استفاده از تنقلات موجب احساس سیری کاذب در کودکان می‌شود

خبرگزاری پانا: کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور گفت: حمایت از سلامت و كیفیت زندگی كودكان مهم‌ترین سرمایه‌گذاری برای توسعه انسانی و یك اولویت انكارناپذیر است.

کد مطلب: ۱۷۴۴۸۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، لیلا شورورزی افزود: سال‌های ابتدای كودكی، مهم‌ترین سال‌های حیات هر فرد محسوب می‌شود، طوری كه تجربیات این سال‌ها زیربنای زندگی آینده وی را تشكیل می‌دهد.

وی بیان کرد: اگر کودک به‌خصوص در دو سال اول زندگی که بدن او به سرعت در رشد است به خوردن هله هوله‌هایی که معمولا ارزش غذایی زیادی ندارند عادت کند از مواد مغذی غذاهای مختلف که برا ی رشد به آن نیاز دارد محروم می‌شود.

شورورزی خطاب به والدین بیان کرد: باید سعی شود کودک را به خوردن هله هوله‌ها عادت ندهید و از تنقلات مغذی و سنتی مثل نخودچی و کشمش، برگه میوه‌های فصل برای کودکان دوتا پنج سال خود استفاده کنید.

وی اظهار کرد: نکته مهم در تغذیه کودکان سه تا پنج سال دادن حداقل پنج وعده غذا شامل سه وعده کامل صبحانه، ناهار و شام و دو میان وعده در ساعات 10 صبح و 17 بعد از ظهر و در نهایت یک لیوان شیر قبل از خواب است.

کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور خاطرنشان کرد: غذاهایی مثل شیر و بیسکویت، نان و خرما، نان و پنیر، کیک، کلوچه‌ها، میوه یا آب میوه و یا انواع شربت‌های خانگی، انواع خشکبار مثل بادام، گردو، پسته، کشمش، برگه و توت خشک به‌عنوان میان‌وعده برای کودکان بسیار مناسب هستند.

شورورزی ادامه داد: در صورتی که کودک تمایلی برای غذا خوردن ندارد هرگز او را مجبور به غذاخوردن نکنید و سعی کنید با تغییر مزه و نحوه طبخ آن را مجددا به کودک بدهید و در صورتی که باز هم علاقه‌ای به خوردن آن غذا نشان نداد، چند روزی از دادن آن غذا صرف نظر کرده و مجددا به برنامه غذایی کودک اضافه کنید.

وی گفت: با افزایش سن کودک برای غذاخوردن به کودک استقلال بدهید و فقط مقدار و نحوه غذا خوردن کودک را نظارت و او را به خوردن ترغیب کنید.

شورورزی یادآور شد: برای غذاخوردن کودک به او جایزه ندهید بلکه برای ترغیب او به غذا خوردن از طعم غذا تعریف کنید، به کودک اجازه دهید غذا خوردن را خودش تجربه کند، حتی اگر مقداری غذا هم هنگام خوردن ریخته شود و یا دست و لباس‌های خود را کثیف کند

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار