کارشناس کشاورزی پیشنهاد داد؛

کاهش 35 درصدی هزینه های تولید برنج با روش کشت خشکه کاری

خبرگزاری پانا:یک کارشناس کشاورزی گفت که با توجه به شرایط اقتصادی فعلی کشور و افزایش هزینه های تمام شده تولید، کشت برنج با روش خشکه کاری می تواند 35 درصد هزینه های تولید را کاهش دهد. [کاهش 35 درصدی هزینه های تولید برنج با روش کشت خشکه کاری]

کد مطلب: ۱۶۵۴۱۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، امید فراز افزود: با وجود مزایای فراوان کشت برنج به روش خشکه کاری، برنجکاران می توانند در راستای اقتصادی شدن تولید برنج از این روش استفاده کنند.

وی با بیان این که، این روش موجب کاهش مصرف حجم آب و بذر می شود و در مدیریت مزرعه تاثیرگذار است گفت: در روش خشکه کاری کشت برنج، پس از برداشت گندم بذر برنج، روی کاه و کلش باقیمانده از کشت گندم پاشیده می شود و با شخم زنی تولید می شود، که این نوع کشت برنج از لحاظ کیفیت و عملکرد با روش کشت نشاء کاری و غرقابی تفاوتی ندارد.

فراز تصریح کرد: خشکه کاری برنج را می توان با حداقل عملیات خاک ورزی انجام داد که از نظر مدیریت بقایای گیاهی، اقدامی ارزشمند در جهت رسیدن به اهداف زیست محیطی و توسعه پایدار کشاورزی است.

وی با اشاره به این که، تولید برنج در استان خوزستان به دو روش نشایی و خشکه کاری کشت می شود، تاکید کرد: یکی از راهکارهای تغییر اصلاح نگرش در مدیریت تولید برنج، ترویج کشت این محصول به روش خشکه کاری است، که در این روش، بذر برنج بطور مستقیم در خاک کشت می شود.

فراز یکی از ویژگی های بارز روش خشکه کاری برنج نسبت به روش نشاکاری را کاهش چشمگیر مصرف آب برشمرد و گفت: خشکه کاری برنج روشی موثر در راستای حفاظت از منابع آبی استان خوزستان است.

وی اظهار داشت: دیر یا زود کشاورزان باید به این شیوه تولید برنج روی بیاورند، زیرا شیوه های قدیمی نه به صرفه است و نه منابع آبی در آینده اجازه چنین کاری را خواهد داد.

فراز صرفه جویی در میزان بذر مصرفی، تهیه زمین با حداقل عملیات خاک ورزی، ساده تر شدن کنترل علفهای هرز، جوانه زنی بهتر بذر، افزایش بهره وری در استفاده از نهاده ها، یکنواختی در سطح سبز مزرعه و همچنین افزایش سود خالص کشاورزان را از دیگر مزایای کشت برنج به روش خشکه کاری برشمرد و گفت: این امر باعث پیشگیری از پدیده نامطلوب مهاجرت روستاییان به شهر می شود.

وی افزود: کشت برنج به روش خشکه کاری هزینه ها و سختی کار کشاورزان را بشدت کاهش می دهد و از آنجایی که به آب بسیار کمی در این روش نیاز است، کشاورز می تواند میزان سطح زیر کشت برنج خود را به چند برابر افزایش دهد که این امر هم درآمد کشاورزان را افزایش می دهد و هم در نهایت خودکفایی در تولید برنج را به ارمغان می آورد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر مجموع 100 هزار هکتار از اراضی استان خوزستان زیر کشت محصول برنج قرار دارد، که از این میزان به دلیل کمبود آب حدود 20 هزار هکتار به روش خشکه کاری و مابقی به روش نشاء کاری است که 450 هزار تن شلتوک تولید می شود، که 65 درصد آن برنج است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار