رابطه سینما و تلویزیون در دنیا (قسمت اول)

نگاهی به سینما و تلویزیون کره جنوبی: از پخش جواهری در قصر در 91 کشورجهان تا 14 میلیون مشترک کابلی

تهران (پانا) - ساختار صنعت تلویزیون در کشور کره جنوبی، معرفی شبکه‌های بزرگ تلویزیونی و رابطه میان تلویزیون و سینما در این کشور کمک می‌کند تا درک درستی از نهادهای صنعت سرگرمی در یکی از کشورهای صنعتی جهان داشته باشیم.

کد مطلب: ۸۲۲۹۲۳
لینک کوتاه کپی شد
نگاهی به سینما و تلویزیون کره جنوبی: از پخش جواهری در قصر در 91 کشورجهان  تا 14 میلیون مشترک کابلی

سینما و تلویزیون دو نهاد تولید کننده بخش بزرگی از محصولات برای سرگرمی مصرف کنندگان هستند. آنها بینندگان خود را با محصولات گوناگون خود سرگرم کرده، آموزش می‌دهند و از اخبار و وقایع جهان مطلع می‌کنند. در حال حاضر این محصولات و برنامه ها بخش بزرگی از زندگی روزمره مردم جهان را در بر می‌گیرند؛ اما رابطه این دو صنعت از آنچه که بنظر می‌رسد پیچیده تر است.

از همان ابتدا این دو صنعت متکی بر یکدیگر بوده‌اند، از اواخر دهه ی پنجاه، استودیوهای فیلم بیشتربه ساخت فیلم برای تلویزیون (در قالب سریال های تلویزیونی)پرداخته اند تا برای سینما، و این روند تا به امروز نیز ادامه دارد. از اوایل دهه شصت، کاملا مشخص است که فیلم‌های سینمایی صرفا درحال گذشتن از سینمابه سوی مقصد اصلی‌شان روی صفحه نمایش تلویزیون هستند. این ها همه نشان دهنده این است که چقدر این دو صنعت متکی به هم هستند و چه رابطه درهم تنیده ای با یکدیگر دارند.

با توجه به این موضوع که زیرساخت کانال‌ها و شرکت‎های تلویزیونی متعلق به هر کشور با دیگری متفاوت است، رابطه میان صنعت تلویزیون و سینمای آن هم متفاوت خواهد بود. بنابراین، برای فهمیدن و درک درستی از این رابطه پیچیده و به هم پیوسته، لازم است تا هر شرکت و رابطه آن با سینما به طور جداگانه مورد بررسی قرار گیرد.

در این گزارش چندقسمتی ساختار صنعت تلویزیون را در بعضی کشورها بررسی می‌کنیم؛ همچنین نگاهی به رابطه میان تلویزیون و سینما در این کشورها خواهیم داشت. بخش اول این گزارش به کشور کره جنوبی اختصاص یافته است.

تلویزیون کره جنوبی و جهش ده ساله

تلویزیون در ابتدای دهه پنجاه به مردم کره معرفی شد، و اولین ایستگاه پخش تلویزیونی در سال 1956 آغاز به کار کرد. در اوایل دهه شصت میلادی، کره شاهد رشدی بی‌نظیر در پخش تلویزیونی بود. این رشد ادامه یافت و در دهه هشتاد میلادی، که ملقب به سال‌های طلایی تلویزیون در کره بود، این صنعت گسترشی چشمگیر داشت به طوری که تعداد ایستگاه های تلویزیونی از 12 ایستگاه در سال 1979 به 78 ایستگاه در سال 1989 افزایش یافت.

این رشد هم اکنون نیز ادامه دارد و تلویزیون کره در حال گسترش بین المللی است. امروز تقریبا 14 میلیون مشترک تلویزیون کابلی در سراسر کره وجود دارد، البته این رقم شامل افرادی که برنامه‌های تلویزیونی خود را از طریق اینترنت تماشا می‌کنند نیست. تعداد زیادی از شبکه های تلویزیونی ملی و تجاری در کره مشغول به کار هستند که ایستگاه‌های پخش KBS، MBC و SBS بزرگترین شبکه‌های تلویزیونی ملی این کشور به شمار می‌روند.

سیستم پخش کره (KBS)

KBS یک پخش‌کننده ملی و عمومی در کره جنوبی است، که در سال 1927 تأسیس شد و در ابتدا به فعالیت‌های رادیویی مشغول بود،و امروز نه تنها ارائه دهنده کانال‌های رادیویی است، بلکه خدمات تلویزیونی و آنلاین را نیزارائه می‌دهد. KBS یکی از بزرگترین شبکه‌های تلویزیونی کره جنوبی است.

این شبکه را دولت کره جنوبی تاسیس کرده است. هزینه های آن از پرداخت حق اشتراک بینندگان تامین می‌شود، اما مدیریت مستقل دارد. بر اساس بخشی از قانون اساسی کره، مدیر عاملKBS را رئیس‌جمهور کره جنوبی، پس از معرفی هیئت مدیره انتخاب می‌کند. احزاب سیاسی در کره جنوبی این حق را دارند تا افراد مورد نظر خود را برای عضویت در هیئت مدیره KBS انتخاب کنند.

این شبکه عمدتا بر روی ساخت سریال‌های بسیار موفق دراماتیک تمرکز کرده که نه تنها در کره جنوبی بلکه در کشورهای دیگربسیار محبوب هستند. این شبکه همچنین میزبان چندین مراسم اهدای جوایزاست و در ساخت فیلم‌های مستند و برنامه‌ها و اخبار کمک می کند. این شبکه‌های تلویزیونی نیز با خرید حقوق فیلم های خارجی و داخلی، نمایش فیلم‌های طولانی و فیلم‌های پرفروش سینما در کانال های خود به صنعت سینما کمک می‌کند.

شرکت پخش مانهوا (MBC)

MBC یا شرکت پخش فرهنگی یکی از شرکت های پیشرو در صنعت تلویزیون کره و شبکه‌های رادیویی است که در 2 دسامبر 1961 تأسیس شد و در حال حاضر یک شرکت پخش ماهواره‌ای کره‌ای است که 17 ایستگاه منطقه‌ای دارد.

اگرچه درآمد آن از طریق پخش تبلیغات است، اما MBC یکی از پخش کننده‌های عمومی محسوب می‌شود، به دلیل آنکه بزرگترین سهامدار آن یک سازمان عمومی به نام بنیاد پخش فرهنگ است. امروزه MBC یک گروه چندرسانه ای با یک کانال تلویزیونی زمینی، سه کانال رادیویی، پنج کانال کابلی، پنج کانال ماهواره‌ای و چهار کانال DMB است.

MBC همچنین یکی از اعضای فعال سازمان‌های بین المللی نظیر ABU اتحادیه رسانه های آسیا و اقیانوس آرام ، IATAS آکادمی بین‌المللی هنر و علوم تلویزیونی و INPUT کنفرانس بین المللی نمایش عمومی تلویزیون است و با 21 پخش کننده در 13 کشورمتفاوت در ارتباط است.

این شبکه نه تنها خود را وقف ورود به بازارهای خارجی و گسترش در این زمینه کرده است، بلکه همچنین با شرکت در بازارهای عمده ای که هر ساله برای خرید و فروش برنامه‌ها و فیلم‌های تلویزیونی برگزار می‌شود، ارتباط نزدیکی با خریداران خارجی برقرار می‌کند. علاوه بر این، برای اینکه خریداران و مخاطبان دسترسی آسانتری به محتوای این شبکه داشته باشند، دارای یک وبسایت انگلیسی است که برنامه های مختلف MBC را معرفی می کند.

MBC برنامه‌های متعدد، مانند نمایش‌های سرگرمی و همچنین فیلم‌های مستند را به کشورهای مختلف صادر کرده است و سریال «جواهری در قصر» که یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های این شرکت است تا کنون در 91 کشور جهان نمایش داده شده است.

MBC عمدتا بر تولید سریال‌های تلویزیونی در ژانر تاریخی و درام تمرکز دارد، به دلیل آنکه این تولیدات از محبوب‌ترین صادرات کره به کشورهای دیگرهستند. اما این شرکت از طریق خرید فیلم‌های سینمایی ملی و بین المللی و پخش آن در کانال های خود از صنعت سینما حمایت می‌کند.

سیستم پخش سئول (SBS)

سیستم پخش سئول یک شبکه تلویزیونی و رادیویی ملی کره جنوبی است. این شرکت در تاریخ 9 اکتبر 1991 که مصادف با 30 سالگی MBC بود راه اندازی شد. SBS دومین شرکت پخش در کره جنوبی پس از MBC و هدف آن تبدیل شدن به یک کانال جایگزین برای مخاطبان است.

SBS انواع برنامه‌های سرگرمی شامل برنامه‌های علمی، کمدی، موسیقی، رئالیتی شو و تاک‌شوهای تلویزیونی را پخش می‌کند. بسیاری از این برنامه‌ها در سراسر آسیا بسیار محبوب هستند. مستندهای آن شامل طیف گسترده‌ای از موضوعات است که شامل امور خارجی و مسائل محیط زیست نیز می‌شود. این شرکت برنامه های تحلیل اخبار بسیاری را نیز تولید کرده است. همچنین شبکه ای را مدیریت می کند که برنامه های SBS را در سایر کانال‌های منطقه‌ای پخش می‌کند، در حالی که ایستگاه‌های محلی آن به تولید برنامه هایی مطابق با نیازها و علایق ساکنان محلی مشغول هستند.

مانند بسیاری از شرکت های شبکه ای دیگر در کره، این شرکت نیز در زمینه تولید سریال‌های محبوب، که در سطح ملی و بین المللی نشان داده می‌شوند، متمرکز است و مانند دیگران نیز فیلم‌های خارجی و داخلی بین برنامه های خود نمایش می‌دهد؛ اما تمرکز آن به طور عمده بر تولید برنامه‌های تلویزیونی است.

(در بخش‌های دیگر این گزارش رابطه صنعت سینما و تلویزیون در کشورهای دیگر دنیا بررسی خواهد شد)

نویسنده : نسیم عنابستانی

برگرفته از گزارش سایت انگلیسی زبان Icn

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار