دلایل افزایش معتادان متجاهر تشریح شد

تهران (پانا) - به گفته سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر یکی از دلایل افزایش معتادان متجاهر تغییر الگوی مصرف بوده است چرا که با توجه به گران شدن شیشه معتادان به سمت الگوی کم مصرفی مثل مصرف همزمان گل، تریاک و قرص‌های روان گردان رفتند. در نتیجه باید گفت اعتیاد مطلق افزایش پیدا نکرده است بلکه تعداد متجاهران افزایش یافته است.

کد مطلب: ۸۳۰۹۷۵
لینک کوتاه کپی شد
دلایل افزایش معتادان متجاهر تشریح شد

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، پرویز افشار با بیان اینکه مجموعه کشفیات مواد مخدر تا روز گذشته ۲۱۲ تن بوده که در مدت مشابه سال قبل که ۲۰۱ تن بوده، افزایش ۶ درصدی را نشان می‌دهد، گفت: مجموع کشفیات پلیس مبارزه با مواد مخدر ۱۹۷ تن از مجموع ۲۱۲ تن بوده که در مدت مشابه سال قبل ۱۴.۵ درصد رشد داشته است اما به دلیل کاهش کشفیات سایر دستگاه‌ها مجموع کشف مواد مخدر به ۶ درصد رسیده است.

3 استان در صدر کشفیات مواد مخدر

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر درخصوص استان‌های برتر در زمینه کشف مواد مخدر گفت: استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، فارس، تهران، اصفهان، یزد، گلستان، خراسان‌رضوی و خوزستان بیشترین میزان کشفیات مواد مخدر را به خود اختصاص داده‌اند. سهم سه استان اولویت‌دار شامل سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان به ۵۶ درصد از مجموع کل کشفیات می‌رسد.

وی همچنین از افزایش ۱۳ درصدی کشف قرص‌های روان‌گردان در مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: این افزایش نشان‌دهنده این است که باید حساسیت بیشتری در زمینه قرص‌های روان‌گردان داشته باشیم.

افشار با اشاره به کاهش ۷۰ درصدی ورود مواد پیش‌ساز به داخل کشور بیان کرد: ستاد مبارزه با مواد مخدر سرسختی خاصی در قبال ورود این مواد به کشور دارد و مرزهای کشور در این زمینه تجهیز شده‌اند. به همین دلیل فضا برای ورود این نوع مواد به کشور ناامن شده و ریسک قاچاقچیان در این زمینه افزایش یافته. همچنین تغییر الگوی مصرف از شیشه به گل و مواد سنتی نیز مزید بر علت شده است.

رشد 3 درصدی توقیف خودروهای حمل مواد مخدر

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به رشد سه درصدی توقیف خودروهای حمل مواد مخدر در سه ماه امسال گفت: همچنین سلاح‌های مکشوفه از قاچاقچیان نیز با رشد ۸۰ درصدی روبرو بوده است، این به معنای همراهی عرصه‌های مبارزه با حمل مواد مخدر، جرایم سازمان‌یافته، جرایم خشن و حمل سلاح است و نشان می‌دهد که بیشتر عملیات‌های انجام شده مبتنی بر اطلاعات بوده‌اند تا از این طریق میزان تلفات افراد مسلح و قاچاقچیان افزایش یابد.

وی افزود: در 12 ماه سال 96 هم سه هزار و 12 نفر در 31 استان کشور به علت عوارض ناشی از مصرف مواد فوت کرده‌اند که در مدت مشابه سال قبل از آن 5.6 درصد کاهش داشته است.

افشار خاطرنشان کرد: با مشارکت‌های مردمی برای توانمندسازی معتادان بهبود یافته، کارهای خوبی انجام شده و اکنون دو هزار و 411 سازمان مردم‌نهاد فعال با ما همکاری دارند و بیش از 100 برنامه بهبود معتادان اجرا شده و بیشترین تمرکز ما به سمت اشتغال مولد معطوف شده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با یادآوری اینکه در سه ماهه اول امسال به 79 هزار تماس با خط ملی مشاوره اعتیاد پاسخ داده شده است، گفت: کانون‌های همیاری مبارزه با اعتیاد در 290 مجموعه دانشگاهی فعال شده‌اند و برنامه ارائه می‌کنند.

اجرای برنامه‌های آموزشی برای 300 هزار دانش‌آموز

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه با اشاره به برنامه‌های حوزه فرهنگی و پیشگیری نیز گفت: برنامه آموزشی برای 300 هزار دانش‌آموز، 400 هزار والدین و 158 هزار مدیر، معلم و مربی انجام شده است ضمن اینکه یک میلیون و 500 هزار نفر در خانواده‌ها توسط سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش تحت آموزش‌های لازم قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه برای 200 هزار دانشجو در محیط‌های خوابگاهی و دانشگاهی برنامه‌های آموزشی اجرا شده است، گفت: 3500 نفر از اساتید دانشگاهی و مشاوران دانشگاه‌ها تحت آموزش‌های لازم و مبادله اطلاعات قرار گرفتند، ضمن اینکه 160 هزار نفر از کارگران در 1200 محیط صنعتی بین 50 تا 500 پرسنل مورد آموزش‌های لازم قرار گرفته‌اند.

بازنگری قانون مبارزه با مواد مخدر در دستور کار قرار دارد

به گفته وی، بازنگری قانون مبارزه با مواد مخدر در دستور کار قرار دارد که باید به صورت همه جانبه بررسی و بازنگری شود و در طول یک سال گذشته کارگروهی ویژه در این زمینه تشکیل شده است.

افشار با اشاره به مفاد قانون جدید مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: موضوعاتی شامل تخصصی کردن مبارزه با مواد، تکالیف دستگاه‌ها، ایجاد انسجام و ضمانت اجرای مصوبات، تمرکز بر درمان، کاهش آسیب و مراقبت پس از خروج معتادان از مراکز درمانی، نگاه جامع‌تر به ماده 15 و 16 قانون، ایجاد ضمانت برای معتادان متجاهری که اصرار بر درمان دارند، تعیین تکلیف محکومان کلی که جرائم خود را پرداخت نمی‌کنند و تکلیف قانونی در شناسایی اموال قاچاقچیان و کنکاش در دارایی آنها از جمله مواردی است که در قانون جدید مورد توجه قرار گرفته است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به فعالیت حوزه بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در نشست اخیر میثاق‌نامه پاریس در وین شرکت داشتیم که در آن بر انتقال دانش فنی، مهارت‌های پیشگیری و درمان توسط کشورها با ایران تأکید شد ضمن اینکه همکاری‌های دو جانبه و چندجانبه بین کشورمان با افغانستان و کشورهای آسیای میانه صورت گرفته است و ایران به عنوان موفق‌ترین کشور دنیا در زمینه کنترل HIV در بین معتادان شناخته شده و پیشنهاد برگزاری نشست آتی در این خصوص در ایران عنوان شده است.

آمار دقیقی در خصوص زمان دسترسی به مواد مخدر وجود ندارد

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص زمان دسترسی به مواد مخدر و اعلام عددهای مختلف در این خصوص اظهار کرد: در ارائه مطلب در خصوص زمان دسترسی به مواد اشتباه محاسباتی انجام می‌شود، در همه جای دنیا در کلان‌شهرها بافت‌های حاشیه و مراکز تجمع معتادان وجود دارد در نتیجه وقتی تمرکز زندگی و بیتوته کردن معتادان در یک منطقه زیاد باشد دسترسی به مواد نیز راحت‌تر صورت می‌گیرد و ما نمی‌توانیم در خصوص زمان دسترسی عدد واحدی را اعلام کنیم چرا که این موضوع بستگی به موقعیت جغرافیایی دارد مانند مناطق مرزی یا در کلان‌شهرها در مناطقی که تمرکز معتادان بیشتر است خرده‌فروش‌ها نیز بیشتر هستند اما میانگین کشوری در این خصوص نداریم.

افشار درباره کشف مواد مخدر در اطراف مدارس گفت: این برنامه یک برنامه مشترک ستاد مبارزه با مواد مخدر و نیروی انتظامی است که بر انجام آن اصرار داریم چرا که معتقد هستیم، باید به سمت آموزش گروه‌های حساس مانند نوجوانان و جوانان برویم و با توجه به تجارب بین‌المللی که به نتیجه رسیده است در شعاع 500 متری مکان‌های عمومی، مدارس، دانشگاه‌ها و پارک‌ها رصدهای لازم صورت می‌گیرد که این کار در تفاهم‌نامه سال گذشته با پلیس انجام شده است.

وی تأکید کرد: البته اعلام کشف 2 تن مواد مخدر در اطراف مدارس به معنای وفور یا زیاد بودن مواد مخدر در اطراف مدرسه نیست بلکه این مواد به صورت گرم-گرم توسط خرده فروشان توزیع شده است.

هزینه درمان معتادان در مراکز اقامتی ماهانه 600 تا 700 هزار تومان

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره اعمال تخفیف در روند درمان افراد معتاد بیان کرد: هزینه درمان بالا نیست بلکه تمکن و توانایی خانواده‌های آسیب‌دیدگان پایین است برای نمونه هزینه درمان به صورت سرپایی ماهانه 100 تا 120 هزار تومان و برای مراکز اقامتی حدود 600 تا 700 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

افشار با بیان اینکه 89 درصد خدمات درمانی معتادان توسط بخش غیردولتی و خصوصی اجرا می‌شود و تنها 11 درصد سهم دولت در کاهش آسیب‌ها و درمان است، گفت: موضوع استفاده بیمه معتادان از خدمات پایه و بستری در دستور کار قرار داده‌ایم که در این خصوص الزام قانونی به وزارت رفاه برای انجام آن وجود دارد که این موضوع تا سال 92 مغفول مانده و از آن سال به بعد نیز اعتبارات لازم را در کل بودجه بیمه سلامت دیده شده اما استفاده مطلوبی از آن نشده است چرا که کسانی که به این بیمه‌ها نیاز دارند معتادان متجاهری هستند که در انتهای خط اعتیاد قرار دارند و پیش‌شرط اولیه برای بهره‌مندی از این خدمات بیمه‌ای احراز هویت است که باید فرد تبعه ایران بوده و این موضوع احراز شود که در تلاش برای رفع این نقیصه هستیم.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: در سال جاری به این سمت رفتیم تا بخشی از مجموع اعتباراتی که در سرجمع بیمه سلامت قرار دارد را به موضوع حمایت از معتادان کم بضاعت قرار دهیم و در اختیار وزارت بهداشت و بهزیستی قرار گیرد.

کاهش تعداد مصرف‌کنندگان مستمر مواد مخدر

افشار با بیان اینکه براساس آمار به‌دست آمده در سال 94 تعداد دو میلیون و 808 هزار مصرف کننده مستمر مواد مخدر وجود دارد، گفت: موضوع مصرف‌کننده مستمر با افراد معتاد متفاوت است چرا که فرد معتاد کسی است عدم مصرف مواد باعث اختلالات شدید در او شود که در این خصوص دو نوع فعالیت صورت گرفته است. یکی از آنها مطالعه شیوع‌شناسی مصرف مواد است. البته تعداد معتادان کمتر از مصرف‌کنندگان مستمر مواد است و اعتیاد در کشور افزایش نیافته است چراکه در سال 90 تعداد سه میلیون و 330 هزار نفر مصرف کننده مستمر مواد مخدر را داشتیم که این عدد اکنون به دو میلیون و 808 هزار نفر رسیده است اما باید گفت در مقابل کاهش یافتن تعداد مصرف‌کنندگان مستمر مواد، تعداد افراد معتاد متجاهر کف خیابان افزایش یافته است.

دلایل افزایش معتادان متجاهر

وی با اشاره به دلایل افزایش معتادان متجاهر افزود: از سال 80 تا سال 90 گرایش به مصرف شیشه زیاد بود که این مصرف پیامدهای زیادی همچون افزایش معتادان متجاهر در پی داشت . یکی از دلایل تغییر الگوی مصرف بوده است چرا که با توجه به گران شدن شیشه معتادان به سمت الگوی کم مصرفی مثل مصرف همزمان گل، تریاک و قرص‌های روان گردان رفتند. در نتیجه باید گفت اعتیاد مطلق افزایش پیدا نکرده است بلکه تعداد متجاهران افزایش یافته است.

65 درصد معتادان تریاک و مشتقات آن را مصرف می‌کنند

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه هم‌اکنون در تهران ظرفیت پذیرش 8 هزار معتاد متجاهر وجود دارد، گفت: مصرف مواد مخدر توسط معتادان شامل چند درصد یکی مواد مخدر تریاک و مشتقات آن مانند هروئین، کراک و مرفین، دوم مواد محرک مانند شیشه، داروهای محرک و مواد توهم‌زا است اما باید گفت تریاک و مشتقات آن بالاترین میزان مصرف مواد در کشور را به خود اختصاص داده‌اند و 65 درصد معتادان تریاک و مشتقات آن را مصرف می‌کنند.

افشار با بیان اینکه مصرف شیشه از 36 درصد به 8.2 درصد رسیده است، تأکید کرد: مصرف شیشه کم شده و مصرف گُل جایگزین آن شده است و در رتبه دوم مواد مصرفی قرار دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار