فرسودگی 35 تا 40 درصد شبکه آب کرمانشاه

خبرگزاری پانا: مدیریت آب و فاضلاب شهر کرمانشاه با اشاره به فرسودگی 35 تا 40 درصدی شبکه آب شهر کرمانشاه، گفت: در روزهای گرم سال سرانه مصرف آب در شهر کرمانشاه گاها به 300 لیتر در شبانه روز هم می‌رسد.

کد مطلب: ۲۳۴۱۵۴
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش خبرگزاری پانا، برومند فخاری با اشاره به سرانه بالای مصرف آب در کرمانشاه، گفت: استاندارد جهانی در سرانه مصرف 150 لیتر در شبانه روز است. اما در کشور ما سرانه مصرف آب در هر شبانه روز 190 لیتر است، اما این رقم در شهر کرمانشاه به با توجه به مطالعات مشاورین به 240 لیتر می‌رسد.
وی ادامه داد: در روزهای گرم سال که برای شست و شو و استفاده از کولرهای آبی بیش تر از آب استفاده می‌شود، سرانه مصرف گاها تا 300 لیتر افزایش پیدا می‌کند.
به گفته این مسئول: هم اکنون آب شرب شهر کرمانشاه از 140 حلقه چاه عمیق، دو دهنه سراب، به نامهای تاقبستان وقنبر در شمال و جنوب شهر، همچنین یک رشته قنات در جنوب غربی شهر و قسمتی از آب سدگاوشان تامین می‌شود.
‌مدیریت آب و فاضلاب شهر کرمانشاه با اشاره به منابع محدود آب شهر کرمانشاه، افزود: در سال‌های اخیر به دلیل کاهش بارندگی‌ها و خشکسالی‌های پی در پی شاهد فروکش کردن سطح آب منابع آب شهر کرمانشاه بودیم و این موضوعی نیست که با یک یا دو سال بارندگی مناسب رفع شود.
فخاری با تاکید بر لزوم صرفه جویی خصوصا در ماه‌های گرم سال، اظهار کرد: با صرفه جویی حداقل 10 تا 15 درصدی هر شهروند می‌تواند آب شرب مورد نیاز حدود 30 هزار مشترک را تامین کند.
وی از مردم خواست، با ایجاد سایبانهای مناسب جهت محل کولرهای آبی تا حد امکان مصرف این دستگاهها را به حداقل برسانند، هنگام شست و شوی لباس از ظرفیت کامل لباسشویی استفاده نمایند، در ساعات گرم باغچه‌ها را آبیاری نکنند، هنگام مسواک زدن شیر آب را باز نگذارند و از آب شرب برای شست شوی اتومبیل، حیاط منزل و معابر استفاده نکنند.
‌مدیر آب و فاضلاب شهر کرمانشاه با بیان اینکه کرمانشاه هم اکنون حدود 210 هزار مشترک آب دارد، یادآوری کرد: اگر هر یک از این مشترکین یک کولر آبی داشته باشند، مصرف این کولرها معادل یک پنجم مصرف آب کل شهر کرمانشاه و نزدیک به 500 لیتر در ثانیه خواهد بود.
فخاری در ادامه خاطرنشان کرد: در کرمانشاه حدود 1700 کیلومتر شبکه و خط انتقال آب وجود دارد که 35 تا 40 درصد آن فرسوده است.
وی از اصلاح 31 کیلومتر از شبکه های آب در سال گذشته خبر داد و افزود: وجود شبکه‌های فرسوده خود باعث هدررفت آب است، که متاسفانه به دلیل نبود اعتبار کافی، توان این شرکت از محل درآمدهای داخلی جهت اصلاح شبکه در سال بیشتر از این مقدار نخواهد بود.
به گفته این مقام مسئول، هم اکنون درصد آب بدون درآمد شهر کرمانشاه 29 درصد از کل تولید است که ناشی از خطای کنتورها، شکستگی‌ها، مصارف غیرمجاز و ... است و درآمد ناشی از آن به شرکت آب و فاضلاب باز نمی‌گردد.
فخاری تصریح کرد: هم اکنون آب شرب مناطق مرتفع کرمانشاه طی چهار مرحله از شمال شهر به سمت جنوب شهر پمپاژ می شود و همین امر باعث می شود گاهی شاهد قطعی و یا افت فشار مشترکین باشیم، زیرا در این مسیر احتمال قطعی برق و یا مشکلات تأسیساتی در ایستگاه های پمپاژ وجود دارد.
گفتنی است: کمبود مخازن ذخیره در سیستم آبرسانی کرمانشاه نیز دلیل بر علت می باشد.ظرفیت کل مخازن ذخیره آب موجود شهر کرمانشاه حدود 160هزار متر مکعب است که در حال حاضر نیاز به حداقل 92 هزار متر مکعب مخزن ذخیره دیگر می باشد.
وی با بیان اینکه صرفه جویی در مصرف آب به نوبه خود می تواند مانع از قطعی و یا افت فشار خصوصا در ارتفاعات شود، از مردم خواست در مصرف آب صرفه جویی کنند و هر شکستگی لوله را سریع به سامانه 122 حوادث و اتفاقات آب و فاضلاب گزارش دهند تا شاهد کمبود آب در روزهای گرم سال نباشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار