تازه‌ترین شماره ماهنامه زنگ نانو برای دانش‌آموزان منتشر شد

تهران (پانا) - هشتادمین شماره ماهنامه زنگ نانو ویژه بهمن‌ماه 1396 منتشر و در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت.

تازه‌ترین شماره ماهنامه زنگ نانو برای دانش‌آموزان منتشر شد

در این شماره گفتگوی ویژه‌ای با دانشمند برتر شیمی و فناوری نانو، دکتر عبدالله سلیمی می‌خوانید. سلیمی در زمینه ساخت و بکارگیری نانوذرات و نانولوله‌های کربنی در طراحی حسگرها و زیست‌حسگرها فعالیت‌های پژوهشی قابل توجهی داشتند.

کاربردهای فناوری نانو در حوزه صنایع غذایی مانند کاهش نفوذپذیری بسته‌بندی برای جلوگیری از فساد مواد غذایی، بهبود طعم، رنگ و عطر غذاها و غنی‌تر کردن مواد غذایی، بخش دیگر معرفی شده در این شماره است.

با خواندن این شماره می‌توانید با رشته پزشکی آشنا شوید. می‌توانید از دانشگاه‌های معروف ارایه دهنده این رشته، دروس دانشگاهی، نیازمندی‌ها و توانمندی‌ها برای ورود به این رشته، آینده شغلی، محدودیت‌های آن، ارتباط پزشکی با فناوری نانو و مراکز فعال نانوی مرتبط با این حوزه آگاهی پیدا کنید.

اخبار و گزارش رویدادهای اخیر و پیش رو در زمینه نانو نیز بخش دیگری از هشتادمین شماره زنگ نانو است. زمان و نحوه برگزاری آزمون‌های آزمایشی نهمین المپیاد دانش‌آموزی نانو، جزئیات برگزاری تورهای آموزشی نانو، جزئیات اعتبارات خدمات آزمایشگاهی اختصاص داده شده به برگزیدگان باشگاه نانو و صادرات شیشه و آینه نانویی ایرانی به 35 کشور جهان از جمله اخبار این شماره است.

دانش‌آموزان عزیز علاقمند به فعالیت‌های پژوهشی، با خواندن این شماره می‌توانید از چگونگی جستجو درباره یک موضوع علمی در اینترنت مطلع شوید.

همان‌طور که می‌دانید به تازگی، در هر شماره از ماهنامه زنگ نانو، فعالیت‌های دانش‌آموزی نانوی یک استان معرفی می‌شود. این شماره به نانو در استان تهران پرداخته است. آمار و گزارش‌های مربوط به المپیاد و جشنواره نانو، معرفی آزمایشگاه‌های نانوی مستقر در استان تهران و معرفی مبسوط پژوهش‌سرای دانش‌آموزی بصیرت شهرری در این بخش گنجانده شده است.

در بخش پژوهشگر جوان این شماره هم، مرجان تربیت سرایی پژوهشگر چهارمین طرح برگزیده هشتمین جشنواره دانش‌آموزی نانو معرفی شده است. ساخت و طراحی لباس الکترونیکی هوشمند با نانوکامپوزیت‌های پلی دی متیل سیلوکسان و نانوسیم نقره عنوان طرح این دانش‌آموز فعال کرجی است.

«کاهش آلودگی شیر تازه دامداری‌ها با نانوکپسول ضدمیکروبی طبیعی» کاری از دانش‌آموزان شهرستان بم استان کرمان و «ابداع روشی جدید برای اندازه‌گیری باکتری اشریشیاکلی با استفاده از نانوذرات مغناطیسی آهن» کاری از دانش‌آموزان شهرستان سقز استان کردستان عناوین دو مقاله‌ای است که در این شماره معرفی شده‌اند.

لازم به یادآوری است، زنگ نانو، نشریه‌ای ویژه دانش‌آموزان علاقمند به مباحث مختلف علوم و فناوری نانو است که در طول سال تحصیلی به صورت ماهانه منتشر و در مدارس کل کشور توزیع می‌شود.

اخبار و رویدادها، مقالات دانش‌آموزی، گفتگو با دبیران و دانش‌آموزان، معرفی رشته‌های تحصیلی، نانوتلگرام، مطالب علمی، ایمنی در نانو، نانو در استان‌ها و مطالب متنوع دیگر از بخش‌های مختلف این ماهنامه است. بیشتر مطالب این ماهنامه توسط دانش‌آموزان تهیه شده است. سایر علاقمندان هم می‌توانند برای ارسال مطالب می‌توانند از طریق پست الکترونیکی zangnano@nanoclub.ir با سردبیر ماهنامه ارتباط برقرار کنند.