مادورو یک گام به برکناری نزدیکتر شد

اپوزیسیون ونزوئلا می‌گوید که مقام‌های انتخاباتی یک میلیون و نیم امضا که خواستار عزل نیکولاس مادورو از مقام ریاست جمهوری از طریق برگزاری رفراندوم هستند، جمع کرده‌اند.

کد مطلب: ۴۹۳۹۴۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس سیاسی پانا به نقل از خبرگزاری فرانسه، اپوزیسیون ونزوئلا پیشتر با جمع‌آوری دو میلیون امضا از مقام‌های انتخاباتی خواست تا رفراندومی را برای عزل رئیس‌جمهوری این کشور برگزار کنند؛ به گفته آنها نیکولاس مادورو، مسوول بحران اقتصادی وخیم ونزوئلا است.

کشور ونزوئلا با کمبود مواد غذایی، افزایش نرخ تورم و حال با کمبود فلج‌کننده برق روبروست و همین امر اپوزیسیون کاراکاس را بیش از پیش ترغیب کرده تا طوماری برای برگزاری رفراندوم امضا کند. بحران اقتصادی ونزوئلا برای این کشور وابسته به نفت، زمانی به اوج رسید که بهای نفت سیر نزولی طی کرد.

حزب «میزگرد اتحاد دموکراتیک» (MUD) پیشتر گفته بود درخواستی با یک میلیون و هشتصد هزار امضا به کمیسیون انتخابات تقدیم کرده که 9 برابر بیشتر از شمار لازم برای آغاز روند رفراندوم است.

به گفته دبیر اجرایی حزب، این آغاز راهی است که به برگزاری انتخابات و تشکیل دولت وحدت ختم می‌شود.

نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا گفته بود که تلاش‌های برای برکناری‌اش را ناکام می‌گذارد؛ اظهاراتی که وی بعدا آن را پس گرفت. اما دیوسدادو کابیو، از متحدان قدرتمند مادورو گفت: «از آنها نمی‌ترسیم. ما هر کدام از امضاها را یک به یک بررسی می‌کنیم.»

مخالفان مادورو تلاش دارند تا پیش از پایان سال جاری میلادی رفراندوم برگزار شود. براساس قانون اساسی ونزوئلا، اگر پس از دهم ژانویه 2017 درخواستی برای برگزاری رفراندوم مورد پذیرش قرار بگیرد، قدرت به معاون مادورو منتقل می‌شود نه اینکه انتخابات جدیدی برگزار شود. قانون اساسی پنج روز به مقام‌ها فرصت داده تا امضاها را بررسی کنند و پنج روز هم برای تایید زمان در اختیار آنها می‌گذارد. با این حال یک مقام کمیسیون انتخاباتی گفته است که بررسی امضاها تنها پس از مهلت یک ماهه برای جمع‌آوری امضاها آغاز می‌شود؛ یعنی اواخر مه. اپوزیسیون ونزوئلا وی را به جانبداری از مادورو متهم کرده‌اند.

اگر هیات انتخاباتی امضاها را معتبر بداند، اپوزیسیون ونزوئلا پس از آن باید چهار میلیون امضای دیگر جمع کند تا بتواند موافقت برای برگزاری یک رای‌گیری را جلب کند. اپوزیسیون ونزوئلا می‌گوید که می‌تواند این حجم امضا را جمع‌آوری کند. انریکه کاپریلس، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا که نامزد ریاست جمهوری در سال 2013 نیز بود، می‌گوید: رفراندوم برای ماست و ما از این طریق می‌توانیم به تغییر سیاسی لازم که می‌تواند کشور را از این بحران خارج کند، دست یابیم.

روز شنبه نیروهای اپوزیسیون ونزوئلا اعلام کردند، مقام‌های انتخاباتی یک میلیون و 500 هزار امضا را شمارش کردند. اپوزیسیون راست‌میانه که دسامبر گذشته مجلس قانونگذاری را به دست گرفت، به شدت تلاش دارد تا دوره ریاست جمهوری مادورو را کاهش دهد.

به گفته یکی از قانونگذاران اپوزیسیون ونزوئلا، میزان آرای تاییدی هشت برابر بیش از آرای لازمه است. مادورو به تازگی گفته است که اگر امضاها تایید شود، مشکلی با برگزاری انتخابات ندارد. فردی که مادورو برای نظارت بر امضاها تعیین کرده است، خورخه رودریگز، رئیس سابق کمیسیون ملی انتخابات است که گفته از همین الان اطمینان دارد که بسیاری از امضاها نامعتبر است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار