناسان شهری تاکنون روش‌های مقابله با آن چندان موفق نبوده است شاهد آن هم موش‌هایی است که هر روز بزرگ‌تر از گذشته می‌شوند و ترسی هم از تردد در سطح شهر ندارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار