تولید 5 محصول استراتژیک صنعت نفت

خبرگزاری پانا: رییس پژوهشکده توسعه‌ صنایع شیمیایی جهاد دانشگاهی از تولید پنج محصول ضروری مورد نیاز صنعت نفت خبر داد و گفت: کشور از واردات این پنج محصول مهم خودکفا شد.

کد مطلب: ۷۳۷۸۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، "علی شکراله‌زاده" در آستانه آغاز به کار هجدهمین نمایشگاه بین المللی نفت،گاز،پالایش و پتروشیمی ، با بیان این که پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی ایران در زمینه تولید محصولات مورد نیاز صنعت نفت که مشمول تحریم شده اند ، فعالیت می کند، گفت: در حال حاضر این پژوهشگاه بر روی 10 ماده بسیار ضروری متمرکز است که افزایه‌ های سیمان حفاری، مواد کندکننده خوردگی، ماده DRA ، صمغ زانتان و تولید بومی دی امولسیفایر (مواد تعلیق شکن نفت) از جمله آنها است.

وی در باره "افزایه های سیمان حفاری" توضیح داد:برای آن که دوغاب سیمان ویژگی‌هایی مانند قابلیت پمپاژ، مقاومت فشاری و دمایی ، ممانعت از نفوذ گاز، کنترل حجم آب را داشته باشد، کاربردن این افزایه‌ها ضروری است و در واقع عملیات سیمان‌کاری بدون استفاده از آنها امکان‌پذیر نخواهد بود.

شکراله زاده گفت : طرح کسب دانش فنی تولید پنج قلم از افزایه‌های سیمان حفاری از دو سال پیش باحمایت مستمر شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و همکاری کارشناسان اداره حفاری دراین پژوهشکده آغاز شده و اکنون چهار قلم از آن‌ها به تولید صنعتی رسیده و استفاده از آن در حفاری‌ها پاسخ مثبت داده است.

شکراله ‌زاده تاکید کرد:هدف اصلی اجرای این طرح شناسایی ساختار این افزایه‌ها و دستیابی به فرمولاسیون و روش تولید آنها برای خودکفایی صنعت کشور بوده است.

وی با اشاره به این که این محصول در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب استفاده شده است ، گفت: این افزایه‌ها تاکنون از خارج کشور تهیه می‌شد، اما هم اکنون پژوهشکده‌ توسعه صنایع شیمیایی جهاد دانشگاهی آماده‌ی تولید آن طبق درخواست سفارش دهنده ‌هاست.

مدیرپژوهشکده توسعه‌ صنایع شیمیایی جهاد دانشگاهی در مورد "مواد کندکننده خوردگی تاسیسات نفتی" گفت : در فرایندهای نفتی از موادی به عنوان کند کننده خوردگی تاسیسات نفتی استفاده می شود؛ چرا که در نفت مواد خورنده ای وجود دارد که عمر تاسیسات نفتی را کاهش می دهد. نمونه آزمایشگاهی این محصول تایید شده است و در حال تولید نمونه میدانی آن هستیم.

عضو جهاد دانشگاهی،DRL هم برای تسریع انتقال سیال نفت در خطوط لوله و کاهش انرژی الکتریکی پمپاژ استفاده می شود که دانش فنی تولید این ماده از تولید پلیمر تا محصول نهایی

در پژوهشکده توسعه‌ صنایع شیمیایی جهاد دانشگاهی بومی شده است.

وی از "صمغ زانتان" نیزبه عنوان ماده نگهدارنده پرمصرف در صنایع غذایی و مورداستفاده در گل حفاری چاه های نفت نام برد و گفت: استفاده از صمغ زانتان در گل حفاری موجب سهولت عملیات گل می شود و به راحتی گل و لای و شن های حاصل از حفاری را به سطح زمین انتقال می دهد.

شکراله زاده با اشاره به این که این ماده وارداتی بوده و تاکنون در کشور تولید نشده است، اظهار داشت : پژوهشکده توسعه‌ صنایع شیمیایی جهاد دانشگاهی به کمک پژوهشگاه صنعت نفت تصمیم به تولید این محصول گرفت تا با تولید انبوه این صمغ نیاز کشور به واردات این محصول برطرف و از خروج ارز از کشور جلوگیری شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار