افزایش سرطان با مصرف غیر اصولی روغن های گیاهی

یک متخصص تغذیه گفت: استفاده از روغن‌های گیاهی بدون توجه به قابلیت تحمل حرارت و مصارف آن‌ها، می‌تواند منجر به بروز سرطان در بدن شود.

کد مطلب: ۶۸۸۲۲۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، شیوا راهپیما در خصوص گرایش مردم به مصرف روغن‌های گیاهی در غذا گفت: امروزه مصرف روغن‌های گیاهی در سبد غذایی خانواده‌ها جایگاه خاصی پیدا کرده و در بسیاری از مواقع جایگزین انواع روغن‌های نباتی و مایع در پخت غذا‌ها شده است.

وی افزود: باوجود ارزش غذایی روغن‌های گیاهی در غذا‌ها و تاثیر به سزایی که در حفظ ارزش غذایی و جلوگیری از تغییرات شیمیایی در تری گلیسرید‌ها دارند، اما حرارت برخی از آن‌ها می‌تواند مضر و خطرناک باشد.

این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: روغن مایع به منظور مصرف در انواع سالاد‌ها و پخت غذا‌ها با حرارت پایین تولید می‌شود این در حالی است که برای پخت غذا با حرارت طولانی مدت، باید از روغن‌های سرخ کردنی و مقاوم در برابر حرارت استفاده شود. بنابراین از طریق برچسب‌های درج شده بر محصولات روغنی می‌توان براساس میزان ایزومر ترانس، قابلیت تحمل حرارت را در آن‌ها تشخیص و نوع مصرف را تعیین کرد.

راهپیما اظهارکرد: همه روغن‌های مایع گیاهی قابلیت تحمل حرارت بالا را نداشته و در حین پخت می‌سوزند بنابراین مصرف این روغن‌ها منجر به ایجاد سرطان در بدن می‌شود. استفاده از هر نوع روغن زیتون در سرخ کردن مواد غذایی جایز نیست و باید به این نکته توجه شود که روغن زیتون عادی به منظور استفاده در سالاد و یا در مواردی که نیاز به حرارت نیست، تولید می‌شود. لازم به ذکر است روغن کنجد و روغن کانولا برای مصارف سرخ کردنی مناسب محسوب می‌شوند.

وی عنوان کرد: کره از جمله مواد غذایی چرب است که نسبت به دیگر روغن‌ها در ایجاد سرطان وتولید ماده سمی مفید تلقی می‌شود با این حال مصرف بیش از اندازه آن در غذا، منجر به افزایش کلسترول در خون، و چاقی در بدن می‌شود.

راهپیما اذعان داشت: کنترل اطلاعات مندرج بر روی برچسب روغن‌های خوراکی راهنمای مصرف مفید محصولات محسوب می‌شود براین اساس مردم باید در کنترل این فرآورده‌ها به تاریخ تولید و انقضاء، نشان سازمان غذا و دارو، شماره پروانه ساخت وزارت بهداشت، شرایط نگهداری، میزان اسید‌های چرب اشباع و غیر اشباع و اسید چرب ترانس توجه کنند.

منبع: میزان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار