مدیر گروه مهندسی زلزله شناسی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله

گرگان روی گسل فعال زلزله است

مدیر گروه مهندسی زلزله شناسی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با اشاره به اینکه بزرگترین زلزله در گرگان ۵۲۰ سال پیش اتفاق افتاد، گفت : گرگان روی گسلی است که قابلیت ایجاد زلزله ۷ ریشتری را دارد.

کد مطلب: ۷۰۸۳۳۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا از استان گلستان، مهدی زارع مدیر گروه مهندسی زلزله شناسی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله گفت : کشور از 21 آبان ماه 96 بعد از زلزله ای که در ازگله و کرمانشاه و سرپل ذهاب اتفاق افتاد و بعد از آن نیز کرمان چند بار لرزید و زلزله ای که متعاقبا در سومار ، تهران ، خوزستان ، بوشهر، فیروزکوه ، لنگرود و مریوان اتفاق افتاد ، وارد فضایی شد که اخبار این حوادث زیاد بازگو می شود.

زارع افزود : زمانی که زلزله اتفاق می افتد سه مرکز باید همزمان آن را گزارش کنند تا تایید نهایی و اعلام رسمی شود و اگر پوشش این ایستگاه ها در منطقه ای پر تعداد نباشد مثلا مریوان که 200 هزار نفر جمعیت دارد و با توجه به اینکه گسل اصلی زاگرس هم از مریوان می گذرد اما باز هم ثبت نمی شود در حالیکه مردم آن را حس کردند .

وی تصریح کرد : معمولا این شرایط مستعد بروز شایعات است که واقعا چی بوده و چه اتفاقی افتاده که نمی خواهند بگویند ولی بطور ساده می توان گفت اینها زمین لرزه هایی هستند که در نقاط مختلف فلات ایران دیده می شود بعد از یک دوره ای که شاهد کاهش زمین لرزه ها بودیم .

این استاد لرزه شناسی با بیان اینکه در هر دهه انتظار 20 زلزله به بزرگی 6 ریشتر داریم ، اضافه کرد : در 10 سال گذشته 11 زلزله آمده و در هر دهه پیش بینی دو زلزله بالای 7 ریشتر را داریم بنابر این در یک مقطع که زلزله شدید داشتیم متناسب با آن باید پس لرزه هایی هم به بزرگی نزدیک به آن می داشتیم که این اتفاق نیفتاد ولی هر لحظه می تواند این اتفاق بیفتد و الان دارد این کمبودها جبران می شود و زمین انرژی اش را خالی می کند.

دکتر زارع بیان داشت : انتظار این بود که بعد از زلزله 21 آبان 96 تعداد پس لرزه ها و رخدادهای زلزله بیشتر شود و بنظر می رسد دهه پررخدادی در زمینه زلزله در کشور پیش رو داریم .

وی گفت : قبلا هم سابقه داشته که در برخی مقاطع مثلا دهه 50 که بین 6 تا 7 زلزله بزرگ داشتیم و بعد یکی دو دهه معمولی را داشتیم که باز مجددا الان وارد دهه ای شدیم که در جاهای مختلف کشور می توان انتظار زلزله داشت .

زارع در خصوص چرایی این زلزله ها گفت : ما یک تغییر شکل در پوسته زمین ایران داریم یعنی حدود 2و نیم تا 3 سانتی متر پوسته ایران دارد کوتاه می شود و 90 درصد این تغییر شکل بی لرزه و 10 درصد هم بصورت لرزه ای رخ می دهد و آن تغییر شکل پوسته ای 10 درصد هم تازه در همه جای کشور یکسان نیست یعنی در البرز و کوپه داغ 30 درصد بصورت لرزه ای اتفاق می افتاد و در زاگرس 97 درصد بی لرزه است و 3 درصد لرزه دارد .

این استاد دانشگاه زمین شناسی و زلزله شناسی با بیان اینکه در ایران مرکزی 10 درصد تغییر شکل ها که بین البرز و زاگرس است تغییرات پوسته ای به صورت لرزه است ، افزود : در البرز و کوپه داغ 30 درصد تغییر شکل بصورت لرزه ایست .

وی به احتمال بروز زمین لرزه در گرگان گریزی زد و گفت : اتفاق هایی در شهر گرگان افتاده و باید ذکر کنم که گسل گرگان ادامه گسل خزر و بهشهر است ، گسلی که پای دامنه های جنوبی شهر گرگان قرار گرفته و ادامه می بابد و سابقه زمین لرزه در گرگان 520 سال پیش قبل از صفویان است که یک زلزله 6 و نیم ریشتری را نشان داده که مهم بوده و خسارتهایی داشته است .

زارع اذعان کرد : در حال حاضر بعد از 520 سال گرگان زلزله مهمی نشان نداده ولی زلزله های کوچک داشته و نشان می دهد که این منطقه زلزله خیز است .

وی تاکید کرد : گسل گرگان توان لرزه ای قابل ملاحظه ای دارد و چون عمده جمعیت استان هم حول همین گسل در گرگان هستند ، اگر گسل گرگان تکان بخورد زلزله ایجاد می کند و قدرت این زلزله می تواند تا 7 ریشتر هم برسد که در مناطق کوهپایه موجب ریزش کوهها و سنگ ریزه ها و صخره ها و بستن جاده ها و ... می شود و در دشت نیز یک تشدیدی در خاک به میزان رسوبات و سطح آب زیرزمینی ایجاد می شود .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار