وزیر آموزش و پرورش در برنامه نگاه یک:

تحقق سند تحول بنیادین نیازمند تامین زیر ساخت سخت افزاری است

باید عذرخواهی کنم اما در مناطق محروم این کشور مدارسی داریم که سرویس بهداشتی ندارند

تهران (پانا) - سیدمحمد بطحایی با حضور در برنامه "نگاه یک" گفت: مشکلات آموزش و پرورش مزمن است که باید راه های دیگر را برای حل آن ها دریابیم.

کد مطلب: ۸۰۳۶۶۸
لینک کوتاه کپی شد
تحقق سند تحول بنیادین نیازمند تامین زیر ساخت سخت افزاری است

سید محمد بطحایی در برنامه "نگاه یک" که امشب (شنبه) روی آنتن زنده شبکه اول سیما رفت، درباره تاثیر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اظهار کرد: آموزش و پرورش مانند بسیاری از دستگاه هایی دیگر مسیر راهبردی برای عبور از وضع موجود به نقطه مطلوب تقسیم کرده است.

وی ادامه داد: این سند به ما نشان می دهد که از چه مسیری حرکت کنیم تا به افقی که ترسیم شده است، برسیم و دانش آموزان را به کجا برسانیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین از بحث های مفهومی به بحث های عملیاتی آمده، گفت: از شش زیر نظام، چهار زیر نظام سند تصویب شده است تا هدف کاری و چشن انداز مشخص شود.

بطحایی با بیان اینکه مطالعه سند از اویل دهه هشتاد آغاز شده است، تصریح کرد: این سند نقشه عمل برای حرکت آموزش و پرورش است.

وزیر آموزش و پرورش درباره اجرایی شدن سند تحول بنیادین و زیر نظام های تصویب شده آن نیز عنوان کرد: طبق پایش که برای اجرایی شدن سند تحول داشتیم و این خواسته بنده منتج به استفاده از سامانه رصد و میزان اجرایی شدن سند شده است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۳۰درصد سند اجرا شده است، افزود: این میزان اجرایی شدن هم مربوط به مواردی است که روند اجرایی شدن آن سهل بوده است.

بطحایی بیان کرد: به عنوان زیر نظام برنامه درسی ملی مصوب شد اما در فضا و تجهیزات مشکل داریم و اکنون ۳۰درصد مدارس مقاوم نیستند، علاوه بر آن تجهیزات مدارس هم چندان مجهز نیست.

در حاشیه شهر مدارسی داشتیم که دانش آموزان در کانکس درس می خوانند

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بازدید از شهرهای استان سیستان و بلوچستان گفت: در حاشیه شهر مدارسی داشتیم که دانش آموزان در کانکس درس می خوانند و از این بابت به عنوان فرهنگی که ۳۰سال کار می‌کنم، احساس شرم کردم.

بطحایی درباره فضای نامناسب آموزشی دانش آموزان تصریح کرد: مشکلات ما مشکل امروز و دیروز نیست و باید نگاه دیگری به آن داشت؛ مانند سایر کشورهای دنیا، آموزش و پرورش باید دغدغه نرم افزاری داشته باشد نه اینکه درگیر مسائل سخت افزاری همچون تامین پول آب و برق مدرسه باشد.

وی افزود: از مدیر مدرسه باید انتظار تحول در روند آموزشی داشته باشم در حالی که اکنون مدیران دغدغه تامین فضل و تجهیزات و مواردی از این قبیل را دارند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات وظیفه دولت است، بیان کرد: با اهتمام دولت و نمایندگان مجلس بخشی از نقایص در سال آینده رفع می‌شود و سال آینده شرایط نسبتا بهتری را در تجهیزات و فضاها خواهیم داشت.

بطحایی تصریح کرد: خوشبختانه امروز همه به این موضوع رسیدند که اگر آموزش و پرورش سامان نیابد کشور به سامانی نمی رسد که این پیشرفت مهمی است که بر این اساس کارخانه‌ای هفته گذشته در مناطق محرومی که سفر داشتم اقدام به مدرسه سازی کرد که کاری ارزشمند است.

بخشی از هزینه شرکت ها را به عنوان مالیات می پذیریم

بطحایی با بیان اینکه بخشی از هزینه شرکت ها را به عنوان مالیات می پذیریم، ادامه داد: بر این اساس هزینه‌ای که بابت ساخت مدرسه صرف خواهد شد به عنوان مالیات برای شرکت محاسبه می‌شود.

از زمانی که آموزش و پرورش را از مردم جدا کردیم، مشکلات آموزش و پرورش شروع شد

وی گفت: از زمانی که آموزش و پرورش را از مردم جدا کردیم، مشکلات آموزش و پرورش شروع شد به عنوان مثال در این کشور مدرسه ای داریم که سرویس بهداشتی ندارد که انواع و اقسام مشکلات بهداشتی برای دانش آموز ایجاد خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: اگر فقط بر منابع دولتی اتکا کنیم مشکلات ما برطرف نخواهد شد از طرفی از مردم که برخی از آنها در معیشت مشکل دارند نباید توقع داشته باشیم، بنابراین باید سراغ بنگاه های اقتصادی برویم که یا از طریق قانون یا مسئولیت اجتماعی وارد عمل شویم.

بطحایی با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس با این رویکردها همسو هستند، تصریح کرد: سند تحول زمانی محقق خواهد شد که زیر ساخت های سخت افزاری محقق شود.

وی با تاکید بر اینکه باید ظرفیت هایی در سال ۹۷برای اجرای کاملتر سند تحول بنیادین ایجاد کنیم، گفت: بخشی از اجرای سند تحول ‌نرم افزاری است که این موارد راهنمای عمل تهییه شده و مقدمات آن فراهم شده است.

سند ۲۰۳۰ کامل ملغی شد

وزیر آموزش و پرورش درباره سند ۲۰۳۰ در مدارس عنوان کرد: بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری درباره سند ۲۰۳۰ این سند کامل ملغی شد.

وی افزود: به گروهی ماموریت دادم تا اگر مواردی از اجرای سند وجود داشته باشد پیگیری شود البته وجود این موارد در خارج از مدارس است که افرادی بدون در نظر گرفتن ملاحظات کشور قصد آموزش دارند.

وزیر آموزش و پرورش درباره تکذیب کامل اجرای سند ۲۰۳۰ عنوان کرد: ۵۵۰ هزار کلاس در ۱۰۵هزار مدرسه داریم و به عنوان مسئول وزارتخانه این اطمینان را می‌دهم که عکس العمل سریع درباره تخلفات این چنینی خواهیم داشت.

بطحایی درباره نگاه به پرورش در آموزش و پرورش گفت: در آموزش عمومی کار اصلی پرورش است به این معنا که مسیر زندگی صحیح را دانش آموزان بیاموزند و سبک زندگی ایرانی و اسلامی، کنترل خشم، حفاظت از محیط زیست و دهها هدف دیگر را دانش آموزان تمرین کنند که با این تعریف مدرسه کاری جز این نباید داشته باشد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تعادل آموزش و پرورش به هم خورده است، بیان کرد: سطح مفاهیم شناختی در مدارس افزایش یافته است به گونه ای که سهمی برای آموزش مهارت های اجتماعی نمانده است.

وی به چالش کنکور اشاره کرد و عنوان کرد: این رقابت باعث تاثیر منفی بر دانش آموزان شده است و حتی منجر به جمع گریزی نوجوان ما شده است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه درگیر طراحی برنامه های مختلف هستیم، گفت: امروز آموزش و پرورش ما به اندازه کافی طرح دارد و نیازمند اجرا هستیم.

بطحایی با اشاره به اینکه حذف کنکور نیازمند استلزامات است، تاکید کرد: حذف کنکور تا پایان اسفندماه تعیین تکلیف می‌شود و کار هیجانی برای این منظور نمی گنجد، هرچند مقاومت هایی برای این حذف وجود خواهد داشت.

اتفاقات مدرسه در اندازه کوچکتر حوادث جامعه است

وی درباره مشکل آسیب های اجتماعی گفت: مدرسه نمونه کوچک شده جامعه شده و محیطی جدای از جامعه نیست و اتفاقات مدرسه در اندازه کوچکتر حوادث جامعه است بنابراین شرایط آسیب های اجتماعی مدرسه برگرفته از مسائل جامعه است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: درست است که در جامعه آسیب اجتماعی داریم اما نسبت به آسیب های اجتماعی در کشورهای توسعه یافته شرایط بهتری داریم.

بطحایی با اشاره به شروع کار طرح نماد برای مقابله و مواجهه با آسیب های اجتماعی که طرحی بین بخشی است، گفت: این طرح را باید با جدیت بیشتری دنبال کرد و با توجه به اینکه حلقه اول سیرهای اجتماعی خانواده است برنامه ای برای تعامل بیشتر با خانواده‌ها ایجاد کردیم تا با آسیب های اجتماعی آشنا شوند.

وی با بیان اینکه کار بسیار وسیعی را در حوزه آسیب های اجتماعی با محوریت خانواده شروع کردیم، اظهار کرد: ما و اولیا شریک هم در روند تعلیم و تربیت هستیم.

کمتر از یک دهم درصد دانش آموزان گرفتار مواد مخدر هستند

وزیر آموزش و پرورش درباره آمار مطرح شده درباره اعتیاد دانش آموزی گفت: برخی از آمارهای منتشر را تکذیب می کنم و اکنون کمتر از یک دهم درصد دانش آموزان گرفتار مواد مخدر هستند اما برخی در معرض خطر اعتیاد قرار دارند.

بطحایی درباره یکپارچگی تربیت گفت: فاصله ما به عنوان اولیا با فرزندان افزایش یافته است که عامل بسیاری از آسیب های اجتماعی است و بچه ها تعلق خاطر کمتری نسبت به خانواده ها دارند که البته این فقط مختص ایران نیست بلکه انزوا و جدا شدن از جمع در سایر کشورها هم دیده می‌شود.

وی ادامه داد: بچه ها به دلیل این فاصله از ما دور می شوند و باید از حداکثر تلاش استفاده کنیم تا فاصله کاهش یابد، به عنوان مثال سیاستی مانند آزمون فاصله را بیشتر می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش درباره فعالیت مهدکودک ها و پیش دبستانی ها اظهار کرد: گاهی اوقات به دلیل جذب مشتری مراکز به آموزه‌هایی غیر بومی دست می زنند که البته با این موارد برخورد خواهد شد.

بطحایی درباره حذف مدارس تیزهوشان و مبنای فنی این تصمیم، تصریح کرد: مساله حذف آزمون در دوره ابتدایی بود اما چون یکی از عواملی که این استفاده را رونق داده بود آزمون ورودی مدارس خاص بود که برای رهایی هفت و نیم دانش آموز، ناگزیر به این کار بودیم.

وی افزود: از میان ۲۵۰هزار دانش آموز ۱۵هزار دانش آموز در مدرسه پذیرفته می‌شود بنابراین تعداد گسترده ای از دانش‌اموزان درگیر آزمون خواهند شد.

بخشنامه حذف کتاب کمک آموزشی تا چند روز آینده ابلاغ خواهد شد

وزیر آموزش و پرورش گفت: حرف آزمون و استفاده از کتاب کمک آموزشی و تجویز این کتاب ها توسط معلمان کاملا ممنوع است و گروه هایی را برای این کار ماموریت خواهم داد.

بطحایی بیان کرد: برای آموزش مهارتهای شناختی همین موارد آموزشی موجود کفایت می‌کند و بخشنامه حذف کتاب کمک آموزشی تا چند روز آینده ابلاغ خواهد شد.

وی درباره نظام استعدادیابی مدارس یادآور شد: امروزه نظام آموزشی بسیاری از کشورها جداسازی را کاملا نفی کردند بنابراین همگرایی در دایره آموزش عمومی مورد توجه است و جداسازی ممکن است آثار مثبتی باشد اما آثار منفی آن بیشتر خواهد بود اما به هر حال دانش آموزان در مواردی استعدادهای متفاوتی دارند که برنامه شهاب برای این منظور مورد توجه است که ابتدا استعدادها شناسایی شده و بعد از آن هدایت خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش از یکپارچه شدن این برنامه خبر داد و گفت: از مهر ۹۷ تمامی دانش آموزان پایه هفتم تحت پوشش قرار خواهند گرفت و این طرح با استفاده از ظرفیت های موجود در مدارس اجرایی خواهد شد.

بطحایی تاکید کرد: برای مدارس غیردولتی هم مصوبه ای داریم و موظف هستند به این مصوبه تمکین کنند.

وی درباره مشکل معیشتی فرهنگیان تصریح کرد: یکی از برنامه های بهبود معیشت معلمان طرح رتبه‌بندی است و برای سال ۹۶ امیدوار به اجرای طرح هستیم اما این طرح به گونه ای است که ارتقای شایستگی ها با افزایش دریافتی متناسب است و وضع معلمان را به طور نسبی افزایش خواهد داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار