نگاهی به فیلم سینمایی خانوم

بیان اختلالات اقتصادی در فیلم تینا پاکروان

خبرگزاری پانا: مسائل اقتصادی برای تولید قصه و فیلم پتانسیل بالایی دارند که امسال هم آثار زیادی در جشنواره فیلم فجر به این موضوع پرداخته‌اند و فیلم خانوم یکی از آنهاست.

کد مطلب: ۱۸۶۱۲۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس فرهنگی پانا؛ این فیلم که از بازیگران مطرحی چون امین حیایی، شقایق فراهانی، سیامک انصاری، اشکان خطیبی، اندیشه فولادوند، پانته آ پناهی ها، فهمیه رحیم نیا، نقی سیف جمالی، حمیرا اعظمی، سوگل خالقی، مجتبی طهماسبی، رضا عزیری و بهزاد فراهانی بهره مند است شبه قصه‌هایی اپیزودیک از مسائل تلخ جامعه دارد که در فیلمنامه به وسیله موضوعی به هم ارتباط داده شده و وجه اشتراک همه بحث همیشگی فقر است.

با کمی تأمل در روایت ماجرای این فیلم متوجه اختلالات اقتصادی می‌شویم که افراد زیادی را قربانی خود کرده و در فضای فعلی کشور شاهد مثال‌های بسیاری هستیم. مسائل اقتصادی چه خرد و چه در سطح کلان در سال‌های اخیر باعث جریان‌ها و اتفاقاتی شده که از لنز ریزبین سینما فضای بسیاری برای تولید فیلم‌های خوب است ولی هنوز از این موضوعات استفاده مفیدی به عمل نیامده البته تلویزیون در این مورد فعال بوده است.

فیلم خانوم هم سعی به پرداختن چنین سوژه‌ای در پیرنگ اجتماعی داشته که کمابیش در بسیاری مسائل موفق بوده است. بهترین نقاط قوت فیلم بازیگری کستی کاملا حرفه‌ای و مدیوم شناس مثل خانواده استاد فراهانی، امین حیایی و چند تن از دیگر هنرمندان سینماست که در کنار تصاویر بسیار اصولی که بیشتر از شیوه کلاسیک فیلمبرداری استفاده داشته و دیگر عوامل مثل نور و طراحی صحنه و لباس‌ها و غیره که به رشد کار کمک کرده‌اند. موسیقی خوب این فیلم که در اپیزودی استفاده ویژه از موزیک داشته نشان از تخصص و هماهنگی کامل کارگردان و موزیسین اثر دارد. گریم‌ها نیز ساده و رئال هستند که در کنار دیگر عوامل، ماجرای فیلم را به زندگی نزدیک تر کرده‌اند.

فیلمنامه می‌توانست بسته تر و کامل تر از این باشد ولی در نوع خودش با دیالوگ‌های روان، ملموس و دیگرگونه در استفاده از کلمات و عبارات به یک اجماع کلی رسیده که تماشاگر از دیدن آن همذات‌پنداری می‌کند. قصه غمگین فیلم هم می‌شد کمی چاشنی شادی داشته باشد تا بوی ابزردیسم ندهد. فضای متشنج یک زندگی افسرده، دیدن مضرات الکل در مدرنیته، ضعف بزرگ خانواده‌های نا مطمئن از فردا و مضامینی دیگر به خوبی در این فیلم دیده می‌شود.

مسائل اقتصادی اگرچه برای جامعه و مردم یک درد بزرگ است ولی در فضای داستان و هنرهای تصویری می‌تواند برآیند مثبتی داشده و در صورتی که سینماگران خوش فکر برای این دست مسائل راهکارهایی را به تصویر بکشند شاید هم راه حلی به زبان سینما دیده شود و هم فضای فیلم‌های این ژنر کمی به لبخند نزدیکتر باشد؛ چنانچه آثار خوبی مثل ناخواسته در این سینما با همین مضمون ساخته شده که راهنمایی مثبت برای فقراست!

سید محمد حسین حسینی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار