برخلاف آنچه از رئیس‌جمهوری فرانسه نقل شد

رویترز: مکرون خواهان توافق جدید با ایران نیست

تهران (پانا) - رویترز اعلام کرده است که مذاکرات بین روسای‌جمهوری فرانسه و آمریکا در هفته گذشته لزوما  درباره یک توافق جدید با ایران به معنای ضرورت دستیابی به یک توافق جدید با تهران نیست.

کد مطلب: ۸۱۷۷۰۳
لینک کوتاه کپی شد
رویترز: مکرون خواهان توافق جدید با ایران نیست

بنا بر این گزارش، سفر امانوئل مکرون و آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان به واشنگتن به امید آن بود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا تا قبل از 12 می تحریم‌های جدید علیه ایران اعمال نکند و در توافق هسته‌ای 2015 بماند.

«توافق تازه» مورد نظر مکرون در نگاه اول نشانه‌ای از تلاش بیشتر برای نامگذاری دوباره آن چیزی است که هم اکنون آمریکا و اروپا (فرانسه، آلمان و بریتانیا) در حال مذاکراه درباره آن هستند.

یک مقام فرانسوی که در مذاکرات حاضر بوده است‌، می‌گوید‌‌ این در حقیقت مطابق با همان چیزی است که ما شش ماه است درباره آن مذاکره می‌کنیم. مکرون امید‌وار بود که ترامپ را متقاعد به ماندن در توافق هسته‌ای با اصلاحاتی تحت این مذاکرات بکند، در عین حال دری را برای مذاکرات آینده حتی در صورت خروج او باز کرده باشد.

ترامپ در تاریخ 12 ژانویه (22 دی)برای سه کشور اروپایی مهلتی را تعیین کرد که بر اساس آن توافق هسته‌ای به تعبیر او «وحشتناک» با ایران را اصلاح کنند یا اینکه او تحریم‌ها علیه ایران را بازگرداند.

در کنفرانس خبری مشترک روز سه‌شنبه با دونالد ترامپ در آمریکا،‌ مکرون اعلام کرد که خواهان توافق جدیدی با ایران است که برخی موضوع‌ها را حل و فصل کند؛ برنامه هسته‌ای ایران را برای بلندمدت و کوتاه‌مدت محدود کند‌، تحریم‌ها علیه برنامه‌های موشکی ایران را بازگرداند و فعالیت‌های ایران در منطقه خاورمیانه را که غرب مدعی است باعث بی ثباتی می‌‌شود، محدود کند.

یک دیپلمات فرانسوی نزدیک به مذاکرات می‌گوید که مکرون درباره چیزی صحبت کرده است که مدت‌هاست در میان سه کشور اروپایی و امریکا در جریان است.

همچنین روز چهارشنبه مکرون یک موضع متفاوت را ابراز کرد؛ او گفت که بررسی‌اش از آنچه رئیس‌جمهوری آمریکا گفته این نیست که او در توافق هسته‌ای نمی‌ماند‌.

بنا بر این گزارش، ممکن است این صحبت‌ها در واکنش به مخالفت ترامپ با برجام باشد و مکرون تلاش کرده است تا فضا را حتی در صورت بازگردندان تحریم‌های ایران در چند هفته آینده از سوی آمریکا برای دیپلماسی فعال کند.

دیپلمات فرانسوی می‌گوید: «آنچه من دریافت کرده‌ام این است که وی به سادگی قصد داشته است تا دورنمای یک روند سیاسی را حتی در صورتی که رئیس‌جمهوری آمریکا روز 12 می (22 اردیبهشت) تصمیمی منفی بگیرد، حفظ کند.»

به گفته این دیپلمات، مکرون امیدوار بوده است تا احساسات سختی که ممکن است با خروج ترامپ از برجام خارج شود محدود کند و به نوعی راه مذاکرات بعدی را باز نگه دارد.

به گزارش رویترز، چنین گفت‌وگوهایی احتمالا تنها میان آمریکا و سه قدرت اروپایی بوده است، نه با چین و روسیه، چه برسد به ایران.

رابرت آینهورن، متخصص عدم اشاعه در اندیشکده بروکینز، در این‌ باره اظهار کرد «از نظر من مکرون در حال مذاکره درباره یک توافق مکمل بوده است تا یک توافق جدید.»

وی می‌داند که رئیس‌جمهوری ترامپ یک توافق جدید را ترجیح می‌دهد بنابراین من فکر می‌کنم آنچه وی به معنای واقعی در حال رایزنی درباره آن است شامل شدن توافق کنونی برجام در یک بسته بزرگ‌تر است.

آینهورن ادامه داد: «در حالی که ترامپ و اروپایی‌ها درباره فهرست کردن حمایت دیگران گفت‌وگو می‌کنند، فکر نمی‌کنم که هیچ امید واقعی درباره متقاعد کردن روس‌ها، چینی‌ها یا ایرانی‌ها برای امضای هیچ یک از ابعاد این بسته بزرگ‌تر وجود داشته باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار