رونمایی از سند توسعه اشتغال استان قم توسط وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی

قم (پانا)- وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی از سند توسعه اشتغال استان قم رونمایی کرد.

کد مطلب: ۸۱۷۳۹۱
لینک کوتاه کپی شد
رونمایی از سند توسعه اشتغال استان قم توسط وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی

سید مهدی صادقی صبح امروز در مراسم رونمایی از سند اشتغال استان قم که در سالن رضوان شهرداری قم برگزار شد، اظهار داشت: حقوق کارگران استان باید به‌درستی احصاء و تأمین شود.
وی با اشاره به نقش جامعه کارگری کشور در توسعه و پیشرفت جامعه افزود: کارگران قشری هستند که همواره در مسیر رشد و توسعه نقش مؤثری دارند، توسعه و پیشرفت کشور درگرو رونق اشتعال و تولید است.
استاندار قم با تأکید بر نقش سرمایه‌گذاری در پیشرفت و توسعه استان قم گفت: برای توسعه و پیشرفت اقتصادی جامعه چاره‌ای جز بسترسازی مناسب برای افزایش سرمایه‌گذاری وجود ندارد، نتیجه منطقی سرمایه‌گذاری در جامعه افزایش اشتغال، کار و تولید است.
صادقی با اشاره به اهمیت سند اشتغال استان قم عنوان کرد: در راستای بهبود وضعیت اقتصادی و اشتغال استان قم سند اشتغال تدوین‌شده است تا بر مبنای این سند مهم و راهبردی وضعیت اشتغال و تولید در استان قم وضعیت مطلوب و قابل قبولی پیدا کند.
صادقی ابراز کرد: کارگران افراد مظلومی هستند که همواره در مسیر توسعه و پیشرفت کشور نقش ویژه‌ای داشته‌اند اما متأسفانه هنوز به جایگاه و شأنی که درخور آن هستند دست پیدا نکردند.
علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این مراسم اظهار داشت: شرایط زندگی کارگران باید بهبود پیدا کند.
وی افزود: در دوران پیش از انقلاب کارگر در بدترین و وخیم‌ترین شکل موجود زندگی می‌کردند و هیچ‌گونه جایگاهی در کشور و در روند تصمیم‌گیری‌ها برای او قائل نبودند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: حقیقت این بوده که نقش و تلاش‌های کارگران زحمتکش در کشور آن‌چنان‌که باید و شاید دیده نمی‌شود و این قشر نمی‌تواند به نتیجه عادلانه تلاش‌ها و زحمات خود نائل شود.
ربیعی عنوان کرد: قانون اساسی و انقلاب اسلامی برای این شکل ایجاد شد که در آن حق کارگران تضعیف نشود و در یک جامعه صرفاً یک طبقه یا یک خاندان بر طبقات دیگر حکومت نکند.
وی با اشاره به حقوق پایمال‌شده کارگران در طول 4 دهه اخیر تأکید کرد: نباید مناسبات سیاسی و اجتماعی به نحوی به‌پیش برود که در آن عدالت اجتماعی رنگ‌باخته و حقوق کارگران در آن پایمال‌شده و از میان برود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی کارگران را عنصر حرکت و عزت در جامعه دانست و ابراز کرد: شرایط کاری و شغلی بسیاری از کارگران کشور در وضعیت مناسبی قرار ندارد اما این انسان‌های زحمتکش در راه تعالی و پیشرفت کشور هیچ‌گاه دست از فعالیت و تلاش برنداشتند.
ربیعی با تأکید بر ویژگی‌های جامعه سالم خاطرنشان کرد: جامعه‌ای حرکت سالم دارد که روح کار و تولید در آن در جریان باشد، جامعه‌ای که در آن رانت و رانت‌خواری وجود داشته باشد هیچ‌گاه رنگ موفقیت بر خود نخواهد دید.
وی ادامه داد: پیشرفت، تعالی و ترقی جامعه صرفاً در راستای حمایت از کالا و کارگر ایرانی قابل تحقق یافتن است و هیچ راه دیگری در این مسیر وجود ندارد، تعصب نسبت به کالای ایرانی و تولید کالای با کیفیت توسط تولیدکنندگان لازمه رونق کار و تولید در ایران است.
ربیعی گفت: اگر 35 درصد میزان مصرف از پوشاک ایرانی بیشتر شود بیش از 500 هزار نفر دیگر در این بخش می‌توانند شاغل شوند، حمایت از کالای ایرانی سبب بهره‌مندی و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید برای افراد بیکار خواهد شد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به مشکلات عدیده سازمان تأمین اجتماعی تأکید کرد: آژیر خطر در سازمان تأمین اجتماعی از سال‌های گذشته به صدا درآمده و سعی شده در این مسیر به این سازمان به‌عنوان سفره تأمین جریانات سیاسی استفاده نشود و از سیاست زدگی در این سازمان جلوگیری به عمل آید، عدم پرداخت بدهکاری‌های این سازمان از عوامل مهم مشکلات اقتصادی این سازمان بوده است.
وی ابراز کرد: فاصله بین تورم و شیب افزایش حقوق کارگران در سال‌های اخیر به‌هیچ‌وجه متناسب و متعادل نبوده است، حقوق کارگری و بازنشستگی امروز کشور برای زندگی در شهرهای بزرگ کفاف نمی‌دهد.
ربیعی بیان کرد: سعی شده در سال‌های اخیر فاصله بین حقوق و تورم کاسته شود، تصویب سند معیشت با پیشی گرفتن از تورم از موفقیت‌های مهم وزارت در سال جاری بوده است، تشکل‌های کارگری و کارفرمایی در سال‌های اخیر 55 درصد افزایش پیدا کرده است، امنیت شغلی کارگران اولویت مهمی بوده که باید امسال به‌صورت جدی دنبال شود، امنیت شغلی بانوان و جلوگیری از ادامه فعالیت کودکان کار به هر نحو ممکن از اولویت‌های مهم وزارتخانه در سال 97 است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: بهبود ایمنی و فضای کار کارگران و تأمین آب در روستاهای کشور از دیگر اولویت‌های مهم دولت در سال جاری است، نظام اجتماعی و تأمین اجتماعی فراگیر باید برای زودتر فقر و نداری در کشور گسترش پیدا کند، تدوین سند اشتغال استان قم می‌تواند روند کار و تولید در استان را بهبود ببخشد.
اکبر شوکت عضو هیئت‌ امنای سازمان تأمین اجتماعی نیز در این مراسم اظهار داشت: تصویب سند معیشت بخشی از مشکلات ادواری کارگران را بهبود می‌دهد.
وی با اشاره به اصالت تشکل‌های کارگری استان قم افزود: تشکل‌های کارگری استان قم با تعامل مناسبی که با تشکل‌های کارفرمایی دارد آبرو و اصالت ویژه‌ای در کشور دارند.
عضو هیئت‌ امنای سازمان تأمین اجتماعی با تأکید بر گسترش اتحادیه‌های کارگری در کشور گفت: رشد اولیه تشکل‌های کارگری در بخش ساختمان از استان قم آغازشده که امروزه به بیش از 400 تشکل و سندیکای کارگری در کشور گسترش پیداکرده است.
شوکت با تأکید بر مزایای تصویب سند معیشت در کشور ابراز کرد: تصویب سند معیشت بعد از گذشت چهل سال از انقلاب امسال رسماً به رسمیت شناخته شد که امید می‌رود با اجرای این سند بخشی از حقوق پایمال‌شده کارگران جبران شود.
وی خاطرنشان کرد: سازمان تأمین اجتماعی کشور در سال‌های گذشته در وضعیت مشوش و سردرگمی قرار داشت که خوشبختانه امروزه این سازمان تا حدود بسیار زیادی سامان‌یافته و بخشی از مشکلات آن از بین رفته است.
عضو هیئت‌ امنای سازمان تأمین اجتماعی از گسترش مراکز ملکی و درمانی در4 سال گذشته خبر داد و گفت: مراکز ملکی و درمانی در4 سال گذشته بیش از میزان مشابه در 12 سال گذشته بوده است، خارج کردن تأمین اجتماعی از بنگاه‌داری و روانه کردن سودهای حاصل از آن به بورس و سرمایه‌گذاری در شرکت‌های سودآور از توفیقات مهم سازمان در سال‌های اخیر بوده است.
وی با ابراز تأسف از برآورده نشدن انتظارت کارگران در دولت دوازدهم بیان کرد: دولت دوازدهم متأسفانه نتوانست انتظارات کارگران در مورد تأمین اجتماعی و اقتصاد را برآورده کند، کشور ما درزمینهٔ اقتصادی و صنعتی نیازمند یک انقلاب و دگرگونی است.
شوکت وضعیت فعلی کارگران کشور را مورد رضایت خانواده کارگری ندانست و عنوان کرد: متأسفانه وزیر بهداشت هزینه‌های اجرای طرح تحول سلامت را از جیب کارگران برداشته است، سالانه بیش از 10 هزار میلیارد تومان از جیب کارگران به خاطر تحول سلامت برداشته می‌شود.
وی تثبیت نرخ ارز و ارائه تسهیلات سهل‌الوصول موردبررسی قرارداد و افزود: تثبیت نرخ ارز و ارائه تسهیلات سهل‌الوصول دو شرط مهم در ایجاد انگیزه در بین کارفرمایان است، اگر رانت‌خواری، قاچاق و دلال پروری در کشور از بین نرود مشکل تولید در کشور حل نمی‌شود.
عضو هیئت‌ امنای سازمان تأمین اجتماعی بیمه کارگران ساختمانی را از بزرگ‌ترین مشکلات کارگران استان قم اعلام کرد و گفت: باید سازمان در قبال این افراد بی‌تفاوت نبوده و در برابر مشکلات آن‌ها حساس باشد.
وی اظهار داشت: در حال حاضر تنها راه نجات تولید و اشتغال کشور تقویت تشکل‌های کارگری و کارفرمایی و دخیل دادن نمایندگان آن‌ها در مجالس تصمیم‌گیری است اگر این تشکل‌ها در مراکز تصمیم‌ساز حضور نداشته باشند، رانت‌خواری، فساد و فقر برطرف نمی‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار