عضو شورای اسلامی شهرستان قدس عنوان کرد:

غلبه نماهای کامپوزیت بر سیمای معماری ایرانی اسلامی

عضو شورای اسلامی شهرستان قدس گفت: در صورت استمرار کیفیتِ فعلیِ معماری، نسل بعدی به شدت با سبک معماری ایرانی،اسلامی بیگانه خواهد بود.

کد مطلب: ۵۹۴۰۶۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا از شهرستان های استان تهران و به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی و شهرداری قدس، خدابخش محمد زاده پودینه در خصوص علت فاصله گرفتن از معماری ایرانی،اسلامی در شهر قدس گفت:عوامل و دلایل زیادی در این موضوع تأثیرگذار بوده اند که در شهر قدس نیز مانند بسیاری از دیگر نقاط کشور این پدیده و تحولات ایجاد شده، مصداق دارد .
وی افزود:به نظر بنده، معماری یک هنر است که باید به صورتی روشن و شفاف تعریف شود و بررسی این موضوعِ خطیر که چرا در شرایطی که سبک معماری ایرانی،اسلامی در گذشته به عنوان یکی از هنرهای شاخص این مرز و بوم مطرح بوده و به نوعی شهره و زبانزدِ خاص و عام بود، به وضعیتی دچار شده که در شرایط فعلی این هنر اصیل و باشکوه به فراموشی سپرده شده است .
پودینه عنوان کرد: متأسفانه در شرایطی قرار گرفته ایم که نِمود و بروز معماری ایرانی،اسلامی به قهوه خانه های سنتی خلاصه شده و این وضعیت با آنچه که از آن به عنوان کارکردهای معماری ایرانی و اسلامی مطرح می شود، فاصله بسیاری دارد .
پودینه گفت:نه تنها معماری ما، بلکه بسیاری از آداب، عادات و رسوم ارزشی، اصیل و سنتی ما که تحکیم بخش بنیان خانواده بوده، در اثر تغییرات اجتماعی و فرهنگی تضعیف شده که این وضعیت در خصوص معماری نیز صادق است که باید به موازات آن به برخی کم توجهی ها در حوزه های مطالعاتی و پژوهشی نیز تأکید ویژه ای داشت .
وی افزود:پیاده سازی و اجرای سبک معماری ایرانی و اسلامی در گام نخست، نیازمند تجدید نظر در باورها و رویه هایی است که در ذائقه ها، سلیقه ها و گرایشات افراد تأثیر گذار است و در چنین شرایطی، فرهنگ سازی، آموزش و انجام تحقیقات پژوهشی عمیق، گسترده و کارآمد، به حصول توفیقات سازنده در این بخش منتهی خواهد شد .
عضو شورای اسلامی شهر قدس عنوان کرد: در حال حاضر، قوس های ایرانی،اسلامی، آجرهای سه سانتی یا قزاقی و در یک کلام مصالح ساختمانی ایرانی-اسلامی به فراموشی سپرده شده و این سبک های معماری کلاسیک و غربی با نماهای کامپوزیت هستند که در طراحی ها و احداث بنا شایع و مرسوم شده که این وضعیت، سنخیت چندانی با پیشینه تاریخی و فرهنگی ما ندارد .
وی افزود:در صورت استمرار کیفیتِ فعلیِ معماری، نسل بعدی به شدت با سبک معماری ایرانی-اسلامی بیگانه خواهد بود و می طلبد برای احیای این سبک اصیل، با فوریت و جدیتِ تمام از سوی تمامی دستگاه های مسئول اقدام شود .
پودینه عنوان کرد: تحقق چنین امری در کوتاه مدت میسر نخواهد شد و پیاده سازی معماری ایرانی و اسلامی در شرایط موجود، مستلزم اتخاذ تمهیدات هوشمندانه و برنامه ریزی هدفمند و اصولی است که باید با اراده ای راسخ مد نظر باشد .
پودینه در خصوص راهکارهای موثر در ترویج و احیای سبک معماری ایرانی و اسلامی گفت: در حصول چنین امری، دستگاه ها و نهادهای بسیاری موثر خواهند بود که از نمونه های آن می توان به مراکز پژوهشی، متولیان صنعت ساختمان، مدیریت شهری، شورای معماری و شهرسازی، حوزه معاونت معماری و شهرسازی شهرداری ها، اداره کل راه و شهرسازی استان ها و زیر مجموعه های فعال در شهرستان ها، شورای عالی معماری و شهر سازی، معاونت عمرانی وزارت کشور، مجلس و...اشاره داشت .
عضو شورای اسلامی شهر قدس عنوان کرد: در صورت همسویی و هدفگذاری دستگاه های اشاره شده و لحاظ شدن عزمی همگانی، می توان نسبت به احیای سبک معماری ایرانی-اسلامی امیدواری بسیاری داشت .
وی افزود:در این میان نقش آفرینی دانشجویان و دانش پژوهان و تعریف مشوق هایی برای ایجاد انگیزه لازم برای پرداختن به ابعاد و زوایای پیدا و پنهان سبک اشاره شده در قالب مقالات، رسالات و پایان نامه ها از دیگر الزاماتی است که تأثیرِ بسزایی در ترویج سبک معماری مذکور ایفا خواهد کرد .
عضو شورای اسلامی شهر قدس در خصوص موانعِ قانونی پیش رو برای پیاده سازی سبک معماری ایرانی و اسلامی اظهار داشت:به نظرم، چالش و مانع اصلی در بخش نظارت و اجرا است واز حیث قانون با مشکل چندانی روبرو نیستیم .
وی افزود: ضمانت اجرایی قانون، موضوع اصلی است زیرا به مُجَرَدِ تعریف و تصویب قانون راه به جایی نخواهد برد .
پودینه گفت:به بیان دیگر در صورت پیگیری و در اولویت قرار گرفتن معماری ایرانی و اسلامی از سوی تمامی دستگاه های مسئول، شاهد حصولِ وحدت رویه و یکپارچگی موثری در این حوزه خواهیم بود و در چنین شرایطی، معماری ایرانی و اسلامی به عنوان یکی از رقبای جدی دیگر سبک های معماری مطرح خواهد شد .
عضو شورای اسلامی شهر قدس با بیان نقش تأثیرگذار بسته ها و تبصره های تشویقی در پیاده سازی سبک معماری ایرانی و اسلامی در ساخت و سازها و ابنیه های مسکونی این منطقه گفت: بدون تردید با تعریف چنین مولفه هایی، انگیزه هر چه بیشتری برای حصول این امر(معماری ایرانی،اسلامی) ایجاد خواهد شد .
محمدزاده پودینه در خصوص میزان موفقیت معماری های مبتنی بر سبک ایرانی و اسلامی در مدیریت بهینه انرژی عنوان کرد: بدون تردید، صرفه جویی انرژی در اماکنی که آشپزخانه های آن بصورت باز احداث می شود و یا ابنیه ای که طراحی آن دوبلکس و...است، دشوارتر از بناهای قدیمی یا معماری هایی خواهد بود که در قالب ایرانی و اسلامی مطرح می باشند .
وی افزود: در معماری ایرانی-اسلامی اتاق ها مُنفَکِ از یکدیگر بنا می شدند و همین ویژگی، صرفه جویی در انرژی را تسهیل می کرد و بدون تردید بااجرایی شدن معماری مذکور، در حوزه مدیریت بهینه انرژی نیز گام های ارزنده تری برداشته خواهد شد .
پودینه گفت: مجموع کارکردهای معماری ایرانی و اسلامی این ضرورت را به ذهن متبادر می کند که باید نسبت به تحقق چنین سبک هایی در ابنیه جدید التأسیس، تلاش بسیاری شود و در این عرصه، نقش دانشگاهیان و محققان بسیار موثر و برجسته به نظر می رسد .
عضو شورای اسلامی شهر قدس عنوان کرد: پیاده سازی معماری ایرانی و اسلامی، ضرورتی است که از ابعاد گوناگون فرهنگی، ارزشی، اجتماعی، تاریخی، اصولی، سنتی، حاوی ثمرات سازنده ای برای جامعه و خانواده ایرانی خواهد بود و همین نتایج است که لزوم اجرایی شدن آن را دو چندان می کند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار