اکثریت اعضای شورای امنیت ملل متحد با آمریکا مخالفت کردند

ظریف: نشست شورای امنیت افتضاح دیگری در سیاست خارجی دولت ترامپ بود

تهران (پانا) - وزیر امور خارجه کشورمان بامداد امروز (16 دی) در واکنش به نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره ایران، نتیجه این نشست را افتضاح دیگری برای سیاست خارجی دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا دانست.

کد مطلب: ۶۹۹۸۱۰
لینک کوتاه کپی شد

محمد جواد ظریف در صفحه توییتر خود نوشت: «شورای امنیت تلاش عریان آمریکا برای انحراف شورا را رد کرد. بیشتر اعضای این شورا بر ضرورت اجرای کامل برجام و عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها تاکید کردند. یک افتضاح دیگر برای سیاست خارجی دولت ترامپ.»

نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در حالی شب گذشته به درخواست ایالات متحده برگزار شد که اغلب کشورها با برگزاری این نشست مخالف بودند.

نماینده روسیه پیش از آغاز نشست شورا، آمریکا را متهم به دخالت در امور داخلی ایران کرد. به درخواست نماینده روسیه پیش از آغاز نشست رسمی، گفتگویی پشت درهای بسته بین اعضای شورای امنیت برگزار شد.

با آغاز نشست، نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد اتهامات واهی خود درباره ایران را تکرار کرد.

هیلی گفت: «آنچه در هفته گذشته در ایران اتفاق افتاد، چیزی است که دنیا باید به آن توجه کند.»

وی مدعی شد: « دنیا باید شجاعت کسانی که علیه حکومتشان تظاهرات کرده‌اند را تحسین کند. تظاهرات‌کنندگان ایران خواستار آن شده‌اند که حکومت این کشور حمایت از تروریسم را متوقف کند. دولت آمریکا در کنار تظاهرات‌کنندگان ایران است. ما ساکت نخواهیم بود. مردم ایران حقیقت را می‌دانند، ما هم حقیقت را می‌دانیم.»

هیلی با اشاره به وقایع پس از اتفاقات ریاست‌جمهوری ایران در سال 1388 گفت: «در سال 2009، دنیا در حمایت از تظاهرات‌کنندگان ایران منفعل عمل کرد، این بار ساکت نخواهیم ماند.»

با این وجود شاید آمریکا تنها کشوری بود که خواستار مداخله در امور داخلی ایران شد. نماینده فرانسه به عنوان سخنران بعدی با وجود آنکه «حوادث اخیر در ایران را نگران‌کننده دانست» گفت: «این حوادث به خودی خود، تهدیدی علیه صلح و امنیت بین‌الملل نیستند.»

نماینده بریتانیا در سخنرانی خود گفت: «فراموش نکنیم، ایران با ثبات و مرفه به نفع همه ما در منطقه و فراسوی آن است.»

او گفت برای بررسی مطالبات تظاهرات‌کنندگان در ایران نیاز به انجام گفت‌وگوهای واقعی وجود دارد.

نماینده سوئد گفت‌وگو با ایران را حائز بیشترین اهمیت دانست و گفت مسائل مربوط به حقوق بشر را باید از اجرای توافق هسته‌ای برجام جدا کرد.

نماینده چین هم خواستار احترام به تمامیت ارضی و حق حاکمیت کشورها شد و گفت شورای امنیت نباید درباره مسائل داخلی کشورهای دیگر گفت‌وگو کند.

نماینده روسیه اما محکم ترین مخالفت را با این اقدام شورای امنیت داشت. واسیلی نبنزیا گفت: «برای همه مشخص است برنامه‌ای که امروز در دستور کار شورای امنیت قرار گرفته، ارتباطی با وظایف این شورا ندارد. آمریکا نباید این شورا را تضعیف کند.»

او گفت: «در کمال تأسف امروز شاهد آن هستیم که ایالات متحده چطور از صحن شورای امتیت استفاده نادرست می‌کند. چرا ایالات متحده، به عنوان یکی از اعضای دائمی شورای امنیت و یکی از مولفان منشور سازمان ملل، صلاحیت این شورا به عنوان اصلی‌ترین نهاد مسئول حفظ صلح و امنیت بین‌المللی تضعیف می‌کند؟»

نبنزیا ادامه داد: «برای همگان روشن است که کل موضوع این بحث ارتباطی با وظایف شورای امنیت ندارد.»

وی در ادامه خطاب به نماینده آمریکا گفت: «شما به جای اینکه انرژی شورای امنیت را صرف مسائل افغانستان، سوریه ولیبی کنید، آن را برای مسائل داخلی کشورها صرف می‌کنید.»

غلامعلی خوشرو، نماینده ایران نیز در این نشست مخالفت و اعتراض کشورمان را نسبت به این اقدام آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد ابراز کرد.

خوشرو گفت: «باعث تاسف است که علی­رغم مقاومت برخی از اعضاء، این شورا به خود اجازه داده است تا بوسیله هیات حاکمه فعلی آمریکا مورد سوء استفاده قرار گیرد و جلسه­‌ای را در مورد موضوعی تشکیل دهد که خارج از حیطه وظایف آن است و بدین ترتیب، ناتوانی خود در انجام وظیفه واقعی اش در حفظ صلح و امنیت بین‌­المللی را به منصه ظهور گذاشته است.»

به این ترتیب نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد با موضوع ناآرامی ها در ایران با مخالفت اکثریت اعضا نسبت به آنچه آمریکا خواهان آن بود به پایان رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار