سردرگمی وزیر امور خارجه ترامپ در اروپا

تهران (پانا) - واشنگتن پست در گزارشی درباره تلاش آمریکا برای متقاعد کردن متحدان اروپایی‌اش برای افزودن «الزامات سختگیرانه جدید» به توافق هسته‌ای با ایران، نوشت که این حرکت در فرانسه و جایی که وزیر امور خارجه این کشور اصرار دارد «امضا کنندگان (برجام) باید به تعهد خود پایبند باشند» با شک و تردید همراه شده است.

کد مطلب: ۷۰۵۶۵۳
لینک کوتاه کپی شد

بر اساس این گزارش، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا یک روز پس از مذاکرات مشابهی که با مقامات بریتانیا داشت با ژان ایو لودریان،‌ وزیر امور خارجه فرانسه دیدار کرد.

این دو وزیر امور خارجه در ساختمان وزارت امور خارجه فرانسه دیدار کردند اما پیش از این دیدار، لودریان نسبت به این موضوع که آمریکا اروپا را برای جلوگیری از خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از برجام تحت فشار قرار داده است، ابراز نگرانی کرد.

لودریان گفت که این یک اصل اولیه است که به این توافق تا زمانی که مورد احترام است بایبند بمانیم و ما به این اصل شدیدا پایبند هستیم.

وی ادامه داد: «در صورتی که ایران به این توافق پایبند بماند - که بر اساس تأیید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبند بوده است امضا کنندگان توافق باید به آن پایبند بمانند.»

او افزود که تیلرسون این موضوع را می‌داند که وقتی توافقی امضا می‌شود همه امضا‌کنندگان باید به آن احترام بگذارند.

لودریان این سوال را مطرح کرد که چرا دولت ترامپ «توپ را به زمین کنگره و اروپا بازگردانده است»؛ زمانی که روسیه و چین نیز این توافق را امضا کرده‌اند.

دونالد ترامپ تهدید کرده است که اگر توافق به شکل مورد نظر او تغییر نکند در بهار از آن خارج خواهد شد. رکس تیلرسون در هفته جاری به اروپا سفر کرده است تا طرف‌های اروپایی را متقاعد کند که برای تحریم‌های جدید علیه ایران (به بهانه) برنامه موشکی به آمریکا بپیوندند.

با وجود این، بعد از مذاکراتی که تیلرسون در بریتانیا داشت به نظر می‌رسد که او خوش‌بینی محتاطانه‌ای درباره حمایت اروپا دارد. او گفت که آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان «نگاه مشترکی»دارند که توافق هسته‌ای باید تکمیل شود. او گفت که هر چهار کشور توافق کرده اند که کارگروه مشترکی برای بررسی اصلاحات مدنظر ترامپ در توافق ایجاد کنند.

تیلرسون گفت که انتظار می‌رود این کارگروه کار خود را هفته آینده آغاز کند.

به گزارش پانا، اتحادیه اروپا هنوز هیچ واکنشی نسبت به آنچه رکس تیلرسون درباه کارگروه مشترک مطرح کرده نشان نداده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار