خوردن چه مواد غذایی در مدرسه ممنوع است؟

ممنوعیت فروش پفک، نوشابه و فلافل در بوفه ها

خبرگزاری پانا: کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه گفت: بر اساس ابلاغیه بین آموزش و پرورش و وزارت بهداشت، میان وعده ها برای دانش آموزان در طول مدارس بسیار مهم و موثر هستند. بنابراین باید این وعده سالم به آن ها عرضه شود که حداقل ویتامین ها و پروتئین ها را داشته باشد.

کد مطلب: ۲۶۴۰۸۶
لینک کوتاه کپی شد

آرزو چراغی در گفت و گو با خبرنگار آموزش و پرورش پانا، درباره تغذیه دانش آموزان در بوفه های مدارس گفت: دستورالعمل اجرایی پایگاه تغذیه سالم یا بوفه مدارس را وزارت آموزش و پرورش با همکاری وزارت بهداشت به تمام مدارس ابلاغ کرده است.

وی ادامه داد: بر اساس این ابلاغیه میان وعده ها برای دانش آموزان در طول مدارس بسیار مهم و موثر هستند، بنابراین باید وعده سالم به آن ها عرضه شود که حداقل ویتامین ها و پروتئین ها را داشته باشد.

شرایط بوفه ها

چراغی بیان کرد: پایگاه های تغذیه سالم یک سری شرایط دارند که باید مکان مناسب و شخص اداره کننده بوفه موارد بهداشتی را رعایت کند.

کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه افزود: پایگاه های تغذیه سالم باید دارای قفسه بندی مناسب باشد، همچنین کف قابل شست و شو داشته باشد.

وی به موارد ملزم شده برای افراد داخل بوفه ها اشاره کرد و گفت: افرادی که در بوفه های مدارس هستند، باید کارت سلامت داشته باشند، دستکش یک بار مصرف استفاده و بهداشت فردی را رعایت کنند.

شرایط مواد غذایی

چراغی یادآور شد: مواد غذایی مجاز باید دارای بسته بندی مناسب، مواد غنی شده و دارای تاریخ تولید و انقضا باشد.

کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه ادامه داد: تهیه و طبخ مواد غذایی بسیار مهم است و در مکان های خارج از مدرسه کاملا ممنوع است. برای فروختن میوه در بوفه ها هم باید تماما بسته بندی شده به دانش آموزان عرضه شود.

وی افزود: مواد غذایی مجاز مانند خشکبار، شیر و فرآورده های آن، نوشیدنی و آبمیوه طبیعی و میوه های بسته بندی شده، بیسکویت بدون کرم، ساندویچ های ساده می تواند به دانش آموزان عرضه شود.

وی همچنین بیان کرد: غذاهای پختنی مانند سوپ، عدسی، سمنو و شیربرنج هم می تواند به دانش آموزان عرضه شود.

چراغی به مواد غذایی غیر مجاز اشاره کرد و گفت: انواع چیپس، پفک، چوب شور، انواع نوشابه های گازدار، سوسیس، کالباس و همبرگر، سالاد الویه، فلافل، لواشک و آلو، آبمیوه های اسانس دار و پفیلا جز مواد غذایی غیر مجاز هستند، که نباید در مدارس عرضه شود.

کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه عنوان کرد: بازرس ها بستگی به مدارس تحت پوشش خود، از مدارس و بوفه های آن دیدن می کنند تا تخلفی در عرضه مواد غذایی نشود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار