رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی تاکید کرد؛

ضرورت توانمندسازی جوامع محلی برای کنترل به موقع آفت سن غلات در استان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، بر لزوم مبارزه همگانی با آفت سن غلات با توانمندسازی جوامع محلی و مشارکت همه جانبه برای کنترل و مهار به موقع این آفت در سطح استان تاکید کرد.

کد مطلب: ۴۷۳۰۱۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از آذربایجان غربی، اسمعیل کریم زاده در نشست اولین ستاد برنامه ریزی برای مبارزه به موقع با آفت سن گندم که با حضور مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و رئیس گروه مدیریت بحران استانداری در سالن جلسات ساختمان شماره یک جهاد کشاورزی استان برگزارشد، با تاکید بر اینکه کشاورزان مبارزه به موقع با آفت سن غلات را جدی بگیرند،افزود: سازماندهی، همکاری و مشارکت شبکه های مراقبت بخش خصوصی و دولتی در استان ها برای انجام مبارزه به موقع با آفت سن غلات لازم و ضروری است .
کریم زاده با بیان اینکه در سال گذشته گندم تولیدی استان مرغوب‌ترین گندم با خاصیت نانوایی در طی سالهای گذشته بود، اظهارکرد: با توجه به عملکرد خوب سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در سال های اخیر در مهار آفت سن غلات، امیدواریم امسال نیز درصد خسارت این آفت در استان با حمایت های استانداری و فرمانداری های شهرستانها و همکاری عوامل مربوط به حداقل برسد.

این مقام مسئول اضافه کرد: سال گذشته در استان خسارت سن‌زدگی کمتر از نیم درصد بوده، به طوری که حتی یک کامیون گندم به دلیل سن زدگی از سیلوها برگشت داده نشد.

وی ادامه داد: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری به وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر اولویت بخشی به مسئله گندم، حفظ و رسیدن به خودکفایی در تولید این محصول استراتژیک در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی مد نظر رهبری اهمیت بسزایی دارد.
کریم زاده تاکید کرد : عملیات مبارزه همگانی باسن مادری همه ساله با همکاری و همیاری استانداری ،فرمانداری ها و کارشناس مراکز جهاد کشاورزی شهرستانها ، شرکت های فنی و مهندسی، کلینیک های گیاه پزشکی، شوراهای اسلامی روستاها ،مددکاران و کشاورزان پیشرو در شهرستانها صورت می گیرد که برای افزایش آگاهی کشاورزان و اطلاع رسانی در این زمینه حتما " از حضور و نفوذ دهیار و شوراها در روستاها باید استفاده شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این جلسه از پیش بینی مبارزه با آفت سن گندم در سطح نزدیک به 120 هزار هکتار از مزارع گندم و جو در سال زراعی جاری خبر داد و افزود: سطح زیر کشت گندم پائیزه در استان در سال زراعی جاری ، 358 هزار هکتار بوده که از این میزان 270 هزار هکتار گندم دیم و 88 هزار هکتار گندم آبی می باشد و پیش بینی می شود در شرایط مطلوب بیش از621هزار تن گندم از سطح مزارع استان تولید شود.

حسن پاشازاده همچنین سطح زیر کشت جو پائیزه در استان را نیز 55 هکتار اعم از آبی و دیم عنوان کردو گفت: سازماندهی110شبکه مراقبت، اعم از بخش دولتی و خصوصی ، تامین و تدارک سموم مورد نیاز و درخواست 600 میلیون تومان اعتبار از استانداری برای مهار به موقع آفت سن غلات از جمله اقدامات انجام گرفته توسط این بخش با توجه به اهمیت حفظ و تولید این محصولات استراتژیک در آذربایجان غربی است.

وی با اعلام آمادگی و بسیج همگانی کلیه تجهیزات مورد نیاز برای مبارزه با آفت سن غلات در استان افزود: کلیه کارکنان جهاد کشاورزی در این زمینه اعم از مدیریت ها و مراکز جهاد کشاورزی شهرستان ها و کلینیک های گیاه پزشکی برای اجرای این طرح آمادگی لازم را دارند .

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه در سطح 85 هزار هکتار از مزارع استان در سال گذشته مبارزه شیمیایی با آفت سن غلات انجام گرفت ، تاکید کرد : به دلیل بارش های برف مناسب در فصل زمستان و شرایط آب و هوایی ملایم و گرم در این فصل، امکان تخلیه و ریزش خطر ریزش آفت سن زودتر از سالهای گذشته در اکثر شهرستانها با توجه به شرایط آب و هوایی موجود وجود خواهد داشت که در حال حاضر مزارع در حال پایش و مراقبت توسط کارشناسان شبکه های مراقبت این مدیریت هستند.

وی میزان اعتبار صرف شده برای مبارزه علیه این آفت در استان را در سال گذشته 300 میلیون تومان عنوان کرد و خواستار مساعدت بیشتر مسئولین استانداری و همکاری عوامل ذیربط برای مبارزه به موقع با این آفت بومی منطقه شد.

آفت سن غلات یکی از مهمترین آفات کشاورزی است که همه ساله به هزاران تن محصول گندم در کشور خسارت وارد می کند و از لحاظ کمی باعث کاهش تولید شده و پوره های آفت نیز از لحاظ کیفی به دانه های گندم خسارت وارد می کند و باعث چروکیدگی و از بین رفتن خاصیت نانوایی محصول می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار