دبیرانجمن حمایت ازبرنج در گفت‌وگو با پانا:

نگرانی در تولید برنج وجود ندارد/ احتمال کاهش کشت ارقام برنج پرمحصول

خبرگزاری پانا: دبیر انجمن حمایت از برنج از احتمال کاهش کشت ارقام برنج پرمحصول خبر داد و گفت: هیچ نگرانی از نظر میزان تولید برنج در دو استان گیلان و مازندران وجود ندارد و تحقق تولید در استانهای دیگر نیز به میزان بارش بستگی دارد.

کد مطلب: ۷۴۷۱۴
لینک کوتاه کپی شد

جمیل علیزاده شایق درگفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا، با انتقاد از عملکرد وزارت نیرو درعدم ذخیره سازی و تامین آب در فصل های پربارش، اظهار کرد: اگر درپاییز و زمستان که بارندگی مناسبی وجود دارد ذخایر آبی ایجاد و در فصل های مورد نیاز به کشاورزان داده شود ،هیچ نگرانی از بابت تولید برنج وجود نخواهد داشت .
شایق گفت : اراضی زیر کشت برنج ویژگی های خاص خود را دارند و اغلب این اراضی در کنار رودخانه یا منابع آبی دیگر بوده و در بسیاری از این اراضی اگر برنج کشت نشود، محصول دیگری قابل کشت نخواهد بود .
وی با اشاره به اینکه میزان اراضی قابل کشت کشور 640 هزار هکتار است ،ادامه داد: در 460 هزار هکتار اراضی قابل کشت برنج که بیشتر دراستانهای مازندران و گیلان است برنج کاشت می شود و در استانهایی مانند ایلام ،لرستان نیز اگرچه کاشت برنج کم است اما کاشت این محصول عملکرد بهتری دارد .
دبیرانجمن حمایت از برنج عنوان کرد: پیش بینی این است که سطح کشت برنج در سال جاری تغییر چندانی نداشته باشد اما در ارقام پر محصول که مورد کم توجهی قرار گرفته اند ،ممکن است میزان تولید کاهش یابد.
شایق بیان کرد: نگاهی به آمار کشت استانها نشان میدهد که در مازندران وضعیت کشت مناسب است و حتی یک ماه زودتر کشت را آغاز کرده اند .
دبیرانجمن حمایت از برنج تصریح کرد: به طور معمول کشاورزان برنجکار تا پایان فروردین خزانه برنج تهیه می کردند اما اکنون تا 20 فروردین خزانه تهیه و از این تاریخ نشاء برنج آغاز شده است .
وی ادامه داد: همچنین وضعیت آب نیز در مازندران مناسب است و اگر در اردیبهشت و خرداد اتفاق خاصی نیفتد هم سطح کشت در این استان حفظ خواهد شد و هم کشت دوباره خواهند داشت .
شایق عنوان کرد: در استان گیلان که دومین تولید کننده بزرگ برنج است از نظر فصل تولید جلوتر نبوده اما تا هفته اول اردیبهشت کارخزانه گیری آنها تمام و به زمین اصلی منتقل خواهد شد .
دبیرانجمن حمایت از برنج با اشاره به پیش بینی اداره هواشناسی مبنی برکاهش بارندگی در خرداد و تیرماه در استان گیلان ، اظهار کرد : در صورت کاهش بارش ممکن است نگرانی از بابت کمبود آب وجود داشته باشد .
وی تاکید کرد: مشکل خاصی در تولید برنج دو استان بزرگ تولید کننده برنج وجود ندارد اما در استانهای دیگر ممکن است با کمبود منابع آبی کشت برنج با مشکلاتی همراه باشد .
شایق تصریح کرد: در استان اصفهان نگرانی هایی برای کمبود بارندگی وجود داشت اما زاینده رود باز شده و اصفهانی ها به دنبال آن هستند که به سرعت عقب ماندگی خود را جبران کنند .
دبیرانجمن حمایت از برنج عنوان کرد: در ایلام و لرستان نیز ممکن است سطح کشت به دلیل کم آبی کاهش داشته باشد اما دراستان گلستان که عمده کشت برنج ،کشت دوم بعد از سویا و گندم است اگر در خرداد و تیرماه بارندگی مناسبی وجود داشته باشد نگرانی از بابت تولید وجود نخواهد داشت .
وی با بیان اینکه عدم کاهش تولید منوط به بارندگی مناسب است از عملکرد وزارت نیرو در تامین آب کشور انتقاد کرد و افزود: اگر درپاییز و زمستان که بارندگی مناسبی وجود دارد ،ذخایر آبی ایجاد و در فصل های مورد نیاز به کشاورزان داده شود هیچ نگرانی از بابت تولید وجود نخواهد داشت اما متاسفانه پیش بینی های تولید براساس احتمال بارندگی ها انجام می شود و وزارت نیرو به وظایف خود در این زمینه عمل نمی کند.
شایق خاطرنشان کرد: سالهاست که بر تامین آب شالیکاران توسط وزارت نیرو با استفاده از منابع آبی که در فصل بارش وجود دارد تاکید می شود اما درخواست ها دراین زمینه به نتیجه لازم نرسیده است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار