مدیر جهادكشاورزی شیراز :

هیچ مزرعه كاشت سبزیجاتی در شهرستان شیراز با فاضلاب آبیاری نمی‌شود

خبرگزاری پانا: مدیر جهاد كشاورزی شهرستان شیراز گفت: هیچ مزرعه كاشت سبزی‌جاتی در شهرستان شیراز با فاضلاب آبیاری نمی‌شود و در بازرسی‌های متعدد انجام شده تنها دو مورد تخلف دیده شد كه یك مورد به كشت گیاه جارو و موردی هم مزرعه جو بود كه آنهم اقدامات لازم برای معرفی متخلفین به مراجع قانونی انجام شده است.

کد مطلب: ۳۵۹۴۱۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا، علی دهقان‌فارسی در نشست خبری خود با خبرنگاران بیان کرد: در سال زراعی جاری، خشكسالی تاكنون بالغ بر 157 میلیارد تومان خسارت وارد كرده که بیشترین میزان خسارت مربوط به بخش گندم آبی با 97 میلیارد تومان بوده است.
وی با بیان اینكه كاهش بارندگی در ترازهای بلندمدت و همچنین فاصله بارندگی‌ها زیان‌های زیادی به كشاورزی وارد كرده است، گفت: در سال زراعی جاری در ایستگاه شیراز 29 درصد و در ایستگاه زرقان 27 درصد كاهش در میانگین بارندگی بلندمدت را شاهد بوده‌ایم.
این مقام مسئول با یادآوری اینكه فاصله بارندگی در فصل زمستان در شهرستان شیراز به 2 ماه رسیده است، این موضوع را یكی از آسیب‌زاترین عوامل دانست و گفت: كاسته شدن روان‌آبها موجب كاهش ذخیره آب سدها شده است، بطوریكه به‌عنوان مثال در حوزه آب ریز سد درودزن امسال 120 میلیون مترمربع رهاسازی آب داشتیم حال آنكه این میزان در سال‌‌های گذشته به 450 میلیون مترمربع نیز می‌رسید.
وی در عین‌حال با رد این نكته كه بخش كشاورزی عامل بشترین هدرروی آب است، گفت: امروز وضعیت بهره‌وری به سمت مدرن‌شدن سیستم‌ها پیش رفته و بالغ بر 40 درصد مزارع با روش‌های آبیاری نوین، آبیاری می‌شود.
دهقان‌فارسی تصریح كرد: در سطح شهرستان شیراز آبیاری قطره‌ای 90 درصد راندمان، بارانی 70 درصد و آبیاری سطحی تا 40 درصد راندمان دارد، لذا هدرروی آب در این بخش به میزانی كه بعضا از سوی منتقدان مطرح می‌شود نیست.
وی با تاكید براین نكته كه كشاورزان در استفاده از منابع آبی، دلسوزی و نگرانی بیشتری نسبت به سایر افراد دارند، گفت: خشكسالی بیشترین خسارت‌ها را به بخش كشاورزی و كشاورزان وارد كرده است.
دهقان‌فارسی گفت: یكی از راهكارها استفاده از آب برگشتی است، اما در شیراز هنوز سیستم‌های بهره‌برداری از آب برگشتی یا پساب تصفیه‌خانه‌ها تكمیل نشده است.
او همچنین آبیاری مزارع و كشتزارها در شرق شیراز با فاضلاب را رد و تصریح كرد: هیچ مزرعه كاشت سبزی‌جات و محصولات تازه‌خوری در سطح این شهرستان با فاضلاب آبیاری نمی‌شود و در بازرسی‌های متعدد انجام شده تنها دو مورد تخلف دیده شد كه یك مورد به كشت گیاه جارو و موردی هم مزرعه جو بود كه آنهم اقدامات لازم برای معرفی متخلفین به مراجع قانونی انجام شده است.

دهقان‌فارسی البته تایید كرد كه بخشی از فاضلاب شهر شیراز در منطقه شرقی این شهر بدون آنكه مهارو تصفیه شده باشد وارد دریاچه مهارلو می‌شود.

این مقام مسئول در خصوص ساخت و ساز و تغییر كاربری اراضی كشاورزی در محدوده‌های حریم شهرستان شیراز و ساخت واحدهای مسكونی در این اراضی، گفت: حفظ كاربری‌ها و جلوگیری از ساخت و ساز در اراضی كشاورزی هم از وظایف جهادكشاورزی و هم از وظایف شهرداری‌ها است.

وی ادامه داد: در این خصوص ما به دوستان شهرداری انتقاداتی داشته و معتقدیم برخی از تغییر كاربری‌ها بدون طی روال قانونی در جهادكشاورزی انجام شده است.

دهقان‌فارسی تصریح كرد: هنوز هم اعتقاد داریم كه بخش اعظمی از اقتصاد استان فارس و شهرستان شیراز، بر دوش بخش كشاورزی است و این بخش می‌تواند پاسخگوی نیازهای اقتصادی باشد.

وی با اشاره به واگذاری 35 مورد از وظایف جهادكشاورزی شیراز به بخش خصوصی و تلاش برای اشتغالزایی در این حوزه، از آماده بهره‌برداری شدن 4 طرح صنعتی در حوزه صنایع تبدیلی و دامپروری در شیراز به ارزش حدود 10 میلیارد تومان برای افتتاح در هفته جهادكشاورزی خبر داد.

دهقان‌فارسی همچنین با رد نظرات طرح شده در خصوص میزان آب مصرفی برای تولید هركیلوگرم محصولات كشاورزی، گفت: برای تولید هر یك كیلوگرم ماده خشك، یك مترمربع آب مصرف می‌شود، محصولاتی نظیر هندوانه یا گوجه‌فرنگی، محصول خشك محسوب نمی‌شود.

مدیرجهادكشاورزی شهرستان شیراز در عین‌حال تصریح كرد كه صادرات بعضی محصولات مانند گوجه‌فرنگی، هندوانه و ... به‌نوعی صادرات آب محسوب می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار