وزیر علوم خبرداد:

تجمیع دانشگاه‌ های غیرانتفاعی کوچک استان‌ ها/ برخورد با پذیرش غیرقانونی دانشجوی دکتری

خبرگزاری پانا: تجمیع دانشگاه های غیرانتفاعی کوچک، برخورد وزارت علوم با پذیرش غیرقانونی دانشجوی دکتری در برخی دانشگاه‌ ها، تجهیزات دانشگاهی، مشکلات ارز دانشجویی و برابر شدن وزن مرحله مصاحبه و کتبی آزمون دکتری سال 92 از مهم ترین مباحث وزیر علوم در نشست خود با خبرنگاران بود.

کد مطلب: ۲۱۲۵۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی پانا، کامران دانشجو عصر روز پنج شنبه در حاشیه مراسم گردهمایی روسای دانشگاه ها در نشستی خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به استقبال از ایجاد پردیس ‌های اقماری دانشگاه ‌های مادر اظهار داشت: هم اکنون تعدادی از دانشگاه ‌های مادر دارای پردیس هستند و در صورتی که بخواهند آن را گسترش دهند نیز حمایت می ‌کنیم.

وزیر علوم تصریح کرد: برای دانشگاه ‌های کوچک تر نیز بودجه و عضو هیات علمی بیشتری جذب خواهیم کرد، و استقبال از پردیس ‌های اقماری دانشگاه ‌های مادر در تضاد با توسعه دانشگاه‌ ها در مناطق دیگر و یا تبدیل به دانشگاه مادر شدن، نیست.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تجمیع دانشگاه ‌های کوچک‌ تر اظهار داشت: ما در مرحله اول این پیشنهاد را به دانشگاه ‌های غیر انتفاعی داده ‌ایم که با هم تجمیع شده و یک کنسرسیوم تشکیل دهند، چرا که تعدادی از این دانشگاه ‌ها بدون دانشجو می‌ ماندند و برای آنها صرفه اقتصادی نداشت.
دانشجو در ادامه سخنان خود درخصوص پذیرش غیر قانونی دانشجویان پولی در دوره دکتری برخی دانشگاه ‌ها افزود: در دو مورد دانشگاه می‌ تواند شهریه اخذ کند، یکی در واحدهای بین‌ الملل خود که این امر از طریق توافق با سازمان سنجش و برگزاری آزمون داخلی انجام می ‌گیرد و دیگری پذیرش دانشجوی شهریه‌ ای مازاد بر ظرفیت پذیرش اعلام شده از سوی وزارت علوم است.
وی با بیان اینکه پذیرش دانشجوی شهریه ‌ای از طریق آزمون نیمه متمرکز دکتری و با هماهنگی سازمان سنجش صورت می‌ گیرد، گفت: اگر این روند طی نشود، قطعا با دانشگاه موردنظر برخورد می‌ کنیم.
وزیر علوم با اشاره به برگزاری آزمون دکتری در تاریخ 18 اسفند ماه خاطرنشان کرد: همچنین آزمون کتبی، تخصصی‌ تر خواهد شد و ما هر سال پس از برگزاری آزمون عملکرد را بررسی می‌ کنیم و تصمیمات نهایی را اتخاذ می‌ کنیم.
کامران دانشجو همچنین در ادامه سخنان خود با اشاره به مشکلات دانشگاه‌ ها در زمینه تجهیزات با توجه به مشکلات ارزی گفت: هیچ مشکلی در زمینه تجهیزات دانشگاهی نداریم و نخواهیم داشت، چرا که هنر مدیریت در این است که در تحریم‌ ها بتوانیم شرایط را به درستی مدیریت کنیم.
وی درخصوص مشکلات ارز دانشجویی نیز گفت: ما در کشور در زمینه ارز دارای مشکلات هستیم که به تبع مقداری از این بار نیز بر روی دانشگاه ‌ها وارد می ‌شود. ما از دو سال پیش اعلام کردیم که تمام دانشجویان کاردانی و کارشناسی که در خارج از کشور تحصیل می ‌کنند، می‌ توانند به کشور بازگشته و در دانشگا‌ه‌ های هم تراز با هزینه برابر به تحصیل خود ادامه دهند.
وی تصریح کرد: در رشته ‌های دارای اولویت برای اعزام دانشجو مشکل تامین ارز نداریم. البته بیان این مطالب به این دلیل نیست که ما نمی‌خواهیم مشکل دانشجویان خارج را حل کنیم. چنانچه در حال حاضر تصمیماتی گرفته شده که امیدواریم به زودی مشکلات ارزی این دانشجویان حل شود.
وزیر علوم گفت: با توجه به فعالیت واحدهای بین‌ الملل دانشگاه‌ های بزرگ کشور، این دانشجویان می‌ توانند در واحدهای بین ‌الملل دانشگاه ‌های هم تراز پذیرش شوند و تحصیل خود را ادامه دهند.
دانشجو در ادامه سخنان خود با اشاره به تصمیمات اخیر در خصوص آزمون دکتری 92 نیز گفت: این امر مشکلی ایجاد نمی ‌کند چون بر اساس اعتراض خود دانشجویان بوده است.
وی تصریح کرد: بر اساس نظرسنجی که در آزمون نیمه متمرکز از داوطلبان شد، حدود 75 درصد از داوطلبان خواستار تغییر وزن مرحله مصاحبه و کتبی آزمون دکتری بوده ‌اند، اما با توجه به نظر اساتید دانشگاه‌ ها و اعتراض برخی از دانشجویان درباره سلیقه ‌ای عمل کردن مصاحبه ‌ها به این جمع‌ بندی رسیدیم که وزن مرحله مصاحبه و کتبی آزمون دکتری برابر شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار