رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در نشست خبری اعلام کرد؛

اخذ مجوز برای پرداخت پاداش 140 هزار تومانی به سوادآموزان/جذب بیش از ۴۵ هزار کودک ۱۰ تا ۱۹ سال

تهران (پانا) - رئیس سازمان نهضت سوادآموزی از پرداخت ۱۴۰ هزار تومان پاداش به سوادآموزان خبر داد.

کد مطلب: ۶۹۵۷۶۱
لینک کوتاه کپی شد

علی باقرزاده در نشست خبری که به مناسبت هفته سوادآموزی تشکیل شد، با ارائه گزارشی از فعالیت‌های سوادآموزی، اظهار کرد: امروز اولین روز از هفته سوادآموزی با نام سوادآموزی و رسانه‌های جمعی نامگذاری شده است.

وی ادامه داد: رسانه ها به‌عنوان نمایندگان مردم مطالبه گر حقوق شهروندان هستند زیرا صدای بلیغ مردم را می‌رسانند همچنین به دلیل پایین بودن تقاضای اجتماعی خدمت سوادآموزی به‌صورت رایگان فرصت سازی شده تا جامعه هدف در برنامه‌های سوادآموزی پوشش داده شود.

باقرزاده عنوان کرد: رسانه‌ها امروزه در معرض تولید و بازنشر اخبار هستند و این فرصت را به ما دادند تا با استفاده از تمام عناصر سوادآموزی پیام امام راحل را اجرایی کنیم.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی بیان کرد: فردا به نام سواد آموزی و مشارکت همه جانبه نامگذاری شده است که بیش از ۳۳ تفاهم نامه همکاری در طول ۵ سال گذشته به امضا رسیده تا از ظرفیت‌های سوادآموزی استفاده شود.

وی اشاره کرد: سالانه ۵۷۰ موسسه غیردولتی با استان‌ها قرارداد همکاری امضا می‌کنند تا به اندازه بهای آموزش، سوادآموزی جامعه هدف صورت گیرد که نزدیک به ۷۰ هزار آموزش دهنده را در بردارد.

باقرزاده گفت: مسئله سوادآموزی خانواده در فرهنگ کتابخوانی عنوان روز ۴ دی است که نشست مشترک مدیران سازمان با معاونت زنان و امور خانواده ریاست جمهوری را داریم و نیمی از روز به آموزش زنان و دختران اختصاص پیدا می‌کند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی عنوان کرد: در این روز کتاب داستانی را ۵۰ هزار نفر دریافت می‌کنند و مسابقه آن در دهه فجر برگزار خواهد شد.

وی اشاره کرد: سه شنبه به‌عنوان سوادآموزی و مسئولان ارشد هر کشور که حامی سوادآموزی هستند، نامگذاری شده است که با وزیر آموزش و پرورش برای ارائه فعالیت در سازمان جلسه‌ای داریم.

وی افزود: روز ۴شنبه در حرم امام حضور داریم و با آرمان‌ها تجدید میثاق می‌کنیم. روز ۵شنبه نیز سوادآموزی و فرهنگ ایثار و شهادت نام گرفته است.

باقرزاده اظهار کرد: سوادآموزی و ترویج فرهنگ نماز و انتظار عنوان نامگذاری روز جمعه است و حضور در نماز جمعه و ارائه فعالیت در نماز جمعه توسط معاونین سوادآموزی جز برنامه‌هاست.

آموزش ۱۵۰ هزار اولیای دانش ­آموز باقی مانده‌ است

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: در ۳ سال گذشته طرح سوادآموزی والدین بی‌سواد دانش آموزان را داشتیم که ۱۵۰ هزار اولیای دانش ­آموز باقی مانده‌اند.

وی همچنین با بیان اینکه تا امروز ۲۶۲ هزار نفر از اولیا باسواد شدند اضافه کرد: طرح سوادآموزی کودکان ۱۰ تا ۱۹ سال برای ما اهمیت دارد که تا امروز در ۳ سال گذشته ۴۵ هزار و ۴۲۹ نفر شناسایی و جذب شدند که سالانه ۱۵ هزار نفر را شامل می‌شود.

آموزش مهارت به 1000 آموزش دهنده

باقرزاده بیان کرد: طرح سوادآموزی مناطق عشایری در حال اجراست که در ۲ سال گذشته ۱۰۰۰ آموزش دهنده و ۵ هزار سوادآموز با ۲۴ ساعت آموزش مهارت زندگی دیدند.

وی با بیان اینکه مراکز یادگیری محلی سوادآموزی با آموزش مهارت‌های زندگی توأم هستند و تاکنون ۲۱۷ مرکز ایجاد کردیم، افزود: دو طرح کتابخوانی در حال اجراست که برای پایداری نرخ سواد است در طرح خواندن با ارائه کتاب‌های ۳ و ۶ جلدی با اعضای خانواده تاکنون ۱۴۹ هزار نفر پوشش داده شده است.

ایجاد ۳ هزار و ۶۳۳ حلقه کتابخوانی

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی اشاره کرد: حلقه‌های کتابخوانی برای افرادی که تحت پوشش نیستند اجرا می‌شود که ۴۰ عنوان کتاب در سال در قالب بسته‌های ۱۰ جلدی ارائه می‌شود و تا امروز ۳ هزار و ۶۳۳ حلقه ایجاد و ۳۶ هزار نفر آموزش دیدند.

باقرزاده در خصوص سوادآموزی اتباع خارجی یادآور شد: نرخ باسوادی این افراد ۶ درصد بوده و سرشماری سال۹۵ نشان می‌دهد که این عدد به بیش از ۶۴ هزار رسیده است و حدود ۷۵۹ هزار اتباع خارجی تحت پوشش رفته‌اند.

وی اشاره کرد: بیش از ۲۲ هزار و ۸۰ اتباع خارجی نیز با مشارکت کمیسیاری عالی پناهندگان نروژ و دانمارک باسواد شدند.

وی با بیان اینکه سوادآموزی زندان‌ها در حال اجراست و در ۵ سال گذشته ۸۳ هزار زندانی تحت پوشش قرار گرفته‌اند افزود: پادگان‌هایی که مسئول سوادآموزی سربازان هستند قبل از باسوادشدن به این افراد پایان خدمت نمی‌دهند که در ۵ سال گذشته ۲۹۱۱ نفر سرباز آموزش داده شدند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی بیان کرد: طرح کتابخوانی با انشانویسی هرساله انجام می‌شود مسابقه انشانویسی هم در حوزه پرسش مهر برگزار می‌شود که سالانه ۱۵۰ هزار نفر شرکت می‌کنند.

آموزش مهارت از طریق تبلت

باقرزاده با اشاره به مهارت‌های رایانه و تبلت گفت: یک نرم افزار بومی برای آموزش خواندن و نوشتن داریم که سال آینده اجرای از آزمایشی در ۵ استان دارد.

وی ادامه داد: طرح کتابخوانی با تبلت در ۵ استان اجرای آزمایشی دارد در بحث آموزش و توانمندسازی نیز ۹ میلیون و ۱۱۰ هزار نفر ساعت آموزش داده شده‌اند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی عنوان کرد: یکی از شاخص‌های مهم سوادآموزی فاصله سوادآموزی زنان و مردان است در سنین ۱۰ تا ۴۹ سال ۲.۷ درصد این فاصله کم شده و قریب به ۸۰ درصد فعالیت‌ها به زنان اختصاص پیدا کرده است.

در سنین ۱۰ تا ۱۹ سال درصد باسوادی به ۹۸.۲ درصد رسیده است

باقرزاده بیان کرد: در سنین ۱۰ تا ۱۹ سال درصد باسوادی به ۹۸.۲ درصد رسیده این در حالی است که ۱۹۰ هزار کودک ۱۰ تا ۱۹ سال بی‌سواد داریم که خارج از مدرسه هستند.

وی افزود: نرخ بی‌سوادی در سنین ۱۰ تا ۴۹ سال از ۹۲.۵درصد به ۹۷درصد رسیده و یک میلیون و ۱۱۳ هزار از تعداد بی‌سوادان کاهش پیدا کرده است. بیش از ۲ میلیون بی‌سواد داریم که باید در بخش آموزش پذیر قرار بگیرند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی عنوان کرد: استان‌های مازندران، تهران، گیلان، سمنان و البرز بالاترین درصد باسوادی و استان‌های سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، کردستان، کرمان، خوزستان و لرستان پایین‌ترین درصد باسوادی را دارا هستند.

باقرزاده تصریح کرد: در سنین ۱۰ تا ۱۴ سال درصد باسوادی به ۹۸.۷ درصد رسیده، در سنین ۱۵ تا ۱۹ سال این نرخ به ۹.۸ و در سنین ۲۰ تا ۲۴ سال این نرخ به ۹۷ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه ۱۷۷ شهید سوادآموزی داریم افزود: ارتقای جایگاه پژوهش از اهمیت بالایی برخوردار است که در ۲ سال گذشته ۸۶ کار پژوهشی در استان‌ها انجام شده است.

ثبت نام ۳۳۲ هزار نفر در فعالیت‌های سوادآموزی

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی بیان کرد تاکنون ۳۳۲ هزار نفر در فعالیت‌های سوادآموزی یعنی ۸۴ درصد ثبت نام کرده‌اند که ۹۳ درصد ایرانی و ۷ درصد یعنی بیش از ۲۱ هزار اتباع خارجی بوده‌اند.

مجوز سوادآموزی در مناطق ممنوعه و اجرای آن از سال آینده

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در پاسخ به سوال خبرنگار پانا در خصوص اینکه انگیزه افراد اتباع خارجی برای افزایش رغبت به فعالیت‌های سوادآموزی را چطور ارزیابی می‌کنید و چه طرحی را برای افزایش جذب این افراد دارید گفت: انگیزه فوق‌العاده این افراد بسیار زیاد است این افراد توانمندی‌های زیادی را برای ارتقای جایگاه علمی خود دارند.

وی ادامه داد: سازمان نهضت سوادآموزی این ظرفیت را دارد با ارائه برنامه‌های باکیفیت پذیرای این افراد باشد.

باقرزاده بیان کرد: کمیته تخصصی آموزش اتباع خارجی به دستور مقام معظم رهبری تشکیل شده که در آن مجوز سوادآموزی در مناطق ممنوعه و اجرای آن از سال آینده تعیین شده است.

وی با بیان اینکه سالانه 70 هزار آموزش دهنده فعال داریم که از یک تا 25 بی سواد را آموزش می دهند، گفت: موسسه غیردولتی بر اساس بهای تمام شده با آموزش دهندگان عقد قرار داد می کند و این سازمان نیز کار کنترل ثبت نام ها و خروجی ها را به عهده دارد.

استخدام آموزش‌دهندگان نهضت و حق‌التدریسی‌ها در دست تدوین است

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی اظهار داشت: از ابتدای تصویب اساسنامه سازمان پیش بینی شده بود که هر فردی که پنج سال با سازمان همکاری داشته باشد استخدام می شود که البته مصوبه درستی نبود و باید از همان ابتدا نیروی ثابت جذب می‌شد.

باقرزاده با اشاره به ارائه قانون اصلاح تبصره 10 ماده 17 تعیین تکلیف آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی و حق التدریسی ها در مجلس اظهار کرد: در این اصلاحیه، مجلس شورای اسلامی آموزش و پرورش را مجاز کرد کسری نیروی خود را از چهار گروه مربیان پیش دبستانی، آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی، نیروهای خرید خدمات آموزشی و نیروهای حق التدریس جبران کند که هنوز این مصوبه اجرا نشده بود طرح دیگری در مجلس مبنی بر استخدام حق التدریسی ها و نهضتی ها ارائه شد که البته این طرح هنوز به نتیجه نرسیده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین گفت: کلاس درس هیچ آموزش دهنده‌ای به علت حضورش در تجمعات صنفی منحل نشده است و اگر این طور بود اگر کد ملی شان را به ما بدهند بررسی می کنیم و پاسخ می دهیم.

وی با تاکید بر اینکه مطالبه آموزش دهندگان را به رسمیت می شناسیم، در خصوص ثبت نام های غیرواقعی نیز گفت: در هر زمان که مشخص شود فرد ثبت نام شده به عنوان بی سواد، دارای سواد بوده، فرد را از چرخه آموزش خارج می کنیم، کلاس معلم را منحل و فعالیت آموزش دهنده را برای مدتی تعلیق خواهیم کرد همچنین اگر شخص دیگری به جای آموزش دهنده به کلاس برود با وی برخورد می کنیم.

پرداخت 140 هزار تومان پاداش برای افرادی که باسواد می شوند

باقرزاده اعلام کرد: امسال از دولت مجوز گرفتیم تا به افرادی که باسواد می شوند ۱۴۰ هزار تومان پاداش دهیم. تاکنون پاداش سوادآموزی ۹۰ هزار نفر را پرداخت کردیم و پاداش ۴۰ هزار نفر دیگر نیز آماده پرداخت است. از سال ۹۴ تا ۹۵، ۱۵۳ هزار نفر قبولی داشتیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار