دبیر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی خراسان شمالی خبرداد:

همایش ملی بزرگداشت آیت الله سیدحسن موسوی بجنوردی برگزار می شود

خبرگزاری پانا: دبیر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی خراسان شمالی گفت: همایش ملی بزرگداشت عالم ربانی، آیت الله سیدحسن موسوی بجنوردی در مرکز استان برگزار می شود.

کد مطلب: ۳۹۷۲۱۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا،حسین ثابت قدم وحید،از برگزاری نخستین همایش ملی بزرگداشت عالم ربانی، آیت الله سیدحسن موسوی بجنوردی به میزبانی بجنورد، مرکز خراسان شمالی خبر داد و افزود: برگزاری همایش مزبور به پیشنهاد انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان، در پنجاه و یکمین نشست شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی مطرح و مصوب شد.

وی اظهار کرد: برگزاری این همایش در سطح ملی به تصویب رسیده اما با توجه به اینکه مرحوم آیت الله موسوی بجنوردی از مجتهدین درجه یک عالم تشیع بود و کتاب های وی اکنون در حوزه های علمیه ایران و نجف تدریس می شود، تلاش می شود تا همایش بزرگداشت این عالم بزرگ در سطح بین المللی برگزار شود.

ثابت قدم وحید با اشاره به آغاز فعالیت ستادهای برگزاری همایش بزرگداشت آیت الله سیدحسن موسوی بجنوردی در آینده ای نزدیک، خاطرنشان کرد: این همایش دارای کمیته هایی نظیر کمیته علمی، ارتباطات، اجرایی و کمیته بین المللی خواهد بود.

وی افزود: اکنون پیش نویس فراخوان همایش تدوین و سیاست گذاری کلی برگزاری آن نیز انجام شده و در هفته های آتی با تصویب آن در جلسه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و نیز طرح و تأیید در نشست شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی، دبیرخانه همایش گرامیداشت آیت الله سیدحسن موسوی بجنوردی به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان شمالی در مورد زمان برگزاری همایش مزبور، گفت: مرحوم آیت الله سیدحسن موسوی بجنوردی شخصیتی فراملی بوده و برخی مکتوبات وی از جمله کتاب «القواعد الفقهیه» او اکنون در زمره کتاب های مرجع حوزه علمیه قم و نجف قرار دارند به همین دلیل برای برگزاری همایش بزرگداشت چنین شخصیتی می بایست کار پژوهشی و تحقیقاتی وسیعی صورت گیرد.

ثابت قدم وحید ادامه داد: با توجه به این هدف گذاری، همایش اصلی بعد از انتشار فراخوان و دریافت آثار و مقالات و سایر روند مرسوم که حدود دو الی سه سال به طول می انجامد، برگزار خواهد شد.

گفتنی است، سیدالعلما والمجتهدین آیت الله سیدحسن موسوی بجنوردی در سال 1274 هجری شمسی در روستای «خراشا» از توابع شهرستان جاجرم استان خراسان شمالی دیده به جهان گشود، پدر وی سید آقابزرگ فرزند سیدعلی اصغر از سادات بزرگوار این منطقه است.

سیدحسن در بجنورد به تحصیلات مقدماتی پرداخت، در سال 1289 شمسی به مشهد رفت و از محضر علمای بزرگی چون حاج فاضل خراسانی، شیخ آقا بزرگ حکیم، کفایی خراسانی، آیت الله قمی، ادیب نیشابوری و غیره بهره مند گشت و از سال 1301 شمسی در حوزه نجف نیز در محضر اساتید بزرگی چون سیدابوالحسن اصفهانی، میرزای نائینی و آقا ضیاءالدین عراقی به تکمیل تحصیلات خود پرداخت.

این عالم بزرگ که علاوه بر فقاهت و تسلط بر مبانی اصولیه یکی از بزرگ ترین فیلسوفان جهان اسلام به شمار می آمد، سرانجام در سال 1354 هجری شمسی پس از 80 سال عمر بابرکت در نجف اشرف درگذشت و در صحن مطهر امیرالمومنین علی(ع) در جوار مزار سیدابوالحسن اصفهانی به خاک سپرده شد. القواعد الفقهیه چاپ شده در هفت جلد، منتهی الاصول در دو جلد، حاشیه بر عروة الوثقی، حاشیه بر وسایل، ذخیرة المعاد، رساله فی الرضا و کتاب فی الحکمة قولنا فی الحکمة که شرح بر اسفار صدرالدین شیرازی است برخی از مکتوبات این عالم ربانی به شمار می روند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار