اهدای نشان درجه یک ادبیات کشور به چهره های شاخص فرهنگ فارس

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، چندی است روند قدرشناسی اساتید بزرگ حوزه فرهنگ، هنر و ادب فارس را آغاز کرده است و در این راستا موفق به دریافت نشان‌ درجه یک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای منصور اوجی و دیگر چهره نام‌آور شیرازی امین فقیری شده است.

کد مطلب: ۶۸۹۲۵۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا فارس؛ کوروش کمالی سروستانی رئیس دانشنامه پارس در مراسم گرامیداشت اوجی، شعر او را نمایشگر هویت و اندیشه او خواند و گفت:اوجی از چهره‌های شاخص شعر ایران است که سبک و سیاق خود را پس از پنج دهه حضور ادبی‌اش به دلالت شاعرانه شکل می‌دهد و زبان شعرش تغزلی است. اوجی در وصف طبیعت و ارتباط با مسائل اجتماع تصاویر زیبا می‌آفریند و در شعر نو نیمایی تجربه دارد.

منصور اوجی را چهره‌های شاخص معاصر ادبیات ایران خوب می‌شناسند، او شاعری است شیرازی با ٢٥ کتاب شعر، دو کتاب در حوزه ترجمه و سه کتاب در حوزه تحقیق و پژوهش و دو کتابش هم همچنان زیر چاپ‌اند و به زودی به کتابفروشی‌ها می‌رسد.

او در شب‌های شعر کوچه و شب شعر انجمن نویسندگان ایران شرکت می‌کرد و هوشنگ گلشیری کتاب در ستایش شعر سکوت را برای او نوشته است. در جست‌و‌جوی گل شیدایی نیز به قلم کامیار عابدی و پرنده و گل درباره اشعار او و به نویسندگی خسرو قمر به چاپ رسیده است. اوجی هفت بار با آثارش برنده کتاب سال شده است و دو بار با عنوان چهره ماندگار سال معرفی شده، چندی پیش نیز نشان مفاخر استان فارس به او اهدا شد.

شعر اوجی برخوردار از درون‌مایه اجتماعی و تصاویر بدیع از طبیعت است، رئیس کتابخانه و مرکز اسناد استان فارس در این باره افزود: اشعار اوجی نشان از کوشش پیوسته او برای یافتن شکل نوینی دارد و همزیستی او با جنبش‌های ادبی او را توانمند و با اندیشه ساخته است.

کمالی سروستانی در ادامه به نام‌آوری و تأثیرگذاری اوجی در عرصه رباعی‌سرایی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: البته اوجی به‌واسطه رو آوردن به شعر نیمایی و در ادامه، شعر شاملویی، این دو گونه شعری را مهملی برای بیان اندیشه دانست.

نباید از یاد برد که اوجی پیشگام رباعی‌سرایی است و اگر امروز از پی گذار این تاریخ، روند رو به رشد رباعی‌سرایی را در بین شاعران این سرزمین باز می‌یابیم باید ریشه‌های آن را در کتاب مرغ سحر ‌اوجی یافت و بعد آن را در آثار شاعرانی همچون قیصر امین‌پور و سید حسن حسینی بازجست.

نشان فرهنگ و هنر از نشان‌های افتخار در ایران است و براساس ماده ١٧ آیین‌نامه اعطای نشان‌های دولتی، این نشان به افرادی اعطا می‌شود که فکر ذوق و احساس خود را در راه بیان مفاهیم ارزشمند اسلامی- انسانی و اشاعه فرهنگ به کار می‌گیرند. این نشان در ٩ کلاس متفاوت اعطا می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار