آذرکیش به پانا خبر داد

تشکیل کارگروه های مختلف برای ایجاد رشته های جدید در شاخه کاردانش

مدیرکل دفتر کاردانش وزارت آموزش و پرورش گفت: رشته هایی که اکنون در حوزه های مختلف در شاخه کاردانش مورد نیاز است در بخش صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی هستند که در این راستا کارگروه هایی را تشکیل داده ایم.

کد مطلب: ۶۳۱۴۸۱
لینک کوتاه کپی شد

سید مصطفی آذرکیش در گفت و گو با خبرنگار آموزش و پرورش پانا، در پاسخ به این سوال که چه رشته های جدیدی در شاخه کاردانش اضافه شده اند؟، اظهار کرد: شاخه کاردانش دائما در حال بروزرسانی است و ایجاد رشته های جدید همیشه در این شاخه وجود داشته است.

وی با بیان اینکه بروزآوری رشته ها متناسب با نیاز بازار کار است، ادامه داد: رشته هایی در حوزه محیط زیست، پسماندها، طبیعت گردی، راهنمای طبیعت، کشاورزی نوین، IT ، در شاخه کاردانش وجود دارد همچنین رشته جلوه های رایانه ای مانند تعمیر، نصب و مونتاژ رایانه ای را امسال اضافه کرده ایم.

ایجاد رشته های جدید با نیازسنجی صورت می گیرد

آذرکیش عنوان کرد: برای ایجاد رشته هایی در حوزه های مختلف صنعت، خدمات و کشاورزی در حال رایزنی با دستگاه های مختلف هستیم باید با نیازسنجی از دستگاه های اجرایی یا موسسات تولیدی خدماتی ایجاد رشته های جدید به ما اعلام شود.

مدیرکل دفتر کاردانش وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه برای ایجاد رشته های جدید استاندارد مهارت آماده شده و به معاونت متوسطه ارسال می شود، گفت: معاونت متوسطه پس از دریافت استانداردهای مهارت را به سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ارجاع می دهد.

وی تصریح کرد: پس از بررسی های صورت گرفته استادهای مهارت به یک رشته تبدیل می شود نهایتا در کمیته درسی شاخه کاردانش در شورای عالی آموزش و پرورش مصوب و ابلاغ می شود.

رشته های جدید مورد نیاز

آذرکیش افزود: رشته هایی که اکنون در حوزه های مختلف شاخه کاردانش مورد نیاز است در بخش صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی هستند که در این راستا کارگروه هایی را تشکیل داده ایم.

مدیرکل دفتر کاردانش وزارت آموزش و پرورش گفت: کارگروه های برخی از رشته ها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال تشکیل است با سازمان بورس و اوراق بهادار و سازمان هواپیمایی کشوری نیز رابطه و تعامل خوبی را برای ایجاد رشته های جدید در شاخه کاردانش داریم.

وجود رشته متصدی اوراق بهادار براس دومین سال

وی در پاسخ به این سوال که اکنون رشته بورس برای هنرجویان شاخه کاردانش وجود دارد؟، اشاره کرد: اکنون دیپلم بورس داریم امسال دومین سالی است که در رشته بورس و اوراق بهادار تحت عنوان متصدی پذیرش اوراق بهادار فارغ التحصیل داریم.

وی ادامه داد: اکنون در حال پیگیری هستیم تا رشته های دیگر را که جامعه و بازار کار نیاز دارد، ایجاد کنیم این ظرفیت در شاخه کاردانش وجود دارد این شاخه محدود به رشته خاص نیست.

تاکید بر متناسب بودن رشته های جدید با نیاز بازار کار

آذرکیش با بیان اینکه ایجاد رشته جدید در شاخه کاردانش منوط به زمان خاصی است، اولویت ایجاد رشته جدید در این شاخه را متناسب با نیاز بازار کار عنوان کرد و افزود: رشته ها تازمانی که نیاز بازار کار است را باید ایجاد کنیم زمانی که بازار کار اشباع شد رشته های جدید دیگر را جایگزین کنیم.

مدیرکل دفتر کاردانش وزارت آموزش و پرورش گفت: در شاخه کاردانش رشته هایی را با کمک دستگاه های اجرایی در وزارت آموزش و پرورش با تصویب شورای عالی آموزش و پرورش به روز آوری می کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار