همایش بزرگداشت «عبدالقادر مراغه‌ای» برگزار می‌شود

برپایی نمایشگاهی از ابزار و آلات موسیقی 7 هزار ساله ایران در مراغه

خبرگزاری پانا:مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از برپایی نمایشگاهی از ابزار و آلات موسیقی 7 هزار ساله ایران در شهر مراغه خبر داد.

کد مطلب: ۲۲۵۳۹۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، فرزین حق‌پرست اظهار کرد: این همایش یک روزه، بیستم خردادماه همزمان با روز جهانی صنایع دستی در مراغه برگزار می‌شود.

وی افزود: در کنار این همایش نمایشگاهی نیز در موزه ایلخانی شهر مراغه با عنوان «ساز نو، نوای کهن» افتتاح می‌شود.

حق‌پرست تشریح کرد: در این نمایشگاه پیشینه موسیقی ایران از 7 هزار سال پیش تاکنون با نمایش سازها و ابزارآلات موسیقی کشور از هزاره 4 پیش از میلاد تا دوره معاصر، در معرض دید علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی، موزه ملی ایران، موزه سفال و آبگینه ایران، موزه رضا عباسی، کاخ موزه نیاوران و موزه قاجار تبریز را موزه‌هایی عنوان کرد که ابزارآلات موسیقی آنها برای نمایش به این نمایشگاه منتقل شده‌اند.

حق‌پرست همچنین سازهای ابداعی استاد ژاله را دیگر بخش این نمایشگاه عنوان کرد و گفت: محمدرضا ایلدار ژاله هنرمند ساخت ساز از مشکین‌شهر است که 10 ساز آرشه‌ای و مضرابی را ابداع کرده که برخی از آنها در فیلم‌ها و نمایش‌های کارگردانان مطرحی چون بهرام بیضایی به کار رفته است.

وی با اشاره به پخش فیلم مستند «6 قرن و 6 سال» ساخته مجتبی میرطهماسبی، خاطرنشان کرد: این مستند که در مورد زندگی عبدالقادر مراغه‌ای است که امسال سیمرغ بلورین بهترین مستند جشنواره فیلم فجر را دریافت کرده است.

یادآور می‌شود، استاد عبدالقادر مراغه‌ای هنرمند و نوازنده برجسته موسیقی ایران در قرن هشتم هجری قمری است که لقب معلم ثانی را در موسیقی دارد. وی نوازنده‌ چیره‌دست ساز عود بوده که در خوشنویسی، شعر و نقاشی تبحر داشته و حافظ قرآن کریم نیز بوده است. از وی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین نظریه‌پردازان موسیقی یاد می‌شود.

برخی از آهنگ‌ها و تصنیف‌های عبدالقادر مراغه‌ای را گروهی به همین نام به سرپرستی محمدرضا درویشی و با صدای محمدرضا شجریان به نام «شوق نامه» دوباره‌خوانی کرده‌اند. عبدالقادر مراغه‌ای همچنین تالیفاتی به زبان فارسی در زمینه موسیقی از خود به جای گذاشته است.

لازم به ذکر است، محمدرضا درویشی مهمان ویژه همایش بزرگداشت استاد عبدالقادر مراغه‌ای در شهر مراغه خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار