مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی:

تپه حسنلو مهمترین پایگاه تاریخی شمالغرب محسوب می شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: تپه حسنلو به عنوان یکی از مهم ترین پایگاه های تاریخی شمال غرب و کشور محسوب می شود.

کد مطلب: ۴۲۹۴۳۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا آذربایجان غربی، جلیل جباری اظهار داشت: این پایگاه به عنوان یکی از مهم ترین پایگاه های تاریخی شمال غرب و کشور محسوب می شود و تپه باستانی حسنلو به همراه جام زرین حسنلو با قدمتی در حدود شش هزار سال قبل از میلاد مسیح نمادی از تاریخ کهن ایران زمین است که در مسیر ثبت جهانی قرار دارد و ارزش آن کمتر از آثار جهانی نیست.


وی ادامه داد: این تپه تاریخی مربوط به عصر آهن در خاورمیانه محسوب می شود و می تواند به همراه سایر تپه های اقماری دیگر مانند تپه های 'حاجی فیروز' ، 'دالما تپه' و 'دین خواه' باعث تمایز شهرستان از دیگر شهرهای استان به لحاظ تاریخی شود.


وی اظهار کرد: در سال های گذشته به دلیل بی توجهی و غفلت، شاهد بی مهری هایی به این اثر ارزشمند بودیم که امسال رفع مشکلات آن در دستور کار قرار گرفته و در نخستین گام جهت جلوگیری از تعرض به محدوده این اثر پس از نقشه برداری و تعیین حریم به وسعت 400 هکتار، عملیات فنس کشی نیز در اطراف آن انجام گرفت.


جباری تصریح کرد: عملیات مستمر حفاظتی و مرمتی نیز از سال گذشته در این اثر انجام شده و پیش بینی شده است از محل اعتبارات سال 94 نیز اقداماتی مانند نورپردازی، حفاظت، مرمت و کاوش در این پایگاه آغاز شود.


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: با راه اندازی موزه تاریخی و پایگاه پژوهشی در محوطه مجموعه تاریخی تپه حسنلو انجام کاوش های باستانی در این تپه فراهم شده که حضور بهترین نیروها و کارشناسان در آن به زودی این مجموعه را به عنوان یکی از قطب های باستان شناسی جهان معرفی خواهد کرد.


جباری از فعالان و دلسوزان میراث فرهنگی شهرستان نقده نیز خواست تا با تشکیل انجمن حمایت از میراث فرهنگی حساسیت های لازم را در خصوص حفظ و صیانت از میراث فرهنگی در این منطقه نهادینه کنند.


وی افزود: هم اکنون آذربایجان غربی هفتمین استان کشور است که این انجمن را به ریاست استاندار تشکیل داده و در شهرستان های ارومیه، بوکان و مهاباد نیز انجمن های شهرستانی فعالیت خود را آغاز کرده اند.


وی در خصوص تعیین تکلیف تپه باستانی 'قالاباشی' نیز گفت: چندین سال پیش بر اساس یک نظریه غلط کارشناسی، حفاری در این تپه صورت گرفت که بلافاصله با واکنش میراث فرهنگی روبرو و متوقف شد و هم اینک نیز هرگونه حفاری و گود برداری در محوطه این اثر ممنوع اعلام شده است.


تپه حسنلو بر اساس نظر کارشناسان میراث فرهنگی، بزرگترین شهر و دژ در نوع خود در عصر آهن در منطقه خاورمیانه به شمار می رفت که قدمت آن به شش هزار سال پیش می رسد که پیش بینی شده است در آینده ای نزدیک برای ثبت در آثار جهانی به سازمان یونسکو معرفی شود.


بر اساس داده های باستان شناسی، این تپه در 10 دوره مورد سکونت قرار گرفته است که دوره دهم که قدیمی ترین دوره سکونت حسنلو به حساب می آید مربوط به هزاره ششم تا هزاره سوم قبل از میلاد است.


مهمترین اثر مکشوفه تپه باستانی حسنلو که اهمیت ویژه ای در جهان و باستان شناسی برخوردار است جام طلایی حسنلو است که در تابستان 1985 به وسیله 'رابرت دایسون' از این مکان کشف شد.


این جام یک پارچ طلایی است که 20سانتی متر بلندی و 20 سانتی متر قطر دارد که در تاریخ باستان شناسی ایران و جهان یکی از مهم ترین اکتشافات علمی و از نادرترین آثار تاریخی، دینی و هنری دنیای باستان به شمار می رود.


وزن این جام 950 گرم است و هم اکنون در موزه ایران باستان تهران نگهداری می شود.


شهرستان نقده در جنوب آذربایجان غربی و 100 کیلومتری مرکز استان واقع شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار