عضو شورای اسلامی شهر شیراز:

سد تنگ سرخ هم مجوز دارد و هم ردیف اعتباری

خبرگزاری پانا: عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت:سد تنگ سرخ نه تنها مصوبه ردیف بودجه مجلس شورای اسلامی را دارد بلکه در کمیته کارشناسی نقطه سنجی و تعیین سدها نیز که مرکب از اساتید دانشگاه و مشاوران احداث سد از خارج از وزارت نیرو هستند، بررسی و تأیید شده است.

کد مطلب: ۲۸۴۴۵۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، محسن معین اظهار داشت: سد تنگ سرخ نه تنها مصوبه ردیف بودجه مجلس شورای اسلامی را دارد بلکه در کمیته کارشناسی نقطه سنجی و تعیین سدها نیز که مرکب از اساتید دانشگاه و مشاوران احداث سد از خارج از وزارت نیرو هستند، بررسی و تأیید شده است.

عضو شورای اسلامی شهر شیرازدر خصوص مطرح شدن نگرانی در خصوص خشک شدن احتمالی دریاچه مهارلو(نمك) نیز گفت: پس از اجرای سد تنگ سرخ، امکان اجرای کانال بتونی در طول مسیر رودخانه خشک فراهم می‌شود که این امر از نفوذپذیری رودخانه کم کرده و منجر به پرآبی رودخانه خشک و تغذیه بیشتر دریاچه می‌شود.

این عضو شورای اسلامی شهر شیراز با تأکید بر اینکه ظرفیت حجمی سد تنگ سرخ معادل تنها 3 درصد از حجم دریاچه مهارلو است، اعلام کرد: چندی پیش سمینار یک روزه‌ای با حضور اساتید دانشگاه شیراز، از جمله دکتر رییسی، دکتر بیدختی و دکتر جوان، همچنین معترضین طرح، توسط وزارت نیرو برگزار شد.

معین گفت: در انتهای آن نشست یك‌روزه، مسؤولین محیط زیست بر رفع شبهات موجود پیرامون استحکام و پایداری سد و تأثیرش بر کم آبی دریاچه نمک اذعان داشته و با اجرای سد موافقت کردند.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: پیش تر نیز کارشناسان داخلی و خارجی از محل سد بازدید کرده‌اند و برای ادامه ساخت این سد مانعی وجود ندارد. بنابراین ابهاماتی که در خصوص پایداری، استحکام و ایمنی این پروژه مطرح شده بیشتر حاشیه سازی است تا دلسوزی و نگرانی‌های کارشناسانه!

عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: سد تنگ سرخ، از پروژه‌های ملی مصوب است كه هم مجوز دارد و هم ردیف اعتباراتی به آن اختصاص داده شده است.

در ادامه رضا محمدیان با ابراز تاسف از برخی اخبار منتشر شده از سوی بعضی رسانه‌ها، تاكید كرد: لازمه اطلاع‌رسانی داشتن اطلاعات كافی است، رسانه نباید به‌دنبال حاشیه سازی باشد.

رئیس كمیسیون عمران شورای اسلامی شهر شیراز اضافه كرد: سد تنگ سرخ از دو سال قبل دارای ردیف اعتباری دولتی است، اگر پروژه‌ای مجوز نداشته باشد كه به آن ردیف بودجه اختصاص داده نمی‌شود.

وی تصریح كرد: طبق مصوبه شورای سوم شهر شیراز، 50 درصد هزینه احداث سد باید توسط دولت و 50 درصد توسط شهرداری تامین و پرداخت شود كه تاكنون نیز به شكل نسبی این تعهدات عمل شده است.

وی هدف از احداث این سد و تبدیل فضای پیرامونی آن به مجموعه گردشگری را علاوه بر جلوگیری از سیلاب‌های فصلی و تکرار حادثه تلخ جاری شدن سیل در شیراز (که منجر به کشته شدن یازده نفر از همشهریان شد) اشتغال‌زایی و تقویت جاذبه‌های گردشگری شیراز دانست.

محمدیان گفت: برخی عنوان می‌كنند احداث این سد منجر به خشک شدن دریاچه نمک می‌شود! حال آنكه سهم تغذیه دریاچه نمك از محدوده تنگ سرخ كمتر از 5 درصد است و بیشترین آب‌ریز این دریاچه مربوط به شاخه‌های فصلی رودخانه‌های سعدی و دروازه‌قرآن و دره‌پیری و بند نهراعظم است.

این عضو شورای اسلامی شهر شیراز خاطرنشان كرد: پیرو هماهنگی‌های انجام شده با سازمان آب، مقرر شده است از آب زهکش شیراز که هم اکنون به سمت سروستان جاری‌ است سهمی برای انتقال به دریاچه نمك و سهمی برای آبیاری فضای سبز شیراز اختصاص داده شود.

وی گفت: ظرفیت اسمی سد در ابتدا 25 میلیون متر مکعب بود اما پس از انجام اصلاحات و کارشناسی‌های محیط زیست، این حجم به 19 میلیون متر مکعب کاهش یافته است. از طرفی حجم اسمی ذخیره دریاچه نمک 500 میلیون متر مکعب است بنابراین هیچ مشکلی از منظر زیست محیطی در محدوده اجرای سد وجود ندارد.


ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار