در گفت‌وگو با پانا عنوان شد؛

زنگ خطر گرایش صعودی دختران به دخانیات/10درصد زنان سیگاری هستند

یک جامعه شناس با بیان اینکه قبح استعمال دخانیات در میان زنان ریخته شده است، گفت: بیش از 10 درصد زنان سیگاری هستند که عمده این افراد را دختران دانشجو تشکیل می دهند.

کد مطلب: ۶۷۱۰۵۶
لینک کوتاه کپی شد

شهلا احمدی در گفت و گو با خبرنگار پانا، اعتیاد به مصرف مواد مخدر یکی از مهم ترین چالش های اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی کشور به شمار می رود، گفت: وجود اعتیاد در جامعه باعث می شود بسیاری از ارزش ها و هنجارهای فرهنگی و اخلاقی آسیب ببیند و علاوه بر آن امروزه قبح اعتیاد در میان زنان شکسته شده و آمار زنان معتاد افزایش یافته است.

بیش از چهار میلیون معتاد در کشور شناسایی ‌شده است

وی با اشاره به اینکه بیش از چهار میلیون معتاد در کشور شناسایی ‌شده است، گفت: 60 درصد این افراد متاهل و حدود 30 درصد آن نیز دارای تحصیلات عالی هستند که بیش از 10 درصد جمعیت معتادان را زنان تشکیل می دهند و این آمار رو به افزایش است.

این جامعه شناس تصریح کرد: دختران و زنان یکی از آسیب پذیرترین اقشار جامعه هستند که امروز می بینیم بنا به دلایل متعددی گرایش زنان به مصرف مواد مخدر و قلیان و سیگار بیش از مردان شده است. زنان در صورت گرفتار شدن به اعتیاد، آسیب های جبران ناپذیری علاوه بر خود به خانواده و جامعه می زنند.

به گفته وی، تشویق زنان به مصرف شیشه برای لاغری و تناسب اندام که در مکان های ورزشی و آرایشگاه ها صورت می گیرد که یکی از عوامل روی آوردن آنان به مصرف مواد مخدر است و زنان نادانسته در دام اعتیاد گرفتار می شوند.

احمدی همچنین با بیان اینکه وجود افراد مصرف کننده در میان اعضای خانواده از دیگر عوامل درگیر شدن زنان به مواد اعتیادآور است، گفت: توصیه دوستان و همسالان به مصرف مواد به عنوان تفننی، حضور در مهمانی های شبانه از دیگر عوامل افزایش گرایش زنان به مود مخدر است.

این جامعه ‌شناس با بیان اینکه اعتیاد زنان می تواند علل اجتماعی داشته باشد و فقر و رفاه بیش از حد در این زمینه مهم است، خاطرنشان کرد: اعتیاد زنان موجب کاهش فرصت ازدواج دختران زنان معتاد می ‌شود و از طرفی زن معتاد نمی تواند به درستی نقش مادری خود را ایفا کند.

وی با بیان اینکه پایین آمدن سن اعتیاد به سیگار و مواد مخدر زنگ خطری برای خانواده هاست، گفت: تاثیر همسالان که دارای طرز فکر مشترکی هستند در پررنگ شدن این مساله اجتماعی موثر است. بنابراین جامعه نیازمند آگاهی بیشتری در حوزه مبارزه با مواد مخدر است و در این راستا باید آموزش اجتماعی و همگانی افراد در جامعه صورت گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار