مصرف برق از ۵۲ هزار مگاوات گذشت

تهران (پانا) - پیک مصرف در بخش صنعت و کشاورزی و همچنین بخش‌های اداری آغاز شده است اما باز هم بخش خانگی به عنوان پرمصرف‌ترین بخش، نیازمند کنترل و مدیریت مصرف است.

کد مطلب: ۸۳۲۳۵۶
لینک کوتاه کپی شد
 مصرف برق از ۵۲ هزار مگاوات گذشت

بر اساس آمار رسمی شرکت مدیریت شبکه برق ایران، روز گذشته پیک لحظه‌ای مصرف برق کشور از مرز 52 هزار مگاوات گذشت.

ثبت پیک لحظه‌ای مصرف برق در ساعت 16 و 16 دقیقه روز گذشته به میزان 52 هزار و 786 مگاوات در حالی است که پیش‌بینی‌ها حاکی از روزهای گرم‌تر و پرمصرف‌تر است.

تابستان سختی برای تأمین برق مورد نیاز روزهای پیک در پیش داریم. ظرفیت عملی تولید برق کشور از ابعاد گوناگون، جوابگوی نیاز مصرفی پیش‌بینی‌شده در روزهای پیک مصرف تابستان نیست.

تولید عملی نیروگاه‌های حرارتی با وجود ظرفیت اسمی 63 هزار مگاواتی، در شرایط آمادگی کامل چیزی در حدود 44 هزار مگاوات است.

تولید عملی در بخش نیروگاه‌های برقآبی با وجود ظرفیت اسمی 11 هزار مگاواتی، امسال به‌خاطر کاهش شدید بارش‌ها و به‌تبع آن کاهش قابل توجه حجم روان‌آب‌ها و ورودی سدها، چیزی در حدود 6 هزار مگاوات پیش‌بینی می‌شود.

تولید در بخش اتمی حدود 1000 مگاوات (نزدیک به ظرفیت اسمی) و تولید در بخش‌های تولیدپراکنده و تجدیدپذیر چیزی در حدود 1400 مگاوات (در بهترین حالت) و حدود 400 مگاوات نیز در نیروگاههای کوچک دیزلی تولید خواهیم داشت.

در مجموع چیزی در حدود 52 هزار و 800 مگاوات تولید عملی برق (در صورت تحقق 100درصدی کسب آمادگی و در مدار بودن بخش های مختلف تولید) در روزهای پیک سال جاری پیش‌بینی می‌شود، در حالی که پیش‌بینی رسیدن مصرف برق در زمان پیک 97 به بالای 58 هزار مگاوات را داریم.

می‌توان گفت در صورت تحقق تولید 52 هزار و 800 مگاواتی، نیاز به بیش از 5 هزار مگاوات پیک‌سایی و مدیریت مصرف داریم تا کشور دچار خاموشی نشود. این میزان پیک سایی در بخش صنعت و کشاورزی و همچنین بخش های اداری آغاز شده اما باز هم بخش خانگی به عنوان پرمصرف ترین بخش، نیازمند کنترل و مدیریت مصرف است. به عبارتی اگر مردم در مصرف برق در ساعات پیک (12 تا 16 و 20 تا 23) صرفه‌جویی نکنند، احتمال بروز خاموشی بسیار زیاد است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار