در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

سن مصرف مخدر در میان زنان به 15 سال رسید

یک استاد دانشگاه و جامعه شناس با بیان اینکه تابوی اعتیاد دختران و زنان در جامعه شکسته شده است، گفت: سن شروع مصرف مواد مخدر در سنین 15 تا 30 سال تغییر کرده و زنان در این گروه سنی بیشتر به مصرف مواد مخدر گرایش پیدا کرده ‌اند و شتاب مصرف مواد مخدر در میان زنان بیشتر شده است.

کد مطلب: ۶۷۰۵۵۰
لینک کوتاه کپی شد

منوچهر محمدی در گفت و گو با خبرنگار پانا، با بیان اینکه طبق نتایج شیوع شناسی سن اعتیاد کاهش یافته و گرایش زنان به استفاده از مواد مخدر بیشتر شده است، گفت: البته این مساله به معنای آن نیست که زنان بیشتر از مردان دچار آسیب ‌های اجتماعی از جمله اعتیاد هستند و یا تعداد زنان معتاد بیش از مردان معتاد است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه طبق آمار سن مصرف مواد در میان زنان کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: سن شروع مصرف مواد مخدر در سنین 15 تا 30 سال تغییر کرده و زنان در این گروه سنی بیشتر به مصرف مواد مخدر گرایش پیدا کرده ‌اند و شتاب مصرف مواد مخدر در میان زنان بیشتر شده است.

وی با تأکید بر اینکه اعتیاد زنان با آسیب ‌های بیشتری نسبت به اعتیاد مردان همراه است، گفت: جدا از آسیب هایی که اعتیاد زنان در جامعه به دنبال دارد مسئولان باید شرایطی فراهم کنند تا زمینه درمان این افراد نیز فراهم شود در حالی که هم اکنون تعداد مراکز موجود برای درمان زنان ناکافی است ضمن اینکه حمایت های مناسب از این افراد نمی شود.

یک جامعه شناس در ادامه درخصوص دلایل گرایش زنان به اعتیاد گفت: یکی از مهم ترین دلایل گرایش زنان به اعتیاد، اعتیاد همسرانشان است. در گذشته مردان در گرو‌ه ‌های مردانه مواد مصرف می ‌کردند اما در حال حاضر در کنار خانواده این کار را انجام می ‌دهند.

خشونت یکی از دلایل گرایش زنان به اعتیاد

وی همچنین خشونت را یکی از دلایل گرایش زنان به اعتیاد عنوان کرد و گفت: پرخاشگری و خشونت نسبت به زنان در ایران زیاد است و این مساله باعث می شود زن در خانواده دچار احساس تنهایی شود و برای پر کردن این خلا به اعتیاد گرایش پیدا کند. علاوه بر این نارضایتی از زندگی زناشویی یکی از دلایل اعتیاد زنان است که در صورت فقدان این رضایت ممکن است زن به اعتیاد سوق پیدا کنند.

به گفته وی، طلاق عاطفی، ازدواج های اجباری، فروپاشی خانواده ها، پارتی های خانوادگی، فقر و رفاه از دیگر عوامل گرایش زنان و دختران به مصرف مواد مخدر است. در حال حاضر کشیدن سیگار به یک امر عادی در میان دانشجویان تبدیل شده و این گروه در فضاهای دوستانه به راحتی سیگار می کشند غافل از اینکه سیگار زمینه ساز اعتیاد و مصرف مواد مخدر است و آینده آن ها را تهدید می کند.

وی با بیان اینکه زنان به کشیدن سیگار گرایش بیشتری نسبت به گذشته پیدا کرده ‌اند، گفت: سیگار زمینه ساز اعتیاد است اما اکثر زنان فکر می کنند سیگار اعتیاد آور نیست.

این استاد دانشگاه درباره پیامدهای کاهش سن اعتیاد زنان گفت: کاهش سن اعتیاد علاوه بر اینکه پیامدهای فردی از جمله مشکلات روانی و جسمی برای دختران دارد که در برخی موارد به افسردگی های حاد و خودکشی منجر می شود، پیامدهای اجتماعی برای جامعه دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار