وزیر آموزش و پرورش: افق آینده فناوری در وزارت آموزش و پرورش روشن است

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش افق آینده فناوری آموزش را در وزارت آموزش و پرورش روشن دانست و گفت وزارت آموزش و پرورش تلاش کرده است تا با طراحی یک اکوسیستم پویا که تا پایان سال 2018 به بهره برداری می‌رسد، یک فضای مجازی ایمن، پاک و امن را برای دانش‌آموزان در راستای ایجاد عدالت آموزشی در دسترسی به محتوا و خدمات آموزشی فراهم کند.

کد مطلب: ۸۱۵۱۶۹
لینک کوتاه کپی شد
وزیر آموزش و پرورش: افق آینده فناوری در وزارت آموزش و پرورش روشن است

به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، سیدمحمد بطحایی که بنابر دعوت رسمی وزیر آموزش و علوم روسیه در اجلاس بین المللی ICT در آموزش شرکت کرد، ضمن سخنرانی در مجمع وزرای آموزش و پرورش شرکت‌کننده در این اجلاس آن را سر آغاز شروع تعاملات گسترده کشورهای حاضر در حرکت به سمت اهداف مشترک جامعه جهانی دانست.

وزیر آموزش و پرورش در ابتدای سخنان خود در این اجلاس، ضمن ابراز خرسندی برای حضور در اجلاس مسکو 2018 آن را زمینه‌ای برای تعاملات هر چه بیشتر با همه کشورهای دوست شرکت کننده در این رویداد مهم و ارزشمند دانست و از تلاش‌های انجام شده از سوی کشور فدراسیون روسیه و خانم الگا واسیلیوا وزیر آموزش و علوم روسیه به خاطر تعهدشان در طول سال‌های گذشته و امسال برای سرمایه گذاری و برگزاری رویداد مهم مسکو و ایجاد زمینه‌های تعامل در منطقه و جهان قدردانی کرد.

وی ضمن تشریح دیپلماسی آموزشی جمهوری اسلامی ایران گفت: نظام آموزشی در جمهوری اسلامی ایران با 99 % پوشش تحصیلی در دوره‌ ابتدایی و بیش از 85 % نرخ جذب در دوره‌ متوسطه و تحت پوشش قراردادن بیش از 96 % دختران در سن تحصیل و همینطور نسبت برابر جنسیتی آموزش بین پسران ودختران حدود 49 درصد به 51 درصد،‌ یکی از نظام‌های فراگیر آموزشی در منطقه و جهان است.

بطحایی نقش ایران در آموزش دانش‌آموزان اتباع خارجی را برجسته دانست و بیان کرد: فراهم آوردن دسترسی برابر برای همه دانش آموزان اتباع خارجی و پناهنده از سایر کشورها از جمله افغانستان که بیش از 450.000 دانش‌آموز هستند، مانند دانش‌آموزان ایرانی و در یک سیستم آموزشی مشابه و رایگان تا پایان دوره متوسطه از منحصر به‌فردترین ویژگی‌های نظام آموزشی ایران است.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص فعالیت ایران در توسعه فناوری در آموزش نیز عنوان کرد: در این راستا تاکنون، 75% مدارس کشور ایران در طرح اتصال ، به شبکه‌های جهانی داخلی و جهانی متصل شده‌اند و بیش از 25% از مدارس با ابزارها و تکنولوژی‌های سخت افزار و نرم افزار هوشمند آموزشی در کلاس‌ها ومدرسه تجهیز شده‌اند. همچنین با بهره گیری از ابزارهای آموزش مجازی (MOOC)، حدود 54% از جمعیت یک میلیونی معلمان را برای استفاده از فناوری های هوشمند آموزش داده و توانمند کرده است. همینطور توسعه منایع دیجیتال، تولید محتوای کتاب‌های درسی مدارس ایران به صورت الکترونیکی و تعاملی و برگزاری جشنواره‌های تولید منابع آزاد آموزشی دیجیتال بین معلمان و دانش‌آموزان از جمله پروژه‌های موفق ما بوده است.

وی افق آینده فناوری آموزش در وزارت آموزش و پرورش را روشن دانست و گفت: وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده است تا با طراحی یک اکوسیستم پویا که تا پایان سال 2018 به بهره‌برداری خواهد رسید، یک فضای مجازی ایمن، پاک و امن را برای دانش‌آموزان در راستای ایجاد عدالت آموزشی در دسترسی به محتوا و خدمات آموزشی فراهم کند. در این اکوسیستم، با ایجاد هویت الکترونیکی برای دانش‌آموزان، فعالیت‌های آن‌ها به صورت هوشمند رصد خواهد شد و متناسب با نوع استفاده او از محتوا و خدمات ارائه شده، هدایت می‌شوند. در این اکوسیستم به منظور ساماندهی ظرفیت‌های بخش خصوصی، اپراتورهای ارائه دهنده خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات به دانش‌آموزان درحال شکل‌گیری هستند. دولت سعی دارد در این حوزه دارای حداقل نقش تصدی گری را بر عهده داشته باشد صرفا به وظیفه تنظیم مقررات بپردازد تا بخش خصوصی بتواند به حداکثر شکوفایی ممکن در ارائه خدمات با کیفیت دست یابد.

بطحایی بر اهمیت پیاده سازی کامل فناوری‌های نوین آموزشی ICT در آموزش و پرورش جمهوری اسلامی‌ ایران تاکید و آمادگی خود را برای تعامل و بهرمندی از تجربیات جهانی و سایر کشورها و در اختیار قرادادن تجارب ملی اعلام کرد و افزود: این رویداد بزرگ و مهم نیز می‌تواند سر آغاز شروع تعاملات گسترده ما باهم در حرکت به سمت اهداف مشترک جامعه جهانی باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار