ونیامین پاپوف(Veniamin Popov) *

اساس ائتلاف سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در آینده نمایان می شود

بنا بر نظر برخی تحلیل گران روسی اساس ائتلاف سه کشور ایران، روسیه و ترکیه که برخی از اروپایی ها آن را غیر طبیعی و بی‌دوام می دانستند در آینده بیش از پیش نمایان می شود.

کد مطلب: ۸۱۰۵۹۴
لینک کوتاه کپی شد

ملاقات وزرای امور خارجه ایران، روسیه و ترکیه در مسکو در دسامبر 2016 برگزار شد. بسیاری از رسانه‌های غربی و همچنین داخلی این ائتلاف را غیر طبیعی و بی‌دوام می نامیدند.

بعضی‌ها از ممکن نبودن همراهی این کشورها سخن می‌راندند. دیگران بر این اصرار داشتند که علت این ائتلاف غیر طبیعی ملاحظات گذرا بوده و ائتلاف ماهیت موقت خواهد داشت. در هر حال موفقیت آشکار ملاقات و رهنمود تعیین شده برای اقدام هماهنگ سه کشور باعث عصبانیت کشورهای غربی شد. مرور زمان نشان داد همه پیش بینی‌های منفی نتیجه القای خواسته خود به جای واقعیت و عدم درک ماهیت تحولات خاورمیانه است. در این رابطه بجا است نظریه مربوط به اثر تعیین کننده جغرافیا بر سرنوشت ملت‌ها را به یاد آورد. طبق نظریه دانشمند انگلیسی، اورآسیا با عدم دسترسی آن به دریاها و تاخت و تاز لشگرهای کوچ نشینان، منطقه محوری سیاست جهانی را تشکیل می‌دهد.

روسیه و ترکیه دو قدرت اورآسیایی هستند که در کره زمین نظیر نداشته‌اند. همکاری دو کشور در حوزه‌های مختلف این اواخر دارد تقویت می‌شود. امروز می‌شود گفت برغم تمام ناهمواری‌های موجود در روابط، جغرافیا و تاریخ به تقویت همکاری روسیه و ترکیه مساعدت می‌کنند. پیوستن ایران به ائتلاف هم امری طبیعی بنظر می‌رسد. حوادث دراماتیک سوریه انگیزه نیرومندی به این روند وارد کرد. اساس اورآسیایی همکاری چندجانبه این سه کشور در آینده بیش از پیش نمایان می‌شود.

*مدیر مرکز مشارکت تمدن‌های دانشگاه دولتی روابط بین‌المللی مسکو

منبع: کانال تلگرامی سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار