مدیرکل دفتر آموزش فنی و حرفه‌ای اعلام کرد: جزئیات حذف کنکور برای هنرستانی‌ها

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر آموزش فنی و حرفه‌ای با اشاره به حذف کنکور 97 برای هنرستانی‌ها به بیان جزئیات این طرح اشاره کرد.

کد مطلب: ۸۰۶۷۴۸
لینک کوتاه کپی شد
مدیرکل دفتر آموزش فنی و حرفه‌ای اعلام کرد: جزئیات حذف کنکور برای هنرستانی‌ها

سیدمحسن حسینی‌مقدم در برنامه «روی خط خبر» شبکه خبر درباره جزئیات حذف کنکور هنرجویان شاخه کاردانش و فنی و حرفه‌ای عنوان کرد: با توجه به استقرار و اجرای نظام جدید در آموزش و پرورش از سال 96-95 مدت زمان تحصیل در هنرستان‌ها از دو به سه سال افزایش پیدا کرده‌ است.

وی ادامه داد: با توجه به این تغییرات و خروجی پایه دوازدهم برای 98 باید تصمیم‌گیری شود تا هنرجویان با چه سازوکاری وارد دانشگاه شوند.

مدیرکل دفتر آموزش فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: برای سال 97 تعدادی از هنرجویانی که از سال‌های قبل موفق نشدند به دانشگاه ورود پیدا کنند می‌توانند در تابستان بدون کنکور وارد دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای شوند.

وی تصریح کرد: از 41 رشته موجود سال قبل 31 رشته بدون آزمون بودند و 11 رشته پرطرفدار مانند گرافیک و کامپیوتر با آزمون برگزار شدند که برای سال 97 این آزمون را نخواهیم داشت.

حسینی‌مقدم با اشاره به اینکه طبق اسناد بالادستی و برنامه درسی ملی کاردانی پیوسته برای هنرجویان وجود دارد گفت: بررسی‌هایی برای هنرجویان در سال 98 و ورود به دانشگاه آنان در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه دوره‌ای پنج ساله برای هنرجویان در نظر گرفته شده است که سه سال آن در مدرسه و دو سال آن در دانشگاه خواهد بود تصریح کرد: این موضوع برای هنرجویان در نظام جدید برقرار خواهد بود.

مدیرکل دفتر آموزش فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش گفت: برای سال 98 باید ببینیم وضع تقاضا و ظرفیت برای رشته‌های مختلف به چه صورت خواهد بود تا وضعیت آزمون مشخص شود.

حسینی‌مقدم درباره تحصیل هنرجویان در دانشگاه‌هایی به جز دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای بیان کرد: اگر هنرجویان قصد تحصیل در دانشگاه‌ها یا دانشکده‌های دیگر را داشته لازم است 12 واحد مقدماتی را بگذرانند.

وی درباره ظرفیت پذیرش در دانشکده‌ها گفت: اکنون تعداد دانش‌آموزان پایه دهم هنرستان‌ها 300 هزار دانش‌آموز است اما ظرفیت دانشگاه فنی و حرفه‌ای حدود 150 هزار نفر است البته دانشگاه‌های سما، علمی و کاربردی هم فرصت را برای تحصیل دانش‌آموزان فراهم کردند.

مدیرکل دفتر آموزش فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه طبق ماده 65 برنامه ششم توسعه وزارت علوم موظف است دوره کاردانی پیوسته را برای هنرجویان ارائه کند گفت: براساس برنامه ششم توسعه سهم آموزش مهارتی باید به 50 درصد برسد که اکنون تقریبا این عدد 36 درصد است که برای افزایش این سهم دانشگاه‌های دیگر هم باید وارد شوند.

حسینی‌مقدم اظهار کرد: در برنامه درسی ملی دانش‌آموزان به 3 گروه تقسیم شدند گروهی بعد از دیپلم وارد بازار کار می‌شوند که شاخه کاردانش تحصیل کردند، گروهی بعد از دوره کاردانی (تکنسین) وارد بازار کار می‌شوند که شاخه فنی و حرفه‌ای بودند و گروه دیگر شاخه نظری هستند که بعد از دیپلم یا کارشناسی امکان اشتغال دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار