عباس رافعی:«کیمیا و خاک» روایت آدم‌هایی که این خاک را کیمیا کردند

تهران (پانا) - عباس رافعی معتقد است، به‌جای پرداختن به کلیت انقلاب اسلامی، در «کیمیا و خاک» به آدم‌هایی پرداخت شده است که این خاک را کیمیا کردند.

کد مطلب: ۸۳۳۳۷۷
لینک کوتاه کپی شد
عباس رافعی:«کیمیا و خاک» روایت آدم‌هایی که این خاک را کیمیا کردند

به گزارش روابط‌عمومی شبکه آی‌فیلم، عباس رافعی در گفت‌وگو با اکبر نبوی در «کافه فیلم» گفت: قبلاً در شبکه یک که آقای جعفری جلوه مدیر شبکه بودند، سریالی را تحقیق می‌کردم درمورد ریشه‌های انقلاب اسلامی که آن سریال ساخته نشد. در آن مجموعه چون خودم وظیفه تحقیق و نگارشش را هم برعهده داشتم، با آدم‌های واقعی آن دوران گفت‌وگو کردم و خاطرات زیادی از وقایع پیروزی انقلاب برایم تعریف می‌کردند.

کارگردان «کیمیا و خاک» افزود: با افرادی همچون آقای محمدمهدی عبدخدایی، مرحوم ابراهیم یزدی، محمد ترکمان، آقای بادامچیان و ... صحبت کردم. تاریخ شفاهی انقلاب را تحقیق می‌کردم و سعی می‌کردم روزشمار انقلاب را با جزئیات دربیاورم.

وی گفت: بعدها که آقای جعفری جلوه در معاونت سینمایی بودند، یادشان بود که من تحقیقاتی کردم، گفتند که سی‌امین سالگرد انقلاب است و ما قرار است چند فیلم با این موضوع بسازیم. کیمیا و خاک در جشنواره همان سال به نمایش درآمد.

رافعی با بیان اینکه برای ساخت فیلم، داستانی از دل خاطرات درآوردم، توضیح داد: اتفاقات آن دوران به‌قدری جالب است که برای انتخاب خاطرات افراد دچار تردید می‌شدم؛ به همین دلیل تصمیم گرفتم ریسک کنم و پنج موقعیت را به ‌صورت مینیاتوری درهم ببافم؛ مثل فیلم‌های اپیزودیک که در آخر این اپیزودها به صورت مفهومی به هم پیوند می‌خورند.

سازنده «کیمیا و خاک» درباره نگارش داستان این فیلم تصریح کرد: همیشه احساس می‌کردم انقلاب یک تابلوی بزرگ است که اگر بخواهم درباره‌اش فیلمی بسازم باید خیلی عقب بیایم تا بتوانم آن تابلو را ببینم که آن‌طور فیلم خیلی کلی باید به ماجرا بپردازد؛ به این ترتیب تصمیم گرفتم به آدم‌هایی بپردازم که این خاک را کیمیا کردند و اقشار و گروه‌های مختلفی را نشان بدهم که در جامعه حرکتی کردند که منجر به روشنگری و پیروزی انقلاب شد.

وی با بیان اینکه که در انقلاب ایران برخلاف انقلاب‌های دیگر، مردم و رهبری نقش اساسی داشتند و اقشار و احزاب حل در این‌ها بودند، گفت: شاید الان اگر بخواهم این فیلم را بسازم پنج اپیزود را کار نکنم و اپیزودهای کمتری استفاده کنم. چون در این فیلم زمان برای پرداخت به شخصیت‌ها کم آمده. هر کدام از این موقعیت‌ها به حدی جذابیت دارد که می‌توان درباره هرکدام یک فیلم یا سریال ساخت.

رافعی در پایان گفت: پیش از «کیمیا و خاک» در سال ۱۳۷۴ فیلم «راز مینا» را هم با موضوع تصفیه‌های درون‌سازمانی ساختیم که درآوردن فضای آن دوران خیلی راحت‌تر از «کیمیا و خاک» در سال ۸۷ بود. فیلمبرداری کیمیا و خاک ۴۵ روز طول کشید. فیلمبردار آقای آلادپوش و طراح صحنه خیلی به درآوردن فضای آن دوران کمک کردند. به خصوص آقای آلادپوش که خودش عکاس دوران انقلاب بوده است. تلاش کردیم صحنه‌ها و صداهای رادیو واقعی باشد که مخاطبانمان یک مستند داستانی ببینند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار