سفر هیئت عالی رتبه حقوق بشر ایران به ژنو

خبرگزاری پانا: هیئت عالی رتبه حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی دكترمحمدجوادلاریجانی به منظور شركت در بیستمین نشست بررسی دوره‌ای جهانی حقوق بشر (یو. پی. آر) عازم ژنو شد.

کد مطلب: ۲۷۵۴۰۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، مكانیزم بررسی دوره‌ای جهانی، مهمترین مكانیزم حقوق بشری سازمان ملل متحد است كه هر 4 سال یكبار به بررسی دوره‌ای وضعیت حقوق بشر همه كشورهای جهان می‌پردازد و پس از آن توصیه‌هایی به كشورها برای ارتقاء وضعیت حقوق بشر آنها صورت می‌گیرد.

دوره نخست این بررسی‌ها از سال 2008 تا 2011 صورت گرفت و هم اكنون شورای حقوق بشر، دومین دور این بررسی‌ها را آغاز كرده است كه بررسی وضعیت حقوق بشر ایران برای دومین بار در دستور كار قرار دارد. بیستمین نشست بررسی دوره‌ای جهانی از 27 اكتبر، پنجم آبان ماه آغاز می‌شود و تا 7 نوامبر 16 آبان ماه ادامه خواهد داشت.

هیات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران متشكل از مسئولان بلندپایه مختلف از سه قوه قضاییه، مقننه و مجریه روز جمعه در جلسه بررسی دوره‌ای جهانی، در محل شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو شركت خواهد كرد تا دومین گزارش و نیز عملكرد خود در خصوص توصیه‌های مطرح شده برای ایران از سوی نشست قبلی این ساز و كار جهانی در بهمن ماه 1388 را ارائه كند.

در دوره نخست یو. پی. آر، الزامات و تعهدات حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران، در شورای حقوق بشر مورد ارزیابی قرار گرفت و توصیه‌ها و پیشنهاداتی از سوی این مكانیزم به ایران شد و نهایتاً گزارش یو. پی. آر ایران با اجماع به تصویب شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد رسید.

در این دور، ایران ضمن تشریح دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های حقوقی، قضایی، اجتماعی، علمی و فرهنگی به تشریح فعالیت‌های انجام شده در خصوصص توصیه‌هایی كه در دور گذشته توسط ایران مورد پذیرش قرار گرفته خواهد پرداخت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار