سالروز دیدار تاریخی شمس تبریزی با مولانا گرامی داشته شد

به مناسبت گرامیداشت سالروز دیدار تاریخی شمس تبریزی با مولانا، نخستین آئین نکوداشت شمس در تبریز برگزار شد.

کد مطلب: ۴۳۰۶۰۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از آذربایجان شرقی ، عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی ایران در این آئین که با حضور همایون شجریان، استاد کریمی مراغه ای، سفیر بلاروس در ایران و مسوولان استانی در مجتمع پتروشیمی تبریز برگزار شد،گفت: سالروز ورود شمس به قونیه نیز گرامی داشته شود .

محمد علی موحد با تقدیر از برگزار کنندگان این همایش افزود: اکنون برگزاری همایش با شکوه شمس تبریزی در زادگاه شمس بسیار مسرت بخش است .

وی با اشاره به جایگاه تاریخی تبریز، اظهار کرد: تاریخ تبریز سرشار از نام بزرگان بسیاری است که سرمنشاء تاثیرات فروانی در کشور بوده اند، البته مکان هایی در این شهر مثل مقبره شعرا و ربع رشیدی وجود دارد که آگاهی و آشنایی کافی از آنها نداریم لذا جایگاه علمی و فرهنگی تبریز باید همواره در حال توسعه باشد .

عرفان پژوه و تاریخ نگار ایران همچنین با تقدیر از دست اندرکاران این همایش گفت : بسیار خوشحالم که مسئولان دولت در آذربایجان شرقی حسن نیت داشته و آگاه به مسایل، واقف به مشکلات هستند .

موحد با بیان اینکه تاریخ ایران نشان می دهد که باید همه وحدت داشته باشیم و قوه یکدیگر را خنثی نکنیم، خاطر نشان کرد: برای توسعه و پیشرفت ایران باید هم آواز باشیم و همگی تلاش کنیم .

استاد آواز و موسیقی ایران نیز در این مراسم که به خاطر تشویق شرکت کنندگان و برای ادای احترام آنان سخن گفت، اظهار کرد: در 'قونیه' به پابوس مولانا رفته بودم، برای بازگشت به کشور و برای شرکت در این مراسم تفعل زدم .

همایون شجریان بیان کرد: بر اساس همین تفعل با چشم و گوش باز و دهان بسته در این همایش شرکت کردم .

استاد دانشگاه تهران نیز در این مراسم گفت: بیان شمس ادیبانه است و یکی از ویژگی های تعلیمی شمس در معارف دینی و عرفان عینیت گرایی وی می باشد .

استاد کریم زمانی اظهار کرد: شمس تبریزی معنویت را از زوایه و به خاطر بحرالعلوم شدن نمی دید بلکه برای رسیدن به مراتب بالای انسانی و اصلاح اخلاق و سلوک می دید .

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: این همایش پیش برنامه ای برای برنامه های آینده بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان است .

علی اکبر صفی پور افزود: سلوک شمس تبریزی رهیافتی برای رسیدن به احدیت است و هر فعالیتی که انسان را به معرفت نزدیک کند مقدس است .

وی اظهار کرد: در این برنامه به احترام شمس تبریزی، مقامات رسمی سخنرانی نداشتند و گوش دل به بیان معرفت مولانا و شمس تبریزی از زبان استادان این حوزه پرداختند .

صفی پور یادآورشد: شمس تبریزی در طول قرن های متمادی عاشقان و دلباختگان زیادی پیدا کرده اما در این برنامه به علت نزدیکی به اربعین حسینی و احترام این ایام برنامه هنری نداشتیم .

در این مراسم همچنین استاد کریمی مراغه ای به قرائت شعر پرداخت و از تمبر یادبود نخستین آئین نکوداشت شمس تبریزی رونمایی شد .

سردیس همایش نیز به استاد محمدعلی موحد، کریمی مراغه ای، همایون شجریان و سفیر بلاروس اهدا شد .

تندیس بنیاد شمس خوی نیز توسط مسوولان این بنیاد به مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی اهدا شد .

محمد بن علی بن ملک داد تبریزی ملقب به شمس الدین یا شمس تبریزی در سال ۵۸۲ هجری قمری در تبریز دیده به جهان گشود و در سالٔ ۶۴۵ هجری قمری وفات یافت و مشهور سدهٔ هفتم هجری است و سخنان وی را که در مجالس مختلف بر زبان آورده، مریدان گردآوری کرده اند که به نام «مقالات شمس تبریزی» معروف است .

شمس تبریزی عاشق سفر بود و بیشتر عمر خود را به سیر و سیاحت گذراند آنچنان که به روایت افلاکی «جماعت مسافران صاحبدل او را پرنده خطاب کرده اند .

شمس تبریزی از صوفیان پارسی زبان در ۲۶ جمادی الثانی ۶۴۲ (برابر ۶ دسامبر ۱۲۴۴ میلادی و ۱۶ آذر ۶۲۳ هجری خورشیدی) به قونیه ترکیه رسید و با مولوی ملاقات و با شخصیت نیرومند و نفس گرمی که داشت مولانا را دگرگون کرد .


ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار