مدیر کل آموزش و پرورش فارس تاکید کرد:

ضرورت رفع تعارض الگوی تربیتی در خانواده و مدرسه

خبرگزاری پانا: آذری گفت: همه خانواده ها فرزندان را سرمایه های خودشان می دانند و ما جزو کشورهایی هستیم که خانواده ها فوق العاده برای فرزندانشان سرمایه گذاری می کنند .

کد مطلب: ۲۳۴۵۰۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، حمیدرضا آذری در برنامه زنده تلویزیونی کاشانه مهر از شبکه فارس بااشاره به دغدغه اولیا درتربیت داش آموزان افزود:باید این دیدگاه همراه با علم و قواعد تربیتی و آموزش و پرورش صحیح باشد .
مدیر کل آموزش و پرورش فارس گفت:هم ما و هم خانواده دست به دست هم بدهیم تا تعارض الگو به وجود نیاید. هر آنچه در مدرسه و خانواده گفته می شود با هم مطابقت داشته باشند تا فرزندان دچار تعارض الگو نشوند .
آذری با تاکید بر اینکه خانواده ها بدون شک مهمترین نقش و تاثیر را در فرهنگ سازی شهروندان و فرزندانشان دارند ابراز داشت: ما هم در آموزش و پرورش مخاطب اصلی مان بعد از دانش آموزان ، پدران و مادران هستند و فرهنگ از طریق آموزش ، انتقال داده می شود .
وی بااشاره به اینکه خانواده به عنوان یک نهاد بسیار تاثیر گذار در جامعه پذیری و انتقال فرهنگ به فرزندان اولین و اساسی ترین نقش را در فرهنگ پذیری فرزندان دارد تصریح كرد:اگر خانواده ها به این امر مهم توجه و اهتمام داشته باشند خدمت بزرگی به جامعه کرده اند و ما هم اعتقادمان بر این است که بعد از خانواده دومین عامل تاثیر گذار در انتقال فرهنگ به عنوان یک عامل محیطی مدرسه است .
مدیر کل آموزش و پرورش فارس با اشاره به نامگذاری امسال به نام سال فرهنگ و اقتصاد گفت: مطمئنا این دو موضوع همه جامعه را تحت تاثیر قرار می دهند و نقش نهاد خانواده و آموزش و پرورش در این خصوص بسیار مؤثر است .
آذری ادامه داد:اگر ما بتوانیم در این دو مقوله گام های بزرگی برداریم و موفقیت هایی را کسب نماییم همه شهروندان کشورمان از آثار آن بهره مند می شوند ، اما بحث اصلی ما فرهنگ است ، هرچند اقتصاد هم به نحوی تحت تاثیر فرهنگ قرار می گیرد .
وی با اشاره به اینکه 250 تعریف مختلف از فرهنگ ارائه شده است خاطرنشان كرد : تعدد این تعاریف نشانه گستردگی فرهنگ است و بیانگر این است که فرهنگ مجموعه ای از دانش ها، باورها، اخلاق ، قوانین ، هنرها است همه این ها دست به دست هم داده و فرهنگ یک جامعه را تشکیل می دهند .
مدیر کل آموزش و پرورش فارس یاد آور شد : خانواده و مدرسه دو نهاد بسیار تاثیر گذار در انتقال فرهنگ هستند که هر چقدر در این برنامه ریزی ، سرمایه گذاری و تلاش بیشتری داشته باشیم مطمئنا جامعه از آن بهره مند می گردد و همین اقتصادی هم که گفته می شود به نحوی تحت تاثیر فرهنگ است .
وی با تاکید بر اینکه صرفه جویی امری فرهنگی است گفت : نوع تربیت و آموزش بر مسائل اقتصادی تاثیرات چشمگیری دارد چنانچه اگر این امر به درستی تحقق یابد می تواند بر مسائلی همچون تولید کالا های استاندارد ، صرفه جویی در مصرف انرژی و بسیاری از مسائل اقتصادی مؤثر باشد .
آذری با اشاره به بحران کم آبی در سالهای اخیر عنوان كرد : صرفه جویی در مصرب آب هم امری فرهنگی است که به اقتصاد کمک می کند ، تصور کنید 12 میلیون دانش آموز اگر روزانه یک لیتر آب صرفه جویی کنند چه اتفاق مثبتی رخ خواهد داد بنا بر این اگر انسانها درست تربیت شوند بر روی همان اقتصاد هم تاثیر خواهد داشت و اقتصاد کشور به بالندگی و رشد می رسد .
مدیرکل آموزش و پرورش فارس افزود : اگر دانش آموزان در امور فرهنگی ، اجتماعی شهری درست آموزش ببینند این آموزش ها در رشد و توسعه همه جانبه شهر ها نقش مؤثری را ایفا می نمایند، که این نشان می دهد ما در آموزش و پرورش به کمک خانواده ها می توانیم بسیاری از مشکلات جامعه را برطرف کنیم .
وی در ادامه با تاکید براینکه اقتصاد و فرهنگ پایه های اصلی هر نظام هستند،خاطر نشان ساخت: مقام معظم رهبری هم در پیام نوروزی خود در سال 93 به این دو موضوع مهم توجه کرده اند و لازمه تحقق این هدف این است که ما مسئولین برنامه ریزی درست داشته و به آن اعتقاد و باور داشته باشیم تا بتوانیم انشاءالله نتیجه لازم را بگیریم .
دبیر شورای آموزش و پرورش استان فارس با بیان اینکه امسال قریب به 900 هزار دانش آموز در این استان به تحصیل مشغولند گفت : این دانش آموزان در 8000 مدرسه و زیر نظر قریب به 75 هزار معلم و کارمند به فراگیری فعالیت های آموزشی ، پرورشی ، فرهنگی و علمی مشغول هستند .
وی همچنین گفت: در استان حدود 56 هزار بازنشسته فرهیخته فرهنگی حضور دارند که بیانگر پتانسیل و پشتوانه علمی، فرهنگی آموزش و پرورش به عنوان یکی از تاثیر گذار ترین دستگاه های اجرایی کشور از لحاظ کمی و کیفی است .
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه دوران ابتدایی مؤثر ترین زمانی است که شخصیت دانش آموز در آن شکل می گیرد ، گفت : در این دوران دانش آموز الگوپذیری زیادی دارد و به معلمان و مربیان خود کاملا توجه داشته و همیشه دوست دارد مثل آنان باشد . لذا معلم یکی از الگوهای تاثیر گذار در دوران زندگی او محسوب می شود .
آذری با بیان اینکه کسانی هستند که معلم دوران ابتدایی خود را هرگز فراموش نمی کنندگفت : به همین علت ما هر قدر در دوران ابتدایی تلاش کنیم و از معلمینی استفاده کنیم که از تخصص و اطلاعات کافی خصوصا در زمینه روانشناسی برخوردار باشند و به دانش آموزان محبت ورزیده و به آنان شخصیت بدهند و ارتباط خوبی با دانش آموز و خانواده او داشته باشند در انتقال فرهنگ فرزندانمان موفق تر هستیم .ش
از همین کودکی می توان نظم و انظباط ، احترام به والدین و احترام به هم نوعان را به آنها آموزش داد و فرهنگ صحیح را به آنان انتقال داد .
وی افزود فرهنگ از طریق آموزش انتقال داده می شود بنابر این وقتی دانش آموز فضایل و خصوصیات و ویژگی های مثبت همچون امانت داری ، خوش اخلاق ، نظم ، تکریم والدین و هم نوعان تخصص ، تعهد ، وفای به عد و ... را در معلمش دید و در خانواده هم همین ارزشها و آموزش ها رعایت شد، بدون شک این فرهنگ به فرزندان منتقل می شود .
آذری گفت : همانطور که در کشورهای توسعه یافته بیشترین دغدغه مسوولین ارتقاء آموزش های دوران ابتدایی و معلمین این دوره هستند ، ما هم از دولتمردان و تصمیم گیرندگان انتظار داریم که دوره ابتدایی را فراموش نکرده و برای معلمان ابتدایی برنامه ریزی و سرمایه گذاری ویژه ای داشته باشند تا این معلمان بتوانند با طراوت و شادابی سر کلاس در س حاضر شوند .
وی خاطر نشان ساخت : امسال مسئولین آموزش و پرورش استان سعی می نمایند تا در شورای برنامه ریزی در تصمیم گیری ها بیشترین تلاش ها برای ارتقاء دوره ابتدایی صورت پذیرد ، تا بتوانیم واقعا بخشی از مشکلات این دوره را کم کنیم .
مدیر کل آموزش و پرورش فارس افزود : مهمترین دغدغه آموزش و پرورش در حال حاضر این است که مشکلات معلمین ابتدایی با همکاری مجلس شورای اسلامی در زمینه تصویب افزایش فوق العاده شغل آنان رفع شده و این عزیزان به صورت ویژه دیده شده و مورد تکریم و احترام خانواده ها ، جامعه و تصمیم گیرندگان مملکت باشند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار